جواب گفت و گو کلاسی صفحه ۱۶۲ تفکر و سواد رسانه دهم
در این نوشته با جواب گفت و گو کلاسی صفحه ۱۶۲ تفکر و سواد رسانه دهم همراه شما هستیم.
جواب گفت و گو کلاسی صفحه ۱۶۲ تفکر و سواد رسانه دهم
درباره پرسش های زیر گفت و گو کنید.
۱- مفهوم «سرریز اطلاعات» چه مثال هایی را در ذهن شما تداعی می کند؟
الف) مثل مواقعی که در حال گرم کردن شیر هستیم، شیر از در درون ظرف سرریز می کند
ب) مانند زمانی که در حال ریختن آب در ظرفی هستیم که با ریختن بیش از حد آب، با سرریز آب از درون ظرف روبرو می شویم.
۲- سرریز اطلاعات ما را با چه مشکلاتی رو به رو می سازد؟
الف) کاهش قدرت تصمیم گیری در انتخاب ها
ب) افزایش بیش از اندازه اطلاعات بدون استفاده
ج) گرفتن وقت ما برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرمان و موارد دیگر.
۳- نقش مثبت یا منفی ما در سونامی «سرریز اطلاعات» چیست؟
از نقش منفی آن می توانیم بگوییم که باعث بلاتکلیفی ما می شود و ما نمی توانیم انتخاب درستی داشته باشیم و یا اطلاعات مورد نظر خودمان را پیدا کنیم، اما از نظر نقش مثبت آن می توان گفت که باعث می شود که سیل عظیمی از اطلاعات جدید و مختلف روبرو شویم و با دید باز تری اطلاعات خود را دریافت و انتخاب کنیم.
۴- به نظر شما «معتاد رسانه ای» چه ویژگی هایی دارد؟
الف) تمایل و علاقه شدید به رسانه های اینترنتی
ب) بی اهمیت نشان دادن زمان
پ) عدم کنترل زمان
ث) از دست دادن زمان
ج) تاثیر منفی بر دیگر بخش های زندگی
چ) پنهان بردن به بازی و اینترنت به هنگام بروز مشکلات
ح) دفاع از عملکرد
خ) استفاده نادرست از پول
د) بروز احساسات چند گانه
۵- امروزه اعتیاد به کدام رسانه ها بیشتر است؟ آیا سن، جنسیت و … در اعتیاد رسانه ای اثرگذار است؟
امروزه اعتیاد به رسانه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی بیشتر است. بله، چون ممکن است انسان در سنین مختلف به دنبال اطلاعاتی در مورد جنسیت خودش باشد.
۶- چه چیزهایی زمینه برای اعتیاد رسانه ای را فراهم می کند؟
متخصصین معتقدند که این شکل از اعتیاد نیز مانند سایر انواع اعتیاد میتواند ناشی از مشکلات درون روانی و ناتوانی در حل و فصل کردن آنها باشد. برای مثال در بسیاری از موارد افراد به دلایلی مانند افسردگی، اضطراب و یا برای فرار از موقعیت های ناخوشایند و واقعیت های زندگی به استفاده افراطی از اینترنت و رسانه های دیگر روی می آورند.
۷- چگونه می توان با اعتیاد رسانه ای مقابله یا آن را ترک کرد؟
۱) خاموش کردن اطلاعیهها (نوتیفیکیشن)، ۲) ساعات مشخصی از روز را به فضای مجازی اختصاص دهید، ۳) تهیه فهرستی از کارهایی ضروری در فضای مجازی، ۴) قبل از ورود به فضای مجازی لیست کارهایتان را چک کنید، آهسته در فضای مجازی و رسانه های اعتیاد آور حرکت کنید، ۵) به دنبال سرگرمی های جدید و جایگزین باشید، ۶) پرهیز از انتشار محتواهای پوچ و بیارزش و موارد دیگر.
۸- به نظر شما بین «سرریز اطلاعات» و «معتاد رسانه ای» رابطه ای وجود دارد؟ دلیل خود را برای پاسخی که داده اید، بیان کنید.
بله، چون یک معتاد رسانه ای به دنبال سرریز اطلاعات است که وقت و زمان خود را با آن بگذراند و می توان گفت که یک معتاد رسانه ای به نوعی معتاد و وابسته به سرریز اطلاعات می باشد.
۹- در جدول زیر تعدادی از نشانههای «اعتیاد رسانهای» درج شده است. با انتخاب یکی از درجات مقیاس برای هر نشانه، وضعیت خود را ارزیابی کنید؛ سپس نتایج را در کلاس مطرح، و با دیگران مقایسه و گفت و گو کنید.
برای این فرد بیشتر گزاره ها غیر از «همیشه» یا «بیشتر وقت ها» علامت خورده است، پس نگرانی اعتیاد رسانه ای وجود ندارد.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.