در این نوشته با سوالات متن درس 16 مطالعات هشتم همراه شما هستیم.

سوالات متن درس 16 مطالعات هشتم

1-چه زمانی ایران مورد هجوم و لشکرکشی تیمور قرار گرفت؟

در اواخر قرن هشتم هجری، از سمت شمال شرق

2-تیمور که بود و چه خصوصیاتی داشت و چه اقداماتی انجام داد؟

تیمور گورکانی یکی از فاتحان مشهور در تاریخ است که بخش وسیعی از آسیا را فتح کرد و امپراتوری تیموری را بنیان گذاشت او خود را از خاندان چنگیز می دانست تیمور در بی رحمی و خونریزی دست کمی از چنگیزخان مغول نداشت. او به هنر، علاقه نشان می داد و هر شهر و ولایتی را که می گشود، هنرمندان و صنعتگرانش را به پایتخت خود سمرقند (امروزی) می فرستاد. تیمور حرص و طمع بسیاری به کشورگشایی داشت و در اندیشهٔ فتح چین بود که مرگ، امانش نداد.

3-علت حمله های مکرر تیمور به ایران چه بود ومحدوده حکومت وی کدام مناطق بود؟

تیمور پس از آنکه بر ماوراءالنهر تسلط یافت، با سوء استفاده از اوضاع پریشان و آشفته ایران که بر هر گوشهٔ آن خانی و سرداری حکومت می کرد، چندین مرتبه به کشور ما یورش آورد که آسیب و صدمات فراوانی وارد کرد . عدهٔ زیادی تلف شدند و اموال مردم غارت گردید. امپراتوری تیمور از مرزهای چین تا شام گسترش یافته بود پس از مرگ وی، فرزندان و نوادگانش هر کدام به بخشی از امپراتوری او مسلط شدند و با یکدیگر به دشمنی و ستیز پرداختند.

4-جانشین تیمور که بود و حکومت تیموریان چه زمانی از بین رفت؟

شاهرخ پسر تیمور، بر رقبیان خود برتری یافت و موفق شد بخش وسیعی از ایران را تحت تسلط خود درآورد حکومت تیموریان سرانجام با ظهور حکومت صفویان در ایران از میان رفت.

5-چرا دانشمندان و بزرگان ایرانی کوشیدند به مغولان نزدیک شوند؟

خوی کردن مهار خشن و ویرانگر بیابانگردان مغول.
راه آموختن و رسم کشورداری به آنان.
جلوگیری از خونریزی بیشتر.

6-خواجه نصیر الدین طوسی که بود و چه اقداماتی انجام داد؟

از برجسته ترین دانشمندان مسلمان ایرانی مشاور و هلاکوخان بود او در جریان لشکرکشی ، هلاکو تلاش زیادی برای حفظ جان مردم و کاهش قتل و غار تهای مغولان کرد. به تشویق او هلاکو رصدخانۀ مراغه را ساخت که تبدیل به یک مرکز علمی و تحقیقاتی عظیم شد که منجمان و دانشمندان زیادی در آن فعّالیت می کردند رصدخانهٔ مراغه به وسایل اختر شناسی و کتابخانه بزرگی، مجهز بود.

7-خواجه رشید الدین فضل ا… همدانی که بود و چه اقداماتی انجام داد و معروفترین کتاب وی چه نام دارد؟

از سیاستمداران و دانشمندان نامدار ایرانی در دوره مغول بود به عنوان پزشک به دربار ایلخانان راه یافت ؤ به عمران و آبادی و انجام کارهای خیریه علاقه داشت رَبْع رشیدی را در تبریز بنا کرد که شامل مسجد، مدرسه، بیمارستان، خانقاه و کتابخانه می شد را که تعداد زیادی از عالمان و پزشکان در آن اشتغال داشتند، وقف کرد معروف ترین کتاب او جامع التواریخ رشیدی است این وزیر دانشمند نیز به دستور ایلخان مغول به قتل رسید.

8-مغولان چه دینی داشتند؟

مغولان هنگامی که به ایران هجوم آوردند دین واحدی نداشتند؛ عده ای از آنها هنوز به آیین گذشتگان خود اعتقاد داشتند و گروه دیگری پیرو آیین بودایی و دین مسیحیت بودند.

