در این نوشته با جواب گفت و گوی کلاسی صفحه 83 تفکر و سواد رسانه دهم همراه شما هستیم.

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه 83 تفکر و سواد رسانه دهم

1- در درس چهارم خواندید که سیاست ثابت رسانه های بیگانه در قبال راهپیمایی اربعین همچنین دیگر راهپیمایی های مردمی مانند ۲۲ بهمن و روز قدس، سانسور و بازنمایی بوده است. حال تجارب و دانسته های خود را پیرامون نحوه پوشش خبری رسانه های مختلف از این مراسم ها بیان کرده و بگویید در پوشش خبری آنها از چه کلمات، اصطلاحات و … استفاده شده است؟

رسانه‌های متعدد جهانی به ویژه رسانه‌های اصلی کشورهای غربی برخلاف سال‌های قبل که به سانسور پیاده‌روی اربعین روی آورده بودند، امسال از انفعال خارج شدند و رویکردهای مختلفی نسبت به انعکاس خبری این مراسم داشتند؛ البته انتشار این اخبار به صورت گسترده نبوده اما به هر روی به دلیل ابعاد عظیم این تجمع مذهبی از سانسور آن پرهیز کردند؛ در واقع آنها استراتژی خود را تغییر ندادند، بلکه دست به تغییرات تاکتیکی جهت کوچک‌سازی از مراسم ازبعین هستند.

بعضی از آنها فقط به‌صورت خبری این رویداد را منتشر کردند و تعدادی دیگر از رسانه‌ها این مراسم را به صورت گزارش تحلیلی به آن پرداختند و بعضی دیگر نیز که بیشتر رسانه‌های عرب‌زبان بودند، با رویکرد منفی به این مراسم نگاه کردند و بیشتر تلاش داشتند تا حاشیه این مراسم را بر متن آن غالب کنند؛ برای نمونه به موارد زیر توجه فرمایید:

شبکه «سی‌ان‌ان»: میلیون‌ها زائر شیعه مراسم اربعین امام حسین (علیه السلام) را گرامی داشتند.

خبرگزاری «رویترز»: شیعیان عربستان، ایران و کویت در اربعین حسینی به کربلای معلی رفتند. صدها هزار زائر شیعه به شهر کربلا در جنوب عراق برای احیای اربعین رفتند. همچنین زائرانی از ایران و پاکستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مراسم اربعین شرکت کردند. بسیاری از زائران شیعه ترجیح می‌دهند با پای پیاده به کربلا بروند، زیرا بر این باورند این کار ثواب زیادی دارد و برخی دیگر به تهیه غذا و اطعام زائران دست می‌زنند.

شبکه تلویزیونی «فرانس 24»: بیش از 20 میلیون شیعه از 60 کشور جهان در مراسمی ویژه بزرگداشت امام حسین (علیه السلام) در شهر کربلا تجمع کردند. امام حسین (علیه السلام) سومین امام شیعیان است که بر اساس تاریخ توسط شمر در شهر کربلا به‌همراه 72 تن از یاران و اعضای خانواده‌اش به شهادت رسیده است. حضور این تعداد شیعه در یک مراسم و تجمع در تاریخ سابقه نداشته است.

«سی‌سی‌تی‌وی» چین: میلیون‌ها زائر از سراسر جهان در شهر مقدس کربلا جمع شدند تا مراسم اربعین را برگزار کنند، مراسمی که از جمله مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی در تقویم اسلامی است. این مراسم سالانه شیعه، حدودا پنج برابر بیش از مراسم حج، جمعیت مردم را به خود جذب می‌کند و شامل یک پیاده روی 80 کیلومتری است که از نجف شروع می‌شود و پنج روز طول می‌کشد تا با رسیدن به شهر مقدس کربلا تکمیل شود.

«نیودهلی تی‌وی» هند: میلیون‌ها نفر از سراسر جهان، امسال جان خود را به خطر انداختند تا به شهر کربلا در عراق برسند و مراسم چهلم شهادت امام حسین (علیه السلام) را برگزار کنند، این در حالی است که تهدیدات از سوی داعش در روزهای اخیر شدت یافته است. ناظران مراسم موسوم به اربعین را که بزرگ‌ترین مراسم مذهبی شیعیان است، نوعی بی‌اعتنایی به تهدیدات گروه شبه نظامی موسوم به دولت اسلامی (داعش) می‌دانند که قدرتش هر سال در حال افزایش است. این شبکه خبری همچنین از حضور زائران مسیحی و پیروان دیگر ادیان مذهبی در این مراسم ابراز شگفتی کرد.

«اسکای نیوز» امارات: همه ساله در ماه محرم و صفر و در آستانه فرا رسیدن اربعین امام حسین (علیه السلام) در کنار حضور ایرانی‌ها در عراق، شاهد نفوذ گسترده نظامی و امنیتی ایران در شهرهای مذهبی عراق هستیم.

«العرب» عربستان: ایرانی‌ها از طریق مرزهای عراق و داخل شدن در این کشور می‌خواهند قدرت‌نمایی کشورشان را به رخ کشورهای منطقه بکشند. ایران از طریق مراسمات مذهبی می‌خواهد توانایی خود را در بسیج کردن ایرانی‌ها و نشانه رفتن آنها ضد دشمنان خود در منطقه به نمایش بگذارد.

2- زائران اربعین حسینی در هنگام راهپیمایی با روش های مختلفی همچون حمل پرچم، کوله های مزین به نوشته و تصاویر، شعارها و نوشته های روی لباس و سربند و پیام هایی را به جهانیان منتقل می کنند، آیا رسانه های خبری بیگانه این گونه پیام ها را پوشش می دهند؟

خیر؛ رسانه های آنان این اخبار را پوشش نمی دهند و سعی در انحراف و بی توجهی به این موضوع و کم ارزش نشان دادن آن می کنند.