در این نوشته با سوالات متن درس هشتم مطالعات نهم همراه شما نهمی ها هستیم.

سوالات متن درس هشتم مطالعات نهم

درس هشتم (بی عدالتی و نابرابری در جهان )

١- نابرابری جهان به چه معناست؟

یعنی از نظر ثروت و در آمد، کیفیت زندگی مردم و دسترسی به مسکن مناسب، آموزش، بهداشت، اشتغال گذران اوقات فراغت و نظایر آن تفاوت های زیادی بین کشورها دیده می شود.

۲- علل و عوامل نابرابری جهان به چند بخش عمده تقسیم می شود؟

به دو بخش: عوامل خارجی و عوامل داخلی

3- عوامل خارجی که در نابرابری جهانی نقش دارند، کدامند؟

کشورهای قدرتمند و سلطه گر مانند انگلستان، آمریکا، فرانسه و …. از طریق استعمار و به اشکال مختلف به چپاول و غارت کشورهای مختلف پرداخته و از منابع آنها به سود خود استفاده کرده و مانع پیشرفت آنها شده اند. اشغال نظامی کشورها یا دخالت در امور داخلی آنها به شیوه های مختلف. جلو گیری از استقلال سیاسی و اقتصادی آنها که تا امروز نیز ادامه دارد.

۴-عوامل داخلی نابرابری جهانی را بنویسید.

وابستگی حکومت ها به بیگانگان، استبداد، وجود برخی فرهنگ ها و عادت های غلط مانند تنبلی یا کم اهمیت انگاشتن کار و تلاش، نبود مدیریت صحیح و غفلت از استعدادها و ظرفیت های داخلی هر کشور و نبودن وحدت و مشارکت بین مردم، از جمله دلایل داخلی به وجود آمدن نابرابری به حساب می آیند.

۵- از علل و عوامل نابرابری توسعه انسانی کدام مهم تر است؟ چرا؟

عوامل داخلی ، زیرا اگر عوامل داخلی از بین برود و مردم بتوانند بر آن غلبه کنند می توانند بر عوامل خارجی مانند استعمار پیروز شوند.

۶- عوامل مهمی که در سنجش نابرابری کشورها با یکدیگر مورد توجه قرار گرفته چیست؟

عامل اقتصادی و عناصری چون میزان تولد، در آمد، اشتغال و مانند آنهاست.

۷- عواملی که بر زندگی افراد یک جامعه اثر می گذارد و می تواند کیفیت زندگی را خوب یا بد کند چیست؟

عواملی مانند هویت، عزت، امنیت، آزادی، احساس شادی و رضایت از زندگی

۸-شاخص توسعه انسانی با توجه به چه عواملی مطرح می شود؟

با توجه به سه عامل: اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی مطرح شده است. 

9-ملاک های توسعه انسانی کدامند؟

۱- در آمد و رفاه

۲-امید به زندگی یا متوسط طول عمر

۳-سواد و آموزش

۱۰-چه ارتباطی بین پایین بودن شاخص های توسعه انسانی در بیشتر کشورهای آفریقایی و بالا بودن آن در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی وجود دارد؟

در کشورهای آفریقا یی بی سوادی، نبود بهداشت، جنگ های داخلی، شیوع بیماری های واگیردار، خشکسالی های پی در پی، کمبود مواد غذایی، استعمار توسط کشورهای دیگر و نداشتن استقلال باعث عدم توسعه شاخص های انسانی شده است.

و در مقابل در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در آمد و رفاه بالا که با استعمار و چپاول کشورهای دیگر انجام شده، پیشرفت های پزشکی که باعث طول عمر بیشتر و امید به زندگی گردیده، همچنین میزان سواد و تحصیل آنها نسبت به آفریقایی ها خیلی بیشتر است. و مسئله فرار مغزها را هم نباید نادیده بگیریم.

۱۱- از نظر شاخص توسعه انسانی، کشورها به چند گروه تقسیم می شوند؟ آنها را نام ببرید.

به چهار گروه: توسعه خیلی بالا، توسعه بالا، توسعه متوسط و توسعه پایین تقسیم می شود. )

۱۲-جایگاه ایران از نظر میزان شاخص توسعه انسانی چگونه است؟

کشور ما در گروه کشورهای با “توسعه انسانی بالا” قرار دارد.

