ما در این نوشته سوالات متن درس چهارم انسان و محیط زیست پایه یازدهم چاپ 99 را هم به صورت متن در ادامه نوشته و هم به صورت فایل pdf در انتهای این نوشته برای دانلود قرار دادیم

کامل ترین جزوه، پرسش و پاسخ،سولات متن درس چهارم انسان و محیط زیست یازدهم در قالب 29 سوال را در ادامه نوشته ببینید.

سوالات درس چهارم محیط زیست یازدهم

درس انرژی، حرکت، زندگی بدین شرح است:

1-میزان مصرف سالانه انرژی درجهان چه مقدار است؟شرح دهید.

میزان مصرف سالانه انرژی درجهان تقریباً معادل 10 میلیارد تن نفت خام است. برای درک بهتر این موضوع، کافی است تصور کنید که اگر این مقدار نفت را دربشکه بریزیم و آنها را کنار هم بچینیم طول آن به ده ها هزار کیلومتر می رسد.

سوالات متن درس چهارم انسان و محیط زیست یازدهم

سوالات متن درس چهارم انسان و محیط زیست یازدهم

2-وابستگی زندگی امروزی به انرژی الکتریکی را شرح دهید.

انرژی الکتریکی، مهم ترین شکل از انرژی است که زندگی امروزی ما به آن وابسته است. برای مثال، پرواز هواپیماها، انجام فعالیت های بانکی مانند برداشت پول از عابر بانک، فعالیت های گوناگون پزشکی و فعالیت پالایشگاه ها نمونه هایی از این وابستگی است. به طوری که، اگر برای مدت کوتاهی جریان الکتریکی قطع شود، زندگی ما مختل خواهد شد.

3- برخی کاربردهای سوخت های فسیلی در زندگی را بنویسید.

اغلب از سوخت های فسیلی برای گرم کردن خانه ها، مراکز اداری، علمی و صنعتی، پخت وپز و هم چنین حرکت وسایل نقلیه از سوخت های فسیلی مانند نفت، زغال سنگ وگاز طبیعی استفاده می شود.

4- عوامل افزایش مصرف سوخت های فسیلی درجهان را بنویسید.

تولید و تأمین انرژی الکتریکی از مهم ترین دغدغه های کشورهای دنیاست. هم چنین دریافتید که در سراسر جهان برای حل این مسئله به طور عمده از سوخت های فسیلی استفاده می کنند. با افزایش جمعیت و رشد و گسترش شهرها، صنایع گوناگون مانند حمل ونقل، نظامی، نساجی، دارو ، غذا و فعالیت های کشاورزی سبب شده است تا مصرف سوخت های فسیلی در طول دو سده اخیر به طور فزاینده ای افزایش یابد.

5- پیامدهای نامطلوب افزایش مصرف سوخت های فسیلی درجهان را بیان کنید.

در نتیجه حجم انبوهی از انواع گازهای آلاینده وارد هوا کره شده و هوای شهرها را آلوده کرد به طوری که آسمان بیش تر شهرها، دیگر آبی نیست و نفس کشیدن در آن نه تنها لذت بخش نبوده بلکه در بیش تر موارد آزاردهنده نیز هست. این هوای آلوده، بوی بدی دارد، چهره شهر را زشت می کند، پوسیدگی خودروها و فرسودگی ساختمان ها را به دنبال دارد و سبب ایجاد انواع بیماری های تنفسی مانند تنگی نفس، آسم و … می شود.

6- ارتباط گرمایش جهانی با افزایش مصرف سوخت های فسیلی را توضیح دهید.

استفاده از سوخت های فسیلی افزون بر آثار بالا، آثار بسیار شگرفی روی کره زمین گذاشته است. به طوری که بررسی های دانشمندان علوم نشان می دهد که در طول دو سده اخیر، میانگین دمای کره زمین افزایش یافته و کره زمین گرم تر شده است. این پدیده به گرمایش جهانی شهرت یافته است.

7- پیامدهای نامطلوب گرمایش جهانی را بنویسید.

گرمایش جهانی سبب شده است تا فصل ها زودتر از زمان طبیعی فرا رسد و زمستان کوتاه تر شود؛ هم چنین آتش سوزی خود به خود وطبیعی جنگل ها افزایش پیدا کرده و چرخه های طبیعی مختل شوند.

