جواب کارگاه نوشتن صفحه ۶۴ نگارش دهم

در این نوشته با جواب کارگاه نوشتن صفحه ۶۴ نگارش دهم همراه شما هستیم.

جواب کارگاه نوشتن صفحه ۶۴ نگارش دهم

۱) گزارش زیر را بخوانید و متناسب با آن، پرسش هایی بنویسید، سپس سؤال ها را سازماندهی کنید.

موزه آذربایجان، یکی از مهمترین موزه های ایران است که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار دارد. این موزه دومین موزه باستان شناسی پس از موزه ملی ایران است. آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی در اینجا به نمایش گذاشته شده است.  وقتی از در وارد میشوی به آستانه موزه می رسی که سمت راست آن باجه بلیت فروشی است. در همین محوطه، حوضچه بسیار شکیل و زیبایی جلب توجه می‌کند که یکپارچه از مرمر ساخته شده است و قدمت نسبتا زیادی دارد. بنای موزه سه طبقه است؛ هر یک با مساحت تقریبی ۶۶۰ متر مربع. از آستانه موزه راهی است به سالن همکف. در همین سالن، شانزده غرفه شیشه ای دو طبقه وجود دارد که اشیای عتیقه در آنها قرار دارند. ده غرفه از همین غرفه ها معمولا به زیر خاکی های سفالی اختصاص دارد که برخی از آنها به دوران قبل از تاریخ و برخی دیگر به هزارۀ اول و هزارۀ دوم قبل از میلاد مربوط می شود.

از پله ها که بالا می روی، وارد تالار طبقه فوقانی می شوی؛ نام این تالار »تالار مشروطیت» است که به دلیل داشتن تابلوهای مصور دوران انقلاب مشروطیت و دوران صدر مشروطیت و اشیای عتیقه دیگر، دیدنی ا.

وقتی از در وارد می شودی، تندیس فلزی ستارخان، سردار ملی جلب نظر می کند. در چهار دیوار تالار، سی وشش تابلو نصب شده است که به رجال سیاست و مجاهدین معروف انقالب مشروطیت مربوط اند.

یکی از همین تابلوها نمودار شهدای عاشـورای سـال ۱۱۹۰ شمسی (۱۲۳۰ ه.ق ) است و در آن تصاویر مرحوم ثقه السلام با جمع یاران مشروطه طلب و انقلابی اش دیده می شود که به طور دسته جمعی به دار آویخته شده اند….. .

در طبقه زیرزمینی موزه، تالار دیگری وجود دارد که آثار عتیقه، به ویژه مجسمه های خیال انگیز و تماشایی اش به فضای آن، شکوه زیادی بخشیده است.

این مجسمه های تجسمی و تخیلی وقتی در معرض تماشای هر تماشاگر با احساس و نکته دان قرار می گیرند، چنان گویای حقایق زندگی و واقعیات تاریخی هستند که با همه بی زبانی، زبان آوری می کنند و برخی از ماجراهای تلخ و ناگوار زندگی را آیینه سان در برابر دید تماشاگران قرار می دهند و با مهارت تحسین انگیزی به تفسیر رخدادهای عالم پرماجرا می پردازند.

                                                                          هنر انشا نویسی و نامه ‌نگاری

جواب:

۱) پرسش‌ها:

الف) موزه آذربایجان در کجا واقع شده است؟

ب) مجسمه های تجسمی و تخیلی گویای چه حقایق و واقعیاتی هستند؟

پ) چه آثاری در موزه به نمایش گذاشته شده است؟

ت) مجسمه های تجسمی و تخیلی در کدام قسمت تالار می باشند؟

ث) این موزه چندمین موزه باستان شناسی است؟

ج) در تالار مشروطیت چه آثاری موجود است؟

سازماندهی پرسش ها :

۱) موزه آذربایجان در کجا واقع شده است؟

۲) این موزه چندمین موزه باستان شناسی است؟

۳) چه آثاری در موزه به نمایش گذاشته شده است؟

۴) در تالار مشروطیت چه آثاری موجود است؟

۵) مجسمه های تجسمی و تخیلی در کدام قسمت تالار می باشند؟

۶) مجسمه های تجسمی و تخیلی گویای چه حقایق و واقعیاتی هستند؟

۲) یکی از موضوع های زیر را انتخاب کنید و با بهره گیری از شیوۀ پرسش و پاسخ سازی، گزارشی بنویسید.  

