سوالات متن درس هشتم جامعه شناسی یازدهم انسانی

جامعه شناسی یازدهم

در این نوشته با سوالات متن درس هشتم جامعه شناسی یازدهم انسانی همراه شما انسانی های یازدهمی هستیم. کامل ترین و جامعه ترین پرسش و پاسخ یا همان سوالات متن درس هشتم جامعه شناسی یازدهم با ۳۴ سوال با جواب را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

سوالات متن درس هشتم جامعه شناسی یازدهم

۱ -برای ابعاد اقتصادی،سیاسی وفرهنگی واحداجتماعی کشور مثال بزنید: جواب:  

مزرعه،کارخانه،بانک،اشتغال،تورم(اقتصادی)امنیت،قدرت،دولت،انتخابات،نیروهای  

مسلح)سیاسی(معرفت،رسانه،هنر،ادبیات،دانشگاه،مسجد ومدرسه)فرهنگی( 

۲ -نظام جهانی چیست؟

جواب : واحداجتماعی کلان درسطح جهانی که دارای ابعاداقتصادی،سیاسی وفرهنگی است.

۳ -نظام نوین جهانی درابعاداقتصادی چه تحوالتی راازسرگذراندند؟

جواب: کشورهای استعمارگرابتدا  اقتصادکشورهای استعمارزده رادگرگون کردندوبه تدریج آنهارابه بازار ،تهیه کننده موادخام ونیروی کار  کشورهای غربی تبدیل کردندوبااقتصادتک محصولی به کشورهای استعمارگروابسته کردند.

اقتصادسرمایه محور با انباشت ثروت ،شرکت های چندملیتی بزرگ وگسترش صنعت ارتباطات و نهادهای بین المللی اقتصادی راشکل  داد. 

۴ -نظام نوین جهانی درابعاد سیاسی چه تحولاتی راازسرگذراندند؟

جواب:قدرت های استعماری بافتوحات استعماری  ،جغرافیای سیاسی جدیدی رادرمناطق حضورخودبرای دیگرفرهنگ ها پدیدآوردند که نام دولت – ملت باهویتی  قومی وسکوالرداشتند که با جهانی شدن ازاهمیت مرزهای سیاسی کاسته شد. 

۵ -نظام نوین جهانی درابعاد فرهنگی چه تحولاتی راازسرگذراندند؟

جواب:استعمارگران درکنارایجادوابستگی های  اقتصادی وسیاسی جوامع غیرغربی با استفاده ازصنعت ارتباطات ،موجب خودباختگی فرهنگی این جوامع وتشکیل  امپراتوری رسانه ای خودشدند. 

۶ -عملکرد اقتصادی کشورهای غربی درچارچوب روابط دولت – ملت های جدید چگونه شکل گرفت ؟

جواب :  قدرت سیاسی دولت – ملت ها بامنافع اقتصادی صاحبان ثروت وصنعت وتجارت هماهنگ بود و رقابت های  سیاسی استعمارگران بامنافع اقتصادی آنان پیوند داشت.  

۷ -نظام اقتصادی کشورهای غیرغربی پیش ازاستعماررابا دوران استعمارمقایسه کنید :

جواب : نظام اقتصادی این  کشورها پیش از استعمار اغلب درتعامل با محیط جغرافیایی خودوبه گونه ای مستقل عمل می کرد وروابط تجاری  آنها درحدی نبودکه استقلال سیاسی شان را درمعرض خطرقراردهد. اما دردوران استعمار ساختار اقتصادی شان  دگرگون شد ودرراستای پاسخ به نیازهای کشورهای غربی درآمدند ودچار اقتصاد تک محصولی ، وابستگی  اقتصادی ،بازار کالا های غربی ،تامین کننده موادخام ونیروی کاربرای غربی ها شدند. 

۸ -تغییرات ساختاراقتصادی کشورهای غیرغربی دردوران استعمار دارای چه ویژگی هایی است ؟

جواب : ۱ -به  بازار مصرفی غرب تبدیل شدند.

۲ -تامین کننده نیروی کارومواداولیه غرب شدند.

۳ -صادرکننده یک ماده خام  شدند.)تک محصولی شدند.)

