جواب گفت و گو کنید صفحه ۷۷ جامعه شناسی دهم

در این نوشته با جواب گفت و گو کنید صفحه ۷۷ جامعه شناسی دهم همراه شما هستیم.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۷۷ جامعه شناسی دهم

دین و پیامبران الهی، فیلسوفان، روان شناسان، انسان شناسان و جامعه شناسان دربارۀ غفلت و فراموشی انسان ها از هویت واقعی خود، نظریات متنوعی دارند. با راهنمایی دبیر خود دربارۀ این نظریات گفت وگو کنید.

*  یک فرد متولد می شود و همزمان با تولد، یک نام، نام خانوادگی، عنوان جنسی، نقش نوزاد، عنوان شهروندی، ملی، طبقاتی، زیستی مثل ضعیف، قوی، زیبا و زشت به او نسبت داده می شود.

*  آیا انسان فقط همین ابعاد جامعه شناختی را دارد که در ابتدای فرهنگ به او داده می شود؟

*  جامعه شناسان می گویند هویت یعنی مجموعه پاسخ هایی که به سوال من کیستم می دهید، ولی جامعه شناسان تمام هویت را اجتماعی کرده اند، فیلسوفان می پرسند : خود هویت کجاست؟

*  از دیدگاه رواشناختی، این نوزاد دارای یک شخصیت هست یعنی مجموعه ای از صفات که حتی در ابتدای نوزادی نیز قابل شناسایی هستند مثلا روانشناسان هوش نوزاد را اندازه می گیرند و او را باهوش می خوانند. حساس، آرام، هیجانی، ترسو، بی قرار.

*  پیامبران انسان را داری کی ذات و فطرت الهی می دانند که آینه تمام نمای خداوند است. او دارای اراده است و می تواند در نفس اماره بماند یا تا نفس مطمئنه پیش برود. حیوانات و فرشتکان نمی توانند از هویتی که موقع تولد دارند، فاصله بگیرند مثلا گربه همیشه گربه می ماند ولی انسان می تواند از حیوانات پست تر و از ملائکه بلاتر رود.

*  فلسفه اسلامی معتقد است فقط یک من (هویت) وجود دارد و آن ذات حق تعالی است. بقیه من ها جلوه های خداوند هستند. هویت زیستی (بدن) پایین ترین سطح هویت فرد است که نابود شدنی است.

*  از دیدگاه فلسفی هویت سه بعد دارد : جسمانی که همین بدن ضخیم و مادی است. بعد لطیف یا مثالی که در خواب، اموات را با آن بدن مثالی می بینیم. سوم بعد مجرد تام یا روح که صورت ندارد، شکل و اندازه هم ندارد. این صرت مجرد توسط اعمال ما ساخته می شود.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

1 از 1 رای

+ارسال دیدگاه