۱۳-تخمین زده می شود که مالکیت ۸۰ درصد درآمد جهان در دست ..۲۰..درصد از ساکنان آن است.

۱۴- از عوامل شاخص توسعه انسانی، میزان در آمد و رفاه را توضیح دهید.

این عامل جنبه اقتصادی دارد و به معنای سطح مطلوب زندگی و رفاه اجتماعی است. منظور از آن، این است که اعضای یک جامعه به چه میزان از درآمد کافی و شغل مناسب و قدرت خرید برخوردارند و به کالاها و خدمات مورد نیاز چون مسکن، پوشاک، غذا، آموزش، تفریح و فراغت و وسایل زندگی مناسب دسترسی دارند.

۱۵- پراکندگی کشورها از لحاظ رفاه و سطح زندگی چگونه است؟

بیشتر ساکنان کشورهای با درآمد بالا در کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی از رفاه و سطح زندگی خوبی برخوردارند، در حالی که در برخی کشورهای قاره های آسیا، افریقا و آمریکای لاتین، بخشی از مردم با فقر و کمبود امکانات زندگی مواجه اند. کشورهایی در جهان وجود دارند که تعداد زیادی از مردم آنها در فقر مطلق زندگی می کنند و به ویژه با مشکل گرسنگی و دسترسی نداشتن به غذا مواجه اند.

۱۶-کدام کشورهای آسیایی رشد سریعی در اقتصاد داشته اند؟

ژاپن ، چین، سنگاپور، هنگ کنگ، کره جنوبی و مالزی

۱۷-به چه دلیل برخی از کشورها رشد اقتصادی مطلوبی نداشته اند؟

بحران های سیاسی یا جنگ نه تنها رشد اقتصادی مطلوبی نداشته اند بلکه تولید و در آمد در آنها حتی کاهش یافته است.

۱۸-به چه دلیل تولید و در آمد کشورهای عراق و سوریه کاهش داشته است؟

به دلیل بحران سیاسی و جنگ.

۱۹-منظور از امید به زندگی یا متوسط طول عمر چیست؟

یعنی تعداد سال هایی که انتظار می رود کودکی که در آن کشور به دنیا آمده است، عمر کند و زنده بماند.

۲۰-میزان طول عمر یا امید به زندگی در یک جامعه نشان دهنده چیست؟

نشان دهنده وضعیت سلامت و بهداشت در آن جامعه است.

۲۱-در چه کشورهایی متوسط طول عمر بیشتر است؟

در کشورهایی که مردم در محیطی پاک و بدون آلودگی زندگی می کنند، به غذای کافی و آب سالم دسترسی دارند و در صورت بیماری یا روبرو شدن با حوادث، از امکانات درمانی و مراقبت های پزشکی پیشرفته برخوردارند، متوسط طول عمر بیشتری دارند. 

۲۲-در چه کشورهایی امید به زندگی یا متوسط طول عمر پایین است؟

در کشورهایی که مردم دسترسی کافی به غذا یا آب آشامیدنی سالم ندارند و با کمبود پزشکی و دارو و امکانات درمانی مواجه اند و همچنین در کشورهایی که جنگ های داخلی و خارجی، گرسنگی و سوء تغذیه وجود دارد، امید به زندگی یا متوسط طول عمر و پایین است.

۲۳- برای پی بردن به وضع آموزش در کشورها چه معیارهایی را در نظر می گیرند؟

میزان باسوادی بزرگسالان، میانگین سال های تحصیل در یک کشور و تعداد معلم به ازای دانش آموز.

۲۴-منظور از میانگین سال های تحصیل چیست؟

متوسط تعداد سال هایی است که دانش آموزان یک کشور در مدرسه حضور پیدا کرده و تحصیل کرده اند. )

۲۵-بیشترین و کمترین متوسط طول عمر در سال ۲۰۱۷ مربوط به کدام کشورهاست؟

بیشترین ژاپن با ۸۳/۹ سال و کمترین سیرالئون با ۵۲/۲ سال .

تهیه کننده سوالات متن درس هشتم مطالعات نهم : جناب آقای علی ندافی

برای مشاهده سایر دروس سوالات متن مطالعات نهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.