۴ -دچارکاهش قدرت چانه زنی دراقتصاد شدند.)افزایش وابستگی اقتصادی به غرب)

۵ -مبادلات نابرابر درسطح جهانی به نفع کشورهای غربی

۶ -انتقال برخی صنایع وابسته ازغرب به کشورهای  غیرغربی درجهت منافع استعمارگران )نه تعدیل جهانی ثروت

(۷ -ورودبه استعمارنو وادامه حضوردرچرخه  نامتعادل توزیع ثروت جهانی  

۹ -تخته قاپو کردن )یکجا نشین کردن( ایالت در دوره رضا شاه وانقلاب سفید در دوره محمدرضا شاه پهلوی بر  دامداری وکشاورزی ایران چه تاثیراتی داشتند؟

اجرای سیاست یکجانشین کردن)تخته قاپوکردن( ایالت موجب  شد که زندگی اجتماعی عشایری درایران روبه زوال برود واز زندگی کوچ نشینی و دامداری به سمت کشاورزی  وزندگی روستایی بروند. سیاست های محمدرضا شاه موجب شد که سیستم ارباب رعیتی وزمین داری بزرگ در  ایران روبه زوال برود و بخش عمده ای از کارگران کشاورزی به کارگران ساختمانی وصنعتی درشهرهای بزرگ  تبدیل شوند وزندگی حاشیه نشینی شهری رادرپیش بگیرند. 

۱۰-نقش صادرات نفت درتک محصولی شدن اقتصاد ایران چیست؟

از سال ۱۲۹۱ ایران رسما صادر کننده نفت شد وبه  تدریج نقش درآمدهای نفتی دربودجه ایران )اولین قانون بودجه درسال ۱۳۱۴ نوشته واجراشد( افزایش یافت به  نحوی در برخی از سالهای دهه اخیر بیش از ۸۱ درصد درآمدهای دولت ایران از راه صادرات نفت ومیعانات  گازی صورت می گیرد.واثرات تک محصولی شدن درشرایط تحریم اقتصادی کاملا آشکار است.با کاهش یا  افزایش قیمت نفت میزان ومسیر بودجه کامال تغییر می کند.

۱۱-دولت – ملت ها چه تفاوتی باحاکمیت های پیشین دارند؟

جواب:حاکمیت های پیشین هویتی دینی ومعنوی  داشتندولی دولت – ملت ها، هویتی ناسیونالیستی،قومی باجغرافیایی سیاسی واقتصادی جدیدی داشتند.

۱۲-گروه سرزمینی ،دولت – ملت چه نوع جامعه ای است؟

جواب: واحدهای اجتماعی که درسرزمینی به نام  کشوردارای نظام سیاسی، اقتصادی ، اموزشی مشترکی هستند وتوسط یک دولت اداره می شوندواعضای آن  خودرا یک ملت می شناسند. 

۱۳-دولت – ملت ها چگونه پدید آمدند؟

جواب: دولت – ملت ها حاکمیت های سیاسی نوینی بودند که نخستین بار  باافول قدرت کلیسا پدید آمدند.  

۱۴-دولت – ملت های جدیدازچه هویتی برخورداربودند وچگونه عمل می نمودند؟

جواب : هویتی سکولار،دنیوی  ،قوم گرایانه ، ناسیونالیست داشتند. درمسیر توسعه وگسترش خودبه صورت قدرت های استعماری درآمدندوبافتوحات استعماری جغرافیای سیاسی جدیدی برای دیگرفرهنگ ها پدیدآوردند.

۱۵-هویتی که استعمارگران برای فتوحات خود شکل دادند چگونه بود؟

جواب : هویتی قومی وسکولار

۱۶-فرایندجهانی شدن چگونه شکل گرفت ؟

جواب : ۱-انباشت ثروت وپدیدآمدن شرکت های بزرگ چندملیتی

۲- گسترش صنعت ارتباطات

۳ -کاهش اهمیت مرزهای سیاسی

۴-شکل گیری بازارهای مشترک منطقه ای ونهادهای  بین المللی

۵ -مدیریت سرمایه گذاری شرکت های بین المللی درسطح جهانی

۶ -مخدوش شدن استقالل  اقتصادی وسیاست های ملی  

۱۷-دیدگاه موافقان ومخالفان جهانی شدن رامقایسه کنید 

جواب : موافقان : جهانی شدن بدون اعتنابه مرزهای ملی  نظم نوینی باجریان های نیرومند تجارت وتولید بین الملل را پیش می راند. مخالفان : جهانی شدن انسجام  مطلوب جهانی را به دنبال نداشته است بلکه چالش ها وتضادهایی فراترازمرزهای سیاسی دولت ها پدیدآورده  است . 

۱۸-مبادلات فرهنگی جوامع ازدیرباز چگونه شکل می گرفته است؟

جواب : ازطریق تجارت ،مهاجرت و جنگ ،  برخورد، انتقال ،اشاعه فرهنگ ومبادلات فرهنگی شکل می گرفته است.  

۱۹ -نظام جهانی درعرصه فرهنگی شاهدچه تحولاتی بوده است ؟ )نظام جهانی چه تاثیراتی برفرهنگ جوامع غیرغربی  داشته است ؟

(جواب: برخورداستعماری غرب:

۱ -موجب ضعف اقتصادی وسیاسی وخودباختگی فرهنگی جوامع  غیرغربی شد.

۲ -جوامع غیرغربی مدیریت خودرادرگزینش عناصر فرهنگی ازدست می دهند

۳ -مدیریت فرهنگی  جوامع غیرغربی درچارچوب اهداف اقتصادی وسیاسی در دست استعمارگران غربی قرارمی گیرد. 

۲۰ -مفهوم امپراتوری رسانه ها راتوضیح دهید؟

جواب : توسعه صنعت ارتباطات فاصله های زمانی ومکانی راکوچک  کرده ومرزها ی جغرافیایی رافروریخته ،کشورهای غربی ودرراس آنها آمریکا باموقعیت قدرت وثروت  برترباتولیدوپخش رسانه ها به مدیریت فرهنگی جوامع خودباخته غیرغربی پرداختند.  

۲۱-چراکشورهای کمترتوسعه یافته دربرابرامپراتوری فرهنگی آسیب پذیرترند؟

جواب : زیرامنابع وامکانات لازم برای  حفظ استقلال فرهنگی خودراندارند. 

۲۲-تجمع قدرت رسانه ای دردست صاحبان ثروت وکانون های صهیونیستی چه تاثیراتی داشته است؟

جواب: ۱- هویت فرهنگی جوامع غیرغربی رامتزلزل ساخته است .

۲ -ارزش های دموکراتیک وسازوکارهای دموکراسی  جهان غرب را به سخره گرفته وتضعیف نموده است . 

۲۳-جهان غرب ازطریق رسانه ها چگونه به مدیریت فرهنگی جوامع غیرغربی می پردازند؟

جواب : فرهنگ عمومی  جوامع غیرغربی رامدیریت می کنند.  

۲۴ -چگونه جهان غرب به تثبیت مرجعیت علمی خودمی پردازد؟

جواب : باتربیت نخبگان کشورهای غیرغربی  وتوزیع هدفمند علوم طبیعی وانسانی  

همچنین ببینید:سوالات متن روانشناسی یازدهم

۲۵-منظوراز توزیع هدفمند علوم طبیعی وعلوم انسانی توسط جهان غرب چیست؟

جواب: بخشی ازعلوم طبیعی راکه  مورد نیازبرای خدمت رسانی به کالا های غربی است به کشورهای درحال توسعه آموزش می دهد ولی از آموزش  دانش های راهبردی خودداری می کنند .  

۲۶-به چه منظوری غرب به تربیت نخبگان کشورهای غیرغربی می پردازد؟

جواب: ۱ -تثبیت مرجعیت علمی غرب

۲- توزیع هدفمند علوم طبیعی وانسانی 

۲۷-علوم انسانی غرب زندگی آدمی را چگونه تعریف می کندوسازمان می دهد؟

جواب: بربنیان های هستی شناختی  ،انسان شناختی وروش های معرفتی بعدازرنسانس زندگی آدمی را صرف نظراز ابعادمعنوی به گونه ای سکوالر  ودنیوی تعریف می کند وسازمان می دهد 

۲۸ -ترویج علوم انسانی غربی درکشورهای غیرغربی چه نقش وتاثیری داشته است؟

جواب : علوم انسانی غربی  درکشورهای غیرغربی عمیق ترین نقش رادرتوزیع جهانی فرهنگ غربی ایفا می کند تافرهنگ های دینی خودرااز  نگاه فرهنگ غربی بازخوانی کنندواز بنیان های معرفتی دینی وقدسی محروم شوند.  

