در این نوشته با سوالات متن درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم همراه شما هستیم برای مشاهده جزوه پرسش و پاسخ درس دوم تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم به ادامه مطلب مراجعه کنید.

سوالات متن درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

1 – اندازه نما چیست؟

پاسخ: به این نما، »نمای معرف« نیز می گویند. وظیفه این نما که در نخستین تصاویر پخش شده از یک اثر گنجانده می شود، معرفی عناصر صحنه و نسبت اشخاص و اشیا با یکدیگر است. 

2- نام این نما از منظر زاویۀ دوربین چیست؟

سوالات متن درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

سوالات متن درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ: بالاسر یا Overview 

3- تماشای این تصویر چه حسی را نسبت به پپسی و چه حسی را نسبت به کوکاکوال در شما ایجاد می کند؟ چگونه؟ 

سوالات متن درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

سوالات متن درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

 پاسخ: تحقیر کوکاکولا و بالا بردن پپسی. اما این تحقیر از طریق پا گذاشتن روی مبانی اخلاقی و ایجاد رقابتی ناسالم رخ داده است. 

4- منظور از پیام همبرگری چیست؟ 

 متن: لایه میانی را که دارای پیام آشکار و عناصر مستقیم و اصلِ تولید محسوس و محصول رسانه ای است، متن می نامند. متن ها در واقع همۀ  اطلاعات ظاهری هر پیام هستند

که می توانند به صورت کلمه، تصویر، صدا، نشانه و یا هرچیز دیگری برای انتقال معنا باشند. متن در هر شعر یا  ضرب المثل، دقیقا همان واژگانی است که شاعر یا نویسنده از آنها استفاده کرده است. 

 زیرمتن: به پیام های پنهان و غیرمستقیمی که تولیدکنندۀ پیام با بهره گیریِ هدفمند از فنون اثرگذاری بر مخاطب )مانند استفاده از کلام، رنگ،  نور، موسیقی و…( در لایه زیرین تولید رسانه ای جاسازی کرده است، زیرمتن می گویند.

زیرمتن در شعر، مفهوم کنایی و اصطلاحیِ پنهانی  است که شاعر، هنرمندانه و غیرمستقیم با استفاده از صنایع ادبی در درون متن، جاسازی کرده است. 

 فرامتن: به لایه بالایی، که خارج از متن و درون پیام است و شامل اوضاع محیطی، فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثرگذاری پیام   است و حتی گاهی مفهوم یا هدف هر پیام را به ضد آن چیزی تبدیل می کند که مدنظر تولیدکننده اش بوده است فرامتن می گویند.

5- تعاریف زیر به کدام یک از لایه های پیام همبرگری اشاره دارد؟ 

خارج از خواست و ارادۀ تولیدکننده و مصرف کنندۀ پیام است و به فرهنگ، وضعیت زمانی و مکانی و عناصر بیرونی پیام برمی گردد.

توسط تولیدکننده به کمک فنون رسانه ای رمزگذاری و توسط مخاطب بسته به دانایی و توانایی وی رمزگشایی می شود.

 تولیدکنندۀ پیام به شکلی صریح و بی واسطه می سازد.

 پاسخ: تعریف اول: فرامتن/ تعریف دوم: زیرمتن/ تعریف سوم: متن 

6- اگر آب معدنی با نام تجاری الموت به کشورهای دیگر صادر شود یادآوری کلمۀ موت به معنای مرگ است. در این تبلیغ به کدام

لایه )متن-زیرمتن-فرامتن( توجه نشده است؟

پاسخ:فرامتن

7-پیام همبرگری )متن، زیرمتن و فرامتن( را در این تصاویر بررسی کنید.

سوالات متن درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

سوالات متن درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ: متن: همان پیام آشکار تصاویر

زیر متن: استفاده از فنون نقاشی کاریکاتوری

فرامتن: برداشتی که با توجه به فرهنگ مان از تصاویر  می کنیم و ممکن است متفاوت با دیگران باشد

مثال در مورد تصویر اولی پدر که مسئول خانواده است و تحت فشار در مورد تصویر دوم مثالً   حفظ ظاهر و با سیلی صورت را سرخ نگه داشتن یا رویایی و غیرواقع بین و یا خوش بین بودن ….. 

8- این عبارت را از نظر پیام همبرگری)متن، زیرمتن و فرامتن( بررسی کنید

خانۀ ما از درون، ابر است و بیرون آفتاب

 پاسخ: متن: همان پیام آشکار

زیرمتن: استفاده از صنعت   ایجاز و تشبیه …

 فرامتن: برداشتی که ما می کنیم با توجه به فرهنگ مان : مثالً وجود فرهنگ ظاهرسازی در زندگی مان ….

برای مشاهده سایر دروس سوالات متن تفکر و سواد رسانه ای روی عبارت لینک دار کلیک کنید.