9-چرا مبلغان بودایی و مسیحی در زمان ایلخانان برای گسترش آیین خود در ایران موفق نبودند؟

زیرا مردم ایران اعتقاد محکمی به اسلام داشتند سرانجام بر اثر کوشش عالمان و وزیران ایرانی، ایلخانان به دین اسلام درآمدند و مسلمان شدند.

10-در زمان غازان خان چه اقدامتی انجام شد؟

غازان خان به تشویق و راهنمایی وزیر خود، خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، اقدام به اصلاح امور اداری، مالی و قضایی کرد این ایلخان، همچنین برای عمران و آبادانی تبریز بسیار کوشید به روزگار او، شُنْب غازان در تبریز با دوازده بنای مهم مانند بیمارستان، مسجد، کاخ، مدرسه، کتابخانه و … بر پا شد هم زمان در بسیاری از شهرها مسجدی بزرگ و در کنار آن گرمابه ای برای تأمین هزینهٔ نگاهداری مسجد ساختند.

11-سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) چا اقداماتی انجام داد؟

سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) جانشین غازان خان نیز علاقه مند به عمران و آبادانی بود او به پیشنهاد وزیرش خواجه رشیدالدین فضل ا… ، پایتخت را به سلطانیه منتقل کرد و موجب آبادی آنجا شد اولجایتو در آن شهر آرامگاهی برای خود بنا کرد که به گنبد سلطانیه معروف است و یکی از شاهکارهای معماری در جهان اسلام به شمار می آید.

12-میزان توجه به عمران و آبادی ومعماری در زمان ابوسعید (آخرین ایلخان مغول) چه اندازه بود؟

در دوران ابوسعید آخرین ایلخان مغول نیز بناهای باشکوهی ساخته شد.این بناها از نظر عظمت و بلندی گنبدها و ایوان ها کم نظیر هستند .گچبری و کاشی کاری های زیبا و اعجاب انگیز بناهای مذکور، حکایت از ذوق و نبوغ معماران ایرانی در آن زمان دارد.

13-شاهرخ پسر تیمور چه تفاوتی با پدرش داشت و چه اقداماتی در زمان او انجام شد؟

شاهرخ پسر تیمور که تحت تأثیر فرهنگ و تمدن ایران قرار داشت، راه پدر را در جنگ و خونریزی ادامه نداد در زمان او هرات به پایتختی تیموریان انتخاب و به یکی از بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای ایران تبدیل شد به سبب توجه و علاقه شاهرخ به ادب و هنر، تعداد زیادی از شاعران، هنرمندان و معماران نامدار به این شهر آمدند همچنین مدارس وکتابخانه های متعددی به فرمان او در هرات ساخته شد و جویندگان علم و دانش را از گوشه و کنار ایران به خود جذب کرد. گوهرشاد، همسر شاهرخ از زنان نیکوکار بود او بناهای متعددی در هرات و مشهد ساخت که مسجد گوهرشاد در جوار حرم حضرت امام رضا یکی از آنهاست.

14-در کدام دوره هنر نگارگری و خوشنویسی شکوفا شد؟

در دوره تیموریان

15-پس از هجوم مغولان به ایران چه کسانی با به جان خریدن خطرهای زیاد به مغولان نزدیک شدند؟

دانشمندان و بزرگان ایرانی

16-چرا پس از هجوم مغولان، بزرگان و دانشمندان ایرانی به مغولان نزدیک شدند؟

آنها می کوشیدند که خوی خشن و ویرانگر بیابان گردان مغول را مهار کنند و مانع خونریزی بیشتر شوند بزرگان ایرانی همچنین تلاش می کردند که مغولان را با فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی آشنا کنند و راه و رسم کشورداری را به آنان بیاموزند.

17-خواجه نصیرالدین طوسی که بود؟

یکی از برجسته ترین دانشمندان مسلمان ایرانی بود که به عنوان مشاور هلاکوخان احترام بسیار یافت او در جریان لشکرکشی هلاکو، تلاش زیادی برای حفظ جان مردم و کاهش قتل و غارت های مغولان کرد.

