در این نوشته با جواب گفت و گو کنید صفحه 86 تفکر و پژوهش ششم همراه شما هستیم.

جواب گفت و گو کنید صفحه 86 تفکر و پژوهش ششم

پس از نمایش فیلم «چیزی» چند دقیقه درباره ی آن تأمل کنید. سپس درباره ی این پرسش ها گفت و گو کنید.

1- در فیلم چه دیدید؟

داستان فیلم در مورد یک تپه کوچک است که کنار تپه‌های بزرگتری با ویژگی‌های خاصی زندگی می‌کند. تپه کوچک این تپه‌ها را خیلی دوست دارد، اما آن‌ها او را مسخره می‌کنند. تپه کوچک سنگ‌های کوچکی که در وجود خودش دارد را به آن‌ها نشان می‌دهد، اما باز هم مسخره می‌شود. تپه کوچک از این رفتارها بسیار غمگین می‌شود و سنگ‌هایش را به سوی دیگری پرت می‌کرد.

تپه‌های بزرگتر برای مسخره کردن او نقشه می‌کشند تا او را اذیت کنند. آن‌ها بسیاری از ابرها را به هم می‌چسبانند تا یک ابر بزرگ باران ‌زا تشکیل شود؛ سپس ابر را بالا سر تپه کوچک می‌برند تا خیس شود. وقتی که شب می‌شد، کوه‌ها می‌خوابیدند ولی تپه کوچک نتوانست بخوابد. تپه کوچک، در خیالات خود می‌دید که از کوه‌ها بزرگتر شده است و تمام ویژگی‌های آن‌ها را بدست آورده است، تا این که صدایی رشته خیالاتش را شکست. او به صدا توجه کرد و دید که صدا از همان سنگ کوچکترش می‌آید.

درس تپه کوچک داستان سنگ را بر می‌دارد و زیر قطرات آب می‌گیرد و می‌بیند از سنگ صدا و آهنگ تولید می‌شود! او که فهمید چقدر سنگش با ارزش است، آن را بوسید و درون خود قرار داد و آرام خوابید. وقتی که صبح شد، ابر نیز رفته بود. تپه بیدار شد و دید که بزرگتر شده است و درون دهانش پر از بوته است؛ کوه‌ها به تپه خیره شده بودند و دوباره او را مسخره می‌کردند که ناگهان کوهی از فندق روی سرشان ریخت؛ چراکه تپه رشد کرده بود و تبدیل به یک درخت بسیار بزرگ فندق شده بود!

2- هر یک از عناصر موجود در فیلم نماد چه چیزی بودند؟ پاسخ خود را با توضیح بیان کنید.

نفت، طلا و آتش نشان

3- تفاوت تپه ی کوچک با کوه ها در چه بود؟ چرا این طور فکر می کنید؟

او نسبت به تپه‌های دیگر خیلی کوچک بود و ظاهراً نمی‌توانست خیلی مهم به نظر برسد؛ چون گوهر وجودی خودش را نشناخته بود، اما تپه‌های دیگر از قابلیت‌های خود شناخت خوبی داشتند.

4- چه تغییراتی در کوه ها و تپه ی کوچک در جریان فیلم رخ داد؟ چرا این طور فکر می کنید؟

تپه کوچکتر ارزش وجودی خود را یافت و سعی کرد تا پیشرفت کند؛ اما تپه‌های بزرگتر در غفلت به سر می‌بردند تا این که تپه کوچک آن قدر بزرگ شد که از همه آن‌ها برتر شد.

5- اگر کوه ها و تپه ی کوچک نماد آدم ها باشند. آیا در زندگی واقعی با چنین رفتارهایی مواجه شده اید؟ تجربه ی خود را بیان کنید.

بر عهده دانش آموز

6- در این داستان تپه ی کوچک از خود شناختی نداشت. برای کسی که خود را نمی شناسد چه مسائلی ممکن است پیش بیاید؟

ناامیدی، افسردگی، عدم پیشرفت و ارتقاء و …