در این نوشته با جواب کارگاه نویسندگی صفحه 79 نگارش ششم همراه شما هستیم.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه 79 نگارش ششم

2. ضرب المثل «تا پول داری رفیقتم، قربانِ بندِ کیفتم» را در چند سطر توضیح دهید.

بعضی ها در دوستی فقط به دنبال سود و منفعت مادی خود هستند . بنابر این تا زمانی که از دوستی با دیگران سود ببرند به رابطه دوستی ادامه خواهند داد و زمانی که این سود و منفعت وجود باشد به راحتی به رابطه دوستی پایان خواهند داد یا رفتار خود را عوض خواهند کرد .اینگونه افراد اگر دوست در موردی به کمک آن ها نیاز داشته باشد به راحتی نفع خود را در نظر گرفته و به دوست خود کمک نخواهند کرد

جوابی دیگر:

این ضرب المثل در واقع یک اصطلاح مرسوم در زبان فارسی است که به معنی “تا پول داری دوستانت هستند و تو را دوست دارند، اما وقتی پولت تمام شد، دوستانت هم تمام می‌شوند و تو را رها می‌کنند” است. این ضرب المثل به یک وضعیت اجتماعی اشاره دارد که در آن ارتباطات اجتماعی بر اساس پول و ثروت برقرار می‌شود و دوستی و ارتباطات را از بین می‌برد.

به عبارت دیگر، این اصطلاح بیانگر این است که وقتی شخصی پولدار است، افرادی که در کنار او هستند، ممکن است به خاطر ثروت و پول او با او دوست باشند ولی به محضی که پول او تمام شد، دیگر دوستی و رفاقتی با او نخواهند داشت و او را رها می‌کنند.

از این ضرب المثل برای بیان این مفهوم نیز استفاده می‌شود که ثروت و پول ممکن است روابط افراد را به مدت کوتاهی بهبود ببخشد، اما ارتباطات و دوستی‌های حقیقی بر اساس ارزش‌های اخلاقی و شخصیتی افراد بنا شده است و تنها در این صورت می‌توانند پایدار و بلندمدت باشند.

گام به گام سایر صفحات درس دوستی و مشاوره

برچسب شده در: