در این نوشته با سوالات متن درس 16 تاریخ معاصر یازدهم رشته ریاضی و تجربی همراه شما هستیم.

سوالات متن درس 16 تاریخ معاصر یازدهم

1-هدف آمریکا از انجام اصلاحات در کشورهای توسعه نیافته و جهان سوم و خاور میانه چه بود؟

سیاست خارجی آمریکا در دوره ریاست جمهوری جان.اف.کندی در برابر کشورهای توسعه نیافته جهان سوم و خاورمیانه، اجرای اصلاحات از بالا به پایین با هدف پیشگیری از انقلاب های قهرآمیز بود.

2-سیاست انجام اصلاحات در کشور های جهان سوم با چه عنوانی بود؟

این سیاست با عنوان (اتحاد برای پیشرفت) در کشورهایی که در معرض خطر کمونیسم بودند، اجرا می شد.

3-چرا اجرای سیاست اصلاحات در کشور های جهان سوم در ایران از اهمیت خاصی برخوردار بود؟

زیرا رژیم دست نشانده شاه وابسته و متحد آمریکا بود و به دلیل همسایگی با اتحاد جماهیر شوروی و موقعیت ممتاز جغرافیای سیاسی در وضعیتی حساس و تعیین کننده قرار داشت.

4-هدف آمریکا از انجام اصلاحات در ایران چه بود؟

به باور زمامداران آمریکا اصلاحات اقتصادی و اجتماعی می توانست ضمن جلوگیری از انقلاب سرخ و کاهش خطر کمونیسم، زمینه ایجاد انقلاب سفید را فراهم آورد و از گسترش فعالیت های مردمی علیه حکومت های دیکتاتور و دست نشانده آمریکا جلوگیری کند.

5-انتصاب شریف امامی به نخست وزیری با چه اهدافی انجام شد؟

در شهریور 1339، شاه با منصوب کردن شریف امامی به نخست وزیری و طرح شعارهایی مانند آزادی احزاب و فضای باز سیاسی و اصلاحات اقتصادی به استقبال از سیاست های جدید دولت آمریکا رفت.

6-هدف آمریکا از برکناری شریف امامی و انتصاب علی امینی به نخست وزیری چه بود؟

کندی رئیس جمهور آمریکا چون به شاه و شریف امامی اعتماد نداشت و آنها را برای اجرای برنامه هایش در ایران مناسب ندید. آمریکا، در این زمان، برای هموار کردن سیاست های خود در ایران، با برخی از رجال ایران ارتباط برقرار کرد و خواستار برکناری شریف امامی و روی کارآمدن علی امینی شد.

7-اقدامات علی امینی در دوران نخست وزیری را توضیح دهید.

با روی کارآمدن علی امینی، سیاست های پیشبینی شده آمریکا، در ایران به اجرا گذاشته شد. قدم اول این سیاست مبارزه با فساد اداری بود که برای جلوگیری از سقوط رژیم پهلوی و افتادن حکومت ایران به دست کمونیست ها، صورت می گرفت. اقدام دوم، (اصلاحات اقتصادی) بود که برای تغییر زیر ساخت های اجتماعی و اقتصادی کشور به اجرا درآمد.

8-قانون اصلاحات ارضی توسط چه کسی اجرا شد؟

علی امینی

9-شاه چرا و چگونه امینی را برکنار کرد؟

محمد رضا شاه در فروردین ۱۳۴۱ به همراه اسدالله علم به آمریکا رفت و با کمک انگلستان توانست آمریکا را به برکناری امینی راضی کند و خود مجری اصلاحات مورد نظر آمریکا در ایران شود.