آمادگی دفاعی دهم که بعضا در پایه دوازدهم هم تدریس می شود ادامه آمادگی دفاعی پایه نهم می باشد. ما در این نوشته سوالات متن درس ششم آمادگی دفاعی دهم را برای استفاده شما در تمامی رشته ها آماده کردیم.

سوالات متن درس ششم آمادگی دفاعی دهم

1 )شهید مرحمت بالازاده و شهید حسینعلی عالی چه می دانید ؟ بنویسید. (ص46و47)

۱) شهید مزحمت بالازاده مزحمت بالازاده در هفدهم خردانماه 1349 در شهرستان گرمی مغان دیده به جهان گشود. او میخواهد به جبهه اعزام شود ولی به خاطر سن و سالش با اعزام او مخالفت میکردند. او به هر دری میزند تا اینکه فرجی پیدا شود، اما واقعا هم سن و سالش او هم جثه او در قد و قواره جنگ نبود.

مرحمت تکلیف خود را شناخته بود و براساس آن تکلیف باید به جبهه میرفت، لذا برای رسیدن به هنه تصمیم بزرگی میگیرد و خود را به تنهایی و با مشقت هر چه تمامتر به پایتخت میرساند و به ملاقات رئیس جمهور مبرود رئیس جمهور وقت حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) را ملاقات میکند. 

 شهید حسین على عالی حسینعلی عالی که در سال ۱۳۴۶ در روستای جهانگیر در منطقه سیستان چشم به جهان گشود، در سن ۱۴ سالگی به جبهه های حق علیه باطل رفت

2 )یکی از دستاورد های دوران دفاع مقدس برای کشور های جهان چه بود ؟ (ص49)

یکی از دستاوردهای دوران دفاع مقدس ایجاد الگوی خودباوری و اعتماد به نفس برای کشورهای اسلامی و مردم آزاده جهان بود

3 )داعش توسط کدام کشور ها ایجاد شد ؟ چه فعالیت هایی انجام می دادند ؟ توسط چه کسانی نابود شدند ؟ (ص49)

۳) یکی از این گروه ها که توسط برخی از کشور های استعماری به خصوص آمریکا و عربستان تشکیل گردید، گروه تروریستی و تکفیری داعش بود. این گروه با کشتار وسیع مردم و نابودی شهر ها و روستاها و حمله به اماکن مقدس، جنایات بیشماری را انجام دادند که با فداکاری رزمندگان از کشور های آنان نقش بر آب شد


4 )نام چند شهید شاخص مدافع حرم را بنویسید. درباره ی این شهیدان بزرگوار چه می دانید ؟(ص50و51)

شهید حمید عسیاهکالی مرادی ، شهید حاج حسین همدانی ، شهید مجتبی ذوالفقارنسب ، شهید محمدرضا دهقان ، شهید مصطفى بدر الدین ، شهید علیرضا توسلی (ابوحامد) شهید سپهید محمد ولی قرنی در سال ۱۲۹۲ در خانوادهای مذهبی در تهران چشم به جهان گشود. 

پس از پایان دوره تحصیلات دبیرستان و اخذ دیپلم وارد دانشکده افسری ارتلل گردید و در رسته توپخانه فارغ التحصیل شد. ایشان قبل از انقلاب به علت فعالیتهای انقالبی و علاقه مندی به نهضت امام خمینی و تالش جهت انجام کودتا دستگیر و به سه سال زندان و اخراج از ارتش محکوم گردید ولی همچنان مسیر مبارزه را ادامه داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روز ۲۳ بهمن سال ۱۳۵۷ با حکم حضرت امام خمینی به عنوان اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب گردید ، شهید فرئی شخصیتی بود که نه تنها در تثبیت موقعیت ارتش در نظام اسلامی نقش کلیدی داشت بلکه در مقابل طرحهایی که در جهت انحلال یا فروپاشی ارتش مطرح میشد با شهامت ایستادگی کرد. سرانجام در سوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ ساعت ۱۱ صبح توسط عوامل گروهک فرقان در مقابل خانه اش به شهادت رسید.

برای مشاهده سایر دروس سوالات متن دفاعی دهم روی عبارت رنگی کلیک کنید

 

برچسب شده در: