در این نوشته با سوالات متن درس 10 تفکر و سواد رسانه ای همراه شما هستیم.

سوالات متن درس 10 تفکر و سواد رسانه ای

1-بیشتر پیام های رسانه ای با رای کسب …………….. ساخته و فرستاده می شوند.

بیشتر پیام های رسانه ای با رای کسب ثروت و قدرت ساخته و فرستاده می شوند.

2-تبلیغ کالاهای تجاری به چه گونه ای است؟

با استفاده از شیوه های اقناعی به گونه ای انجام می شود که ما را وسوسه کند تا آن را بخریم.

3-با ظهور چه چیزی استفاده از شیوه های اقناعی به طوری چشمگیر تغییر یافت؟

اینترنت

4-پیام های رسانه ای با چه اهدافی تولید می شوند؟

با اهداف اقتصادی ،سیاسی فرهنگی و…..

5-اهداف رسانه به نفع چه کسانی است؟

گاهی به نفع مردم گاه به نفع سرمایه داران ،خصوصی موسسات و دولت ها است.

6-صنعت رسانه ای چیست؟

تولید و مصرف رسانه ای با پیروی از قوانین اقتصادی انجام می گیرد و صنعت رسانه نیز بخشی از فعالیت های اقتصادی جامع را شامل می شود.

7-بیشتر پیام های رسانه ای برای کسب چه چیزهایی ساخته و فرستاده شده اند؟

برای کسب قدرت و ثروت ساخته و فرستاده شده اند.

8-بخش زیادی از برنامه های تلویزیونی را چه چیزی تشکیل می دهند؟

تبلیغات

9-آنچه بیشتر مردم از آن در مورد رسانه و تبلیغات بی اطلاع هستند چیست؟

این است که کاری که به واقع از طریق رسانه ها انجام می شود تنها تبلیغ کالا نیست بلکه جذب مخاطب و عرضه ی آنها به تبلیغ کنندگان است.

10-با ظهور چه چیزی استفاده از شیوه های اقناعی به طوری چشمگیر تغییر یافت؟

اینترنت

11-چرا مخاطب فعال باید منابع مالی و وابستگی های رسانه ها را بشناسد؟

تا دلایل جهت گیری های آن رسانه ها را درک کند. مخاطبان با استفاده از سواد رسانه ای در تمامی رده های سنی می توانند محتواهای اینترنتی را مانند دیگر رسانه ها ،تعبیر و منابع مورد استفاده خود را انتخاب کنند و سایت های قانونی و معتبر را از سایت های ساختگی و فریب کارانه و حتّی منزجر کننده تمیز دهند.

12-صنعت رسانه ای چیست؟

صنعت رسانه ای یعنی تولید پیام برای کسب قدرت و ثروت اغلب رسانه های دنیا ابتدا موسساتی درآمد زا بوده و امروزه به محل عرضه تبلیغات تجاری تبدیل شده اند مدیران شبکه های تلویزیونی زمانی خاص و ناشران فضایی معین را در اختیار حامی مالی (اسپانسر) قرار می دهند تا کالاهای تجاری خود را تبلیغ کنند این کار با استفاده از شیوه های اقناعی به گونه ای انجام می شود که ما را وسوسه کند آنچه را نیاز نداریم بخواهیم و بخریم با ظهور ،اینترنت استفاده از شیوه های اقناعی به طور چشم گیر تغییر یافته است.

13-سواد رسانه ای برای مقابله با صنعت رسانه ای چه کمکی به ما می کند؟

افراد با استفاده از سواد رسانه ای در تمامی رده های سنی می توانند محتواهای اینترنتی را مانند دیگر رسانه ها تغییر و منابع مورد استفاده خود را انتخاب کنند و سایت های قانونی و معتبر را از سایت های ساختگی و فریبکارانه و حتی منزجر کننده تمیز دهند. این امر موجب می شود که مردم کشورها سوء استفاده های اقتصادی ،سیاسی فرهنگی و … را در رسانه و در پس آن در جامعه تشخیص دهند.

14-مثال هایی از رسانه ها را نام ببرید؟

کتاب ، رادیو ، تلوزیون ، شبکه های مجازی ، روزنامه.

15-رسانه چیست؟

ابزاری است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم مورد نظر خود (پیام) را به گیرنده منتقل می کند.

16-انواع رسانه را نام ببرید؟

۱ فردی – ۲. جمعی

17-رسانه فردی چیست؟

ابزاری است که فرستنده به کمک آن امکان فرستادن پیام به تعداد محدود، مشخص ، طبقه بندی شده و قابل کنترلی از مخاطبان را دارد مانند تلفن همراه.

18-رسانه جمعی چیست ؟

ابزاری است که پیام را به سرعت آسانی و هزینه کم به تعداد انبوه ، گونه گون و غیر قابل کنترلی از مخاطبان منتقل می کند مانند تلوزیون .

19-مزایای رسانه چیست ؟

آسانی ارتباط – افزایش اعتماد به نفس – معرفی راحت افراد – دسترسی به اطلاعات آزاد – کاهش هزینه های آموزش.

20-چالش های رسانه چیست ؟

کم شدن روابط اجتماعی – عدم سواد کافی و تجربه کافی عدم تشخیص صحیح از غلط – آسیب فیزیکی – تک بعدی شدن.

21-انواع سواد را نام ببرید.

سواد عاطفی – سواد ارتباطی – سواد مالی – سواد

22-تشابه خورشید و رسانه در زندگی ما چیست؟

هر دو همیشه در زندگی ما هستند و وجودشان برای ما عادت شده است بودنشان را بدیهی فرض کرده ایم و بر تمامی رخدادهای زندگی ما سایه افکنده اند .بر ما تاثیر ،گذارند بدون آنکه حسشان کنیم همانطور که به فکر کسب مهارت برای استفاده درست از انرژی خورشیدی نیستیم به فکر مهارت برای استفاده درست از رسانه هم نیستیم.

23-سه مجموعه اینترنت را نام ببرید.

اینترنت اشیا اینترنت انسان – اینترنت رقمی (دیجیتال)

24-رسانه چیست؟

بزاری است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم مورد نظر خود پیام را به گیرنده منتقل می کند.

25-رسانه فردی چیست؟

ابزاری است که فرستنده به کمک آن امکان فرستادن پیام به تعداد محدود ، مشخص ، طبقه بندی شده و قابل کنترلی از مخاطبان را دارد مانند تلفن همراه.

26-رسانه جمعی چیست؟

ابزاری است که پیام را به سرعت ، آسانی و هزینه کم به تعداد انبوه ، گونه گون و غیر قابل کنترلی از مخاطبان منتقل می کند مانند تلویزیون.

27-مزایای رسانه چیست؟

آسانی ارتباط – افزایش اعتماد به نفس – معرفی راحت افراد دسترسی به اطلاعات آزاد – کاهش هزینه های آموزش.

28-چالش های رسانه چیست؟

کم شدن روابط اجتماعی عدم سواد کافی و تجربه کافی عدم تشخیص صحیح از غلط آسیب فیزیکی – تک بعدی شدن.

29-در مواجهه با رسانه ها چگونه باید رفتار کنیم؟

واقع بین باشیم