در این نوشته با سوالات متن درس 12 تفکر و سواد رسانه ای همراه شما هستیم.

سوالات متن درس 12 تفکر و سواد رسانه ای

1-مهم ترین تفاوت شکل اولیه مخاطب با معادل امروزی رسانه ای آن در چیست؟

باید در این دانست که مخاطب آن دوران در بند زمان و مکان و در مقایسه با معیارهای بسیار محدود بود.

2-واژه ……… ثابت مانده است اما موضوع آن به طور مستمر و متنوع در حال دگرگونی است.

واژه مخاطب ثابت مانده است اما موضوع آن به طور مستمر و متنوع در حال دگرگونی است.

3-اگر سواد رسانه ای را به دو مقوله خواندن و نوشتن یا دو سطح مصرف و تولید محصولات رسانه ای تقسیم بندی کنیم می بینیم که در هر دو سطح …………. نقشی کلیدی دارد.

اگر سواد رسانه ای را به دو مقوله خواندن و نوشتن یا دو سطح مصرف و تولید محصولات رسانه ای تقسیم بندی کنیم می بینیم که در هر دو سطح «مخاطب » نقشی کلیدی دارد.

4-دشواری مخاطب شناسی در چیست؟

دشواری مخاطب شناسی در این است که ما با پیچیده ترین و ناشناخته ترین موجود خلقت یعنی انسان روبرو است.

5-چگونه مخاطب در مقام انتخاب و گزینش و در مقام ادراک و تحلیل در جهان و جریان رسانه ای دستکاری می کند؟

مخاطب از آن رسانه یا محصول رسانه ای استفاده میکند که برایش خرسندی مطلوبیت ایجاد میکند و درست در همان زمان آن چیزی را که دوست دارد از آن ادراک و دریافت می کند.

6-مراحل فرایند انتشار نوآوری و تصمیم را نام ببرید.

مرحله اول آگاهی – مرحله دوم ترغیب – مرحله سوم، تصمیم – مرحله چهارم اجرا – مرحله پنجم، تثبیت.

7-برای مصرف رسانه ها هدف سواد رسانه ای چیست؟

هدف سواد رسانه ای این است که بتواند مخاطب فعال خلق حقیق ،تجو ،زیرک گزینشگر و هوشمند تربیت کند و نه صرفا مصرف کننده ای منفعل ساده و خام برای پیامهای رسانه ای از سوی دیگر برای تولید رسانه ای باید مهندسی معکوس کرد.

8-برای تولید رسانه ای باید مهندسی معکوس کرد یعنی چه ؟

یعنی اول باید مخاطب شناسی دقیق عمیق جامع و مانعی داشت تا بتوان علائق سلایق و نیازهای او را به درستی شناخت و با استفاده از شیوه های خلقانه و هوشمندانه رسانه ای با چشمانی باز درست به هدف زد.

9-به طور کلی فرایند انتشار هر نوع نوآوری و تصمیم فرد برای استفاده از نوآوری چند مرحله است؟ توضیح دهید؟

مرحله اول آگاهی در این مرحله فرد از وجود نوآوری اطلاع پیدا میکند و آگاهیهایی از زمینه کاربرد و اثرات این نوآوری کسب می کند. همراه با آگاهی عوامل دیگری مانند میزان خطر پذیری احساس نیاز به فناوری و خدمات جدید محل زندگی و….. فرد را تحت تأثیر قرار می دهد به عنوان مثال آگهی های تبلیغاتی ما را از وجود کالا خدمات و ایده های جدید آگاه می کند. میزان خطر پذیری نیاز و نوع زندگی فرد تعیین میکند که به دنبال آگاهی بیشتر در مورد آن پیام برود یا نرود. مرحله دوم ترغیب در این مرحله نگرش مثبت یا منفی نسبت به فناوری ایده و خدمات جدید در ذهن فرد شکل می گیرد .

10-دشواری مخاطب شناسی در چیست؟

دشواری مخاطب شناسی در این است که ما با پیچیده ترین و ناشناخته ترین موجود خلقت رو به رو هستیم یعنی انسان.

11-مجموعه کارتونی باب اسفنجی از سال ۱۹۹۹ در دنیا در حال پخش است و مخاطبان جهانی زیادی دارد. اگر به شخصیت های اصلی این کارتون پرطرفدار دقت کنیم متوجه میشویم که در این مجموعه جامعه و خانه وجود دارد اما ………….. نه!

مجموعه کارتونی باب اسفنجی از سال ۱۹۹۹ در دنیا در حال پخش است و مخاطبان جهانی زیادی دارد. اگر به شخصیت های اصلی این کارتون پرطرفدار دقت کنیم متوجه میشویم که در این مجموعه جامعه و خانه وجود دارد اما حیوانات نه!

12-اگر مخاطبی بسته به سلیقه خود یک پیام دریافتی را تجزیه و تحلیل ، اصلاح و بعد ارسال کند. …….. و اگر بدون در نظر گرفتن عقاید طرف مقابل و بدون تجزیه و تحلیل آن را ارسال نماید را انجام داده است.

اگر مخاطبی بسته به سلیقه خود یک پیام دریافتی را تجزیه و تحلیل ، اصلاح و بعد ارسال کند تولید و نشر، تولید و نشر و اگر بدون در نظر گرفتن عقاید طرف مقابل و بدون تجزیه و تحلیل آن را ارسال نماید را انجام داده است.

13-اختصاص دادن زمان بیشتر به یک نامزد انتخاباتی در رسانه نسبت به دیگر نامزدها مثال نقضی برای کدام یک از حقوق مخاطبین است؟

حل رعایت انصاف و بی طرفی رسانه

14-جملات زیر در مورد تعریف از کدام ویژگی مخاطب فعال صادق است؟

به سادگی تحت تاثیر پیامهای رسانه ای قرار نمی گیرد و پیامهای رسانه ای نمیتواند در عقیده او تغییری ایجاد کند مگر این که هم راستا با عقاید او باشد.

15-استخراج یک پیام از میان دیگر پیام ها یا از میان عبارت های یک پیام در حالی که موضوعات دیگر مطرح شده از سوی رسانه کوچک و کم اهمیت جلوه کند ……………. نام دارد.

استخراج یک پیام از میان دیگر پیام ها یا از میان عبارت های یک پیام در حالی که موضوعات دیگر مطرح شده از سوی رسانه کوچک و کم اهمیت جلوه کند برجسته سازی نام دارد.

16-کدام یک از موارد زیر تاثیر مثبت رسانه ها محسوب نمی شود؟

افزایش صله ارحام