8- ارتباط افزایش گازکربن دی اکسید با افزایش دمای کره زمین(اثرگلخانه ای جو)را بنویسید.

پژوهش های دانشمندان نشان می دهد که در طول سده های اخیر مقدار کربن دی اکسید هوا کره در حال افزایش است. آنها معتقدند که افزایش میانگین دمای کره زمین ناشی از افزایش گاز کربن دی اکسید است.

همچنین ببینید:  پاورپوینت درس چهارم انسان و محیط زیست یازدهم

9- نقش گازهای گلخانه ای جو مانند کربن دی اکسید درافزایش دمای کره زمین را توضیح دهید.

نور خورشید با عبور از هوا کره به سطح زمین می رسد و آن را گرم می کند. زمین گرم شده مانند اتو یا هر جسم داغ دیگری از خود انرژی می تاباند. این انرژی که به شکل پرتو تابانده می شود انرژی کم تری نسبت به پرتوهای خورشیدی جذب شده دارند. این پرتوها هنگام خروج از هواکره می توانند توسط برخی مولکول ها مانند کربن دی اکسید جذب و سبب گرم شدن کره زمین شوند. از این رو هر چه مقدار این گازها در هوا کره بیش تر باشد، دمای کره زمین بالاتر خواهد رفت.

10- اگرمولکلول های دی اکسید کربن وآب درهوا کره نباشد وضع دمای زمین چگونه بود؟

میانگین دمای کره زمین از 14 درجه سلسیوس به 18-درجه سلسیوس خواهد رسید.

11- علت استفاده دانشمندان از اصطلاح رد پای محیط زیستی چیست؟شرح دهید.
دانشمندان به منظور تعیین میزان آثاری که هر فرد روی محیط زیست می گذارد، اصطلاحی به نام ردپای محیط زیستی مانند ردپای آب، کربن دی اکسید، غذا و… تعریف کرده اند.

12- ردپاهای محیط زیستی چه چیزی را نشان می دهند؟

این ردپاها میزان تأثیرافراد را روی محیط زیست نشان می دهند. برای مثال رد پای کربن دی اکسید نشان می دهد که چه میزان کربن دی اکسید در اثرفعالیت های گوناگون یک فرد وارد هواکره می شود.

13- بزرگ وکوچک بودن ردپای زیستی مانند ردپای کربن به چه معناست؟

هر چه مقدار این رد پا بزرگ تر باشد، زمان بیش تری طول می کشد تا کره زمین کربن دی اکسید اضافی را مصرف کند و آثار آن را جبران نماید.

14- چرا دانشمندان به دنبال کاهش رد پای محیط زیستی هستند؟

نیاز روزافزون به انرژی و ایجاد مشکلات و بحران های محیط زیستی

15- چندراهکار مهم جهت کاهش ردپای زندگی محیط زیستی(ردپای کربن)را بنویسید.

 

سوالات متن درس چهارم انسان و محیط زیست یازدهم

سوالات متن درس چهارم انسان و محیط زیست یازدهم

16- مهم ترین اقدامات کشورآلمان درکاهش مصرف سوخت های فسیلی را بنویسید.

آلمان جزو یکی از کشورهایی است که بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر از جمله انرژی باد فراهم می کند در حال حاضر، برق بادی حدود 1درصد از کل مصرف برق در آلمان را تشکیل می دهد و این کشور در صدد است تا تعداد توربین های بادی را در سالیان پیشرو افزایش دهد.

17- تاریخچه استفاده ازانرژی بادی را شرح دهید.

جالب است بدانید که قدیمی ترین روش استفاده از انرژی باد، به ایران باستان باز می گردد. برای نخستین بار، ایرانیان موفق شدند با استفاده ازنیروی باد، چرخ چاه را به گردش درآورند .
یونانیان برای خردکردن دانه ها ومصری ها، رومی ها و چینی ها برای قایقرانی و آبیاری ازانرژی باد استفاده می کرده اند.در قرن 13 میلادی، این فناوری توسط سربازان در زمان جنگ های صلیبی به اروپا برده شد.