  • بازدید از یک مکان تاریخی
  • کتابخانه مدرسه یا شهر
  • اردوی دانش آموزی
  • سفر خانوادگی
  • فعالیت های یک روز تعطیل
  • مهمانی خانوادگی

مرحله اول : پرسش های عینی

مرحله دوم : گزینش و سازماندهی پرسش

گزارش :

۲) موضوع ۱ : بازدید از یک مکان تاریخی

از طرف مدرسه قرار بود به دیدن یک مکان تاریخی برویم .

همه مان ساعت ۴ در مدرسه جمع شدیم و پول و رضایتنامه را تحویل داده و بلیط گرفتیم و راه افتادیم .

خیلی خیلی خوشحال بودم و مدام با دوستم درباره بازدید صحبت می کردم .

پس از اینکه رسیدیم معلم تاریخمان در مقابل بچه ها ایستاد و شروع کرد به صحبت کردن .

سپس به سمت در ورودی موزه و بنای تاریخی حرکت کردیم .

واقعا مکان زیبا و با شکوهی بود .

هرچه نگاه می کردم خسته نمی شدم و برعکس حس کنجکاوی بیشتر در من شکل می گرفت .

موزه پر است از جاذبه های زیبا و تاریخی کشورمان و با دیدن آن احساس غرور می کنیم .

هرچه جلوتر می رفتیم معلم تاریخ درباره قدمت بنا اطلاعات بیشتری در اختیارمان قرار می داد .

ما هم یکی یکی یادداشت برداری می کردیم تا مبدا آنها را فراموش کنیم .

زیرا آقای معلم گفته بود که قرار است از ما امتحان بگیرد .

برخی از دوستان با خود دوربین به همراه آورده بودند و تند تند عکس می گرفتند .

برخی دیگر در حال طراحی بودند .

برخی دیگر با تعجب نگاه می کردند و معلوم بود کلی سوال در ذهنشان مرور می شود.

پس از اتمام بازدید کم کم به صف شدیم و از داخل ساختمان بیرون آمدیم .

سپس سوار اتوبوس مدرسه شدیم و سر جای خود نشستیم.

در تمام مسیر موزه تا مدرسه همه ش به چیزهایی که دیده بودم فکر می کردم و حس بسیار خوبی داشتم.

موضوع ۲ : مهمانی خانوادگی

یکی از قدیمی ترین سنت های ایرانی که در دین اسلام نیز به آن اشاره شده است دید و بازدید و مهمانی فامیلی می باشد .

به دید و بازدید به اصطلاح صله رحم گفته می شود .

در دید و بازدیدهای فامیلی ، به اعضای خانواده خود از جمله پدربزرگ ، مادر بزرگ ، خاله ، دایی ، عمو و عمه و سایر اعضای و فامیل ها سر می زنیم.

این کار برای روحیه و خوشحالی و خبر دار شدن از حال بستگان بسیار مهم و ضروری است.

البته به تدریج با گسترش ابزارهای ارتباط، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی زندگی انسان ها از این سنت دیرینه بسیار فاصله گرفته است.

امروزه بیشتر ارتباط ها به پیام و تلفن محدود شده است.

حتی در بسیاری از مهمانی ها نیز همه اعضای خانواده با گوشی خود مشغول هستند و دیگر شادابی و بگو بخند قدیم را ندارند.

بهتر است در دید و بازدیدها همه گوشی ها را کنار گذاشته و برای یکدیگر وقت بگذارید.

نه اینکه پس از سلام و احوال پرسی رمز مودم را گرفته و مشغول اینترنت و گوشی خود شوید.

در این گونه مهمانی ها هر کدام از اعضای خانواده غرق در گوشی خود هستند و هرکدام در دنیای خود به سر می برند.

با شلوغ شدن مهمانی به جای بالا رفتن صدای صحبت کردن ها و خنده ها ، بیشتر صدای دریافت پیام ها به گوش می رسد.

البته این موضوع تنها مربوط به جوان ها نیست و بزرگان فامیل را هم شامل می شود

توصیه می کنیم به محض جمع شدن دور هم ، از همون اول مودم وای فای رو خاموش کنید.

گوشی ها رو هم کنار بگذارید و برای اعضای خانواده وقت بگذارید.

از بودن در کنار یکدیگر لذت ببرید و قدر با هم بودن را بدانید.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

0 از 0 رای

+ارسال دیدگاه