در این نوشته با جواب کارگاه متن پژوهی درس 10 فارسی یازدهم همراه شما هستیم.

جواب کارگاه متن پژوهی درس 10 فارسی یازدهم

قلمرو زبانی

1- معادل معنایی واژه‌های زیر را از متن درس بیابید.

– زنگ: جرس
– کوچ: رحیل
– واجب گردانیدن: فرض

2- در مصراع زیر «جولان» چه معنایی دارد؟

زان جا به جولان تا خط لبنان برانیم
تاخت و تاز

3- نقش واژه‌های مشخص شده را تعیین کنید.

گاه سفر آمد برادر، ره دراز است

پروا مکن، بشتاب، همّت چاره‌ساز است

6 جمله – (گاه سفرآمد – برادر – ره دراز است – پروا مکن – بشتاب – همّت چاره ساز است)

4- سه واژۀ مهم املایی از متن درس بیابید و معادل معنایی آنها را بنویسید.

خاره: سنگ خارا، سنگ – رحیل: از جایی به جایی دیگر رفتن، کوچ کردن‌، سفر کردن – جرس: زنگ / راهْوار: آنچه با شتاب اما نرم و روان حرکت می‌کند؛ خوش حرکت و تند رو (صفت جانشین اسم = اسب راهوار / اسب تندرو) / قِبطیان: جِ قبطی‌، منسوب به قِبط‌، قوم فرعون، سکنۀ قدیم کشور مصر، ساکنین اولیه درّۀ نیل – هامون: دشت – فرض: واجب گردانیدن – عَلَم: پرچم

قلمرو ادبی

1- از متن درس برای هر یک از آرایه‌های ادبی زیر، نمونه‌ای بیابید و بنویسید.

– جناس همسان (تام): جولان / جولان
– جناس ناهمسان (ناقص): برگ بر / خار – خاره / باره – خاره / رُفت – رَفت / تنگ – ننگ / کُشت – پُشت

2- مفهوم کنایه‌های زیر را بنویسید.

– برگ سفر بر باره بستن: حرکت کردن
– عَلمَ بر دوش گرفتن: فرماندهی سپاه را بر عهده گرفتن، آمادۀ حرکت و مبارزه شدن.

قلمرو فکری

1- در بیت زیر، منظور شاعر از فرعونیان و قبطیان و موسی (ع) چیست؟

وادی پر از فرعونیان و قبطیان است

موسی جلودار است و نیل‌اندر میان است

به ترتیب: اسرائیلیان (صهیونیست‌ها) – حامیان اسرائیل – امام خمینی

2- معنی و مفهوم بیت پنجم را به نثر روان بنویسید.

زمان سفرفرا رسید و باید حرکت کنیم و باید تا وادی اَیْمَن (سرزمین فلسطین) که مقدس و شایستۀ زیارت است، پیش برویم.
مفهوم کلّی: حرکت و پیشروی به سوی سرزمین فلسطین.

3- آیا می‌توان شعر بانگ جرس را نوعی حماسه دانست؟ چرا؟

بله – زیرا زمینه‌های حماسی در آن دیده می‌شود. [1- داستانی‌: ذکر حوادث و کشمکش‌ها 2- قهرمانی‌: قیام مردمی به رهبری امام خمینی / 3- ملی: اعتقاد به آرمان‌ها و ارزش‌های دینی / 4- خرق عادت: گذشتن از نیل]

4- مقصود از مصراع «پا در رکاب راهوار خویش دارند» چیست؟
آمادۀ حرکت و هجوم هستند.

5- در مصراع «تخت و نگین از دست اهریمن بگیریم» منظور شاعر از تخت و نگین و اهریمن چیست؟
به ترتیب: سرزمین فلسطین- اسرائیل

ای کعبه به داغ ماتمت، نیلی پوش

وز تشنگی‌‌ات، فرات در جوش و خروش

جز تو که فرات، رَشحه‌ای از یَمِ توست

دریا نشنیدم که کِشَد مَشک به دوش

محمّدعلی مجاهدی (پروانه)

قلمرو زبانی: بیت اوّل‌: 3جمله / ای‌: حرف ندا / منادای محذوف [حضرت عباس] / حذف فعل [است] به قرینۀ معنایی در پایان مصراع‌ها – کعبه: نهاد/ داغ ماتمت: ترکیب اضافی (گروه متممی) / نیلی پوش: مسند / نیلی: به رنگ نیل، کبود / تشنگی‌ات: ترکیب اضافی (متمم) – اهمیت املایی از نظر رسم الخطی / فرات: نهاد/ جوش و خروش: متمم اسنادی (متمم جانشین مسند)
بیت دوم: جز: حرف اضافه / تو (حضرت عباس)‌: متمم/ فرات: نهاد رَشحه: قطره‌، چکّه (مسند) / یَم‌: دریا رشحه‌ای از یم تو: گروه مسندی / یم تو: ترکیب اضافی / از یمِ تو: متمم اسنادی (متمم جانشین مسند) [از] : حذف حرف اضافه به قرینه / دریا: متمم/ نشنیدم‌: ماضی ساده / مصراع دوم: مفعولِ فعلِ «نشنیدم»/ مصراع دوم‌: جملۀ مرکب: [‌دریا نشنیدم: پایه / که: پیوند وابسته‌ساز / کشد مشک به دوش: جملۀ پیرو] کشد (بکشد): مضارع التزامی/ مَشک: انبان، خیک، کیسه‌ای از پوست گوسفند (مفعول‌)
قلمرو ادبی: قالب شعر: رباعی (‌رعایت قافیه‌ها در مصراع‌های اوّل‌، دوم و چهارم – شروع شعر با هجای بلند (ـِ ی) / بیت اوّل: حُسن تعلیل/ کعبه‌: استعاره و تشخیص/ فرات: استعاره و تشخیص/ واج‌آرایی: ش/ بیت دوم: تو: مشبه – یم: مشبه به / رشحه و دریا: تضاد / فرات‌: مشبه – رشحه: مشبه به /‌ یَم: استعاره از معرفت وجودی حضرت عباس (ع) / واج آرایی: ش
قلمرو فکری: بیت اول: (‌ای حضرت عباس(ع)) کعبه و حتی جهان اسلام در سوگ عروج عاشقانۀ تو در غم و ماتم است. / (اشاره به معرفت و جان فشانی حضرت عباس (ع) دارد.)
بیت دوم: تو (‌حضرت عباس) دریایی، و فرات‌، قطره‌ای است – تاکنون دریای غیر از وجود تو‌، قابلیت حملِ مَشک آب (برای دوست خود) ندارد.
ارتباط معنایی با:

یک باره جامه در خم گردون به نیل زد

چون این خبر به عیسی گردون نشین رسید