همچنین ببینید: سوالات کتاب زمین شناسی یازدهم

18- اهمیت انرژی خورشیدی را بنویسید.
خورشید بزرگ ترین و مهم ترین منبع انرژی است به طوری که روزانه مقادیر بسیار زیادی از انرژی را به شکل پرتوهای الکترومغناطیس به سوی زمین گسیل می دارد. این انرژی که به انرژی خورشیدی معروف است سبب رشد گیاهان، بازشدن گلها و شکوفه ها، رسیدن میوه ها و … می شود. به طور معمول مردم از این انرژی برای خشک کردن لباس ها، روشنایی اتاق ها در روز و … استفاده می کنند.

19- روش تولید انرژی خورشیدی توسط متخصصان رابنویسید.

آنها با استفاده از موادشیمیایی،سلول های خورشیدی کوچکی ساخته اند که نور خورشید را جذب و سپس آن را به جریان برق تبدیل می کند. برای اینکه انرژی الکتریکی بیش تری تولید شود، تعداد زیادی از این صفحات را کنار هم می گذارند و صفحات خورشیدی بزرگ تری را می سازند و در هر جاکه نیاز دارند، از آن استفاده می کنند.

20- ارتباط استفاده ازانرژی خورشیدی و رد پای محیط زیستی را بنویسید.

استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید انرژی الکتریکی ردپای محیط زیستی ما را کاهش می دهد.

21- مشکل بزرگ ساخت و استفاده ازسلول های خورشیدی چیست؟شرح دهید.
ساخت و استفاده از سلول های خورشیدی به دانش و فناوری بالایی نیاز دارد. این جمله ناخودآگاه ما را به یاد این شعر معروف استادسخن سعدی می اندازد که:
.”نابرده رنج،گنج میسرنمیشود “

22- مهم ترین شرایط استفاده ازانرژی خورشید درشهرهای کشور چیست؟

بیش تر شهرهای کشور ما در طول سال از هوای صاف و آفتابی برخوردارند.

23- سوخت های سبز را تعریف کنید.

این سوخت ها،مواد شیمیایی اکسیژن داری هستند که از تخمیر پسماندهای گیاهی همانند شاخ و برگ گیاه نیشکر، سویا و همچنین دانه های روغنی به دست می آیند.مانند بیواتانول.

24- بیواتانول چیست؟

بیواتانول نوعی سوخت سبز است که به عنوان سوخت در خودروها استفاده می شود.

25- روش تولید سوخت سبز مانند اتانول دربرزیل را بنویسید.

-در این کشور، روش های مختلفی برای تولید الکل (به عنوان سوخت) از تخمیر گیاهان استفاده می شود. این الکل هم به صورت خالص و هم مخلوط با بنزین به کار می رود. -از تخمیر نیشکر، اتانول به دست می آورند که می تواند جایگزین مناسبی برای بنزین باشد.

26- روش تولید اتانول درآمریکای شمالی را بنویسید.

در آمریکای شمالی،اتانول به طور عمده از بقایای ذرت به دست می آید. طبق گزارش های موجوددر سال ، 2007 در حدودهفت میلیارد گالن اتانول مصرف شده است.

27- اتانول با گازوییل از نظرهزینه و راندمان مقایسه کنید.

استفاده از اتانول در مقایسه با گازوئیل از هزینه کم تر و راندمان بالاتری برخوردار است.

28- معایب استفاده از سوخت های سبز ذا بنویسید.

زمین های زیادی به خاطرکاشت گیاهانی که به عنوان سوخت زیستی از آنها استفاده می شود، تغییر کاربری داده اند یا پاکتراشی شده اند؛به طوری که بخش های زیادی از جنگل های بارانی برزیل، به دلیل کاشت گیاهان سوخت زیستی، پاک تراشی شده و از بین رفته اند.

29- ارتباط ردپای دی اکسید با رفتاروالگوی مصرف ودوستداری محیط زیست چیست؟

هرچه ردپای کربن دی اکسید شما کوچک تر باشد، رفتار و الگوی مصرف شمادرست تر است و می توان گفت که شما شهروندی مسئول، متعهد و دوستدار محیط زیست هستید.

همچنین ببینید: جواب فعالیت های درس 4 محیط زیست یازدهم

تهیه کننده سوالات متن درس چهارم انسان و محیط زیست یازدهم : جناب آقای محسن یوسفی