۲۹-چرا ترویج علوم انسانی غربی درکشورهای غیرغربی عمیق ترین نقش رادرتوزیع جهانی فرهنگ غربی ایفا می  کند؟

جواب: زیراموجب می شوند فرهنگ های دینی خودرااز نگاه فرهنگ غربی بازخوانی کنندواز بنیان های  معرفتی دینی وقدسی محروم شوند.  

۳۱ -دلیل تلاش کشورهای غربی برای ممانعت ازدستیابی ایران به تکنولوژی هسته ای چیست؟

جواب: ۱ -حفظ  مرجعیت علمی غرب

۲ -مانع استقلال علمی وهویت مستقل ایرانی شوند.  

۳۱-چرادربرابر تلاش جامعه ی علمی ایران برای تدوین علوم انسانی مبتنی برنیازهای بومی ومبانی معرفتی اسلامی  مقاومت می شود؟

جواب :

۱ -جلوی خودباوری فرهنگی ایران وسایرکشورها گرفته شود .

۲ -مانع از مقاومت  فرهنگی ایران دربرابربنیان های هستی شناسانه،انسان شناسانه ومعرفت شناسانه فرهنگ جهان غرب شوند.

۳۲-چرا کشورهای غربی تلاش می کنند مانع دستیابی ایران به فناوری هسته ای شوند؟

چون موجب افزایش اعتمادبه  نفس کشورهای غیر غربی در ایجاد دانش بومی وکاهش اتکا به غرب می شود ومرجعیت علمی غرب زیر سوال می رود . همچنین ایران از نظر سیاسی و روابط بین الملل با جهان غرب و سیاست های آنها هماهنگ نیست و طرفدار  جنبش های مردمی ضد امپریالیستی است واگر ایران هسته ای شود در موازنه ی قدرت بین الملل ومنطقه ای  جایگاه قوی تری خواهدیافت که مورد پذیرش کشورهای غربی نیست. 

۳۳-چرا دربرابر تلاش های جامعه ی علمی ایران ،برای تدوین علوم انسانی مبتنی برنیازهای بومی ومبانی معرفتی  اسلامی مقاومت می شود؟

چون علوم انسانی مبتنی بر اندیشه های اسلامی عالوه بر مبانی حس وتجربه به ابزارهای  فراانسانی ،عقالنی و وحیانی نیز می پردازد که این معرفت شناسی اسلامی نمی تواند با مبانی علمی حسی وتجربی  غرب هماهنگ باشد ویک پدیده غیر علمی به حساب می آید. ومرجعیت علمی غرب را به چالش می کشد.

۳۴-جدول زیر راتکمیل نمایید.

سوالات متن درس هشتم جامعه شناسی یازدهم
سوالات متن درس هشتم جامعه شناسی یازدهم

تهیه کننده سوالات متن درس هشتم جامعه شناسی یازدهم : جناب آقای حمید رحیمی

برای مشاهده سایر دروس سوالات متن جامعه شناسی یازدهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

0 از 0 رای

+ارسال دیدگاه

14 دیدگاه ها

  • ناشناس
    ناشناس

    اصلا مناسب نیست با کتاب فرق داره

  • سینا
    سینا

    درست کنید سوالات رو ????????????

  • Mkl
    Mkl

    چه سوالا مسخره ای ????

  • ناشناس
    ناشناس

    آپدیت کنید سوالات رو

  • elham
    elham

    لطفا سوالات رو اپدیت کنید ممنون•

  • Dark Shadow
    Dark Shadow

    چرا سوالات مطابق با متن کتاب نیست؟ لطفا رسیدگی کنید

  • مالکی پور
    مالکی پور

    بسیار خوب

  • پلنگ
    پلنگ

    سوالات با کتاب خیلی متفاوت لطفا رسیدگی شود

  • محدثه
    محدثه

    جواب خیلی متفاوته و نمیشه تو متن کتاب پیدا کرد
    لطفا چک کنید سوالات رو

  • سلین
    سلین

    چرا سوالات مثل کتاب نیست اکثرا؟
    خیلی قدیمیه …