18-رصدخانه مراغه به همت چه کسی و به چه منظوری ساخته شد؟

به همت خواجه نصیرالدین طوسی و تشویق هلاکو ساخته شد این رصدخانه تبدیل به یک مرکز علمی و تحقیقاتی عظیم شد که منجمان و دانشمندان زیادی در آن فعالیت می کردند رصد خانه مراغه به وسایل اخترشناسی و کتابخانه بزرگی مجهز بود.

19-خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی که بود و چه کرد؟

یکی از سیاستمداران و دانشمندان نامدار ایرانی در دوره مغول، خواجه رشیدالدین فضل الله بود که خدمات فرهنگی و اجتماعی فراوانی انجام داد و او به عنوان پزشک به دربار ایلخان راه یافت و علاقه بسیاری به عمران و آبادی و انجام کارهای خیریه داشت.

20-بنای ربع رشیدی به همت چه کسی، چگونه و در کجا تأسیس شد؟

خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی در تبریز بود که شامل موسسات مختلف مانند مسجد، مدرسه، بیمارستان، خانقاه و کتابخانه می شد.

21-مغولان پیرو چه ادیانی بودند؟

عده ای از آنها به آیین گذشتگان خود اعتقاد داشتند و گروه دیگری پیرو آیین بودایی و دین مسیحیت بودند.

22-چرا مبلغان بودایی و مسیحی در ترویج و گسترش آیین خود در ایران موفقیت چندانی کسب نکردند؟

زیرا مردم ایران اعتقاد محکمی به اسلام داشتند سرانجام بر اثر کوشش عالمان و وزیران ایرانی، ایلخانان به دین اسلام درآمدند و مسلمان شدند.

23-ایلخانان مغول چگونه به فرهنگ و تمدن ایران علاقه مند شدند؟

بر اثر تلاش های بزرگان و عالمان ایرانی، سرانجام پس از چند دهه ایلخانان مغول به فرهنگ و تمدن ایران، علاقمند شدند و برای عمران و آبادی تلاش کردند.

24-اقدامات غازان خان را بنویسید؟

به تشویق و راهنمایی وزیر خود خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی اقدام به اصلاح امور اداری، مالی و قضایی کرد – برای عمران و آبادانی تبریز بسیار کوشید.

25-در زمان غازان خان چه بناهایی ایجاد شد؟

در روزگار او در تبریز با دوازده بنای مهم مانند بیمارستان، مسجد، کاخ، مدرسه، کتابخانه و …. بر پا شد هم زمان در بسیاری از شهرها مسجدی بزرگ و در کنار آن گرمابه ای برای تأمین هزینه نگاهداری مسجد ساختند.

26-سلطان محمد خدابنده که بود و چه کرد؟

سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) جانشین غازان خان بود او به پیشنهاد وزیرش خواجه رشیدالدین فضل الله، پایتخت را به سلطانیه منتقل کرد و موجب آبادی آنجا شد.

27-بناهای دوران ابوسعید آخرین ایلخان مغول از چه نظر کم نظیر هستند؟

این بناها از نظر عظمت و بلندی گنبدها و ایوان ها کم نظیرند گچبری و کاشی کاری های زیبا و اعجاب انگیز بناهای مذکور حاکیت از ذوق و نبوغ معماران ایرانی در آن زمان دارد.

28-چرا شاهرخ پسر تیمور، راه پدر خود را ادامه نداد؟

چون تحت تأثیر فرهنگ و تمدن ایران قرار داشت.

29-چرا در زمان شاهرخ تعداد زیادی از شاعران و هنرمندان به هرات آمدند؟

به سبب توجه و علاقه ی شاهرخ به ادب و هنر.

30-گوهر شاد که بود و چه کرد؟

همسر شاهرخ از زنان نیکوکار بود که به عمران و آبادی توجه داشت او بناهای متعددی در هرات و مشهد ساخت که مسجد گوهرشاد در جوار حرم حضرت امام رضا (ع) یکی از آنهاست.

31-در دوره تیموریان کدام هنرها شکوفا شد؟

هنر نگار گری (نقاشی) و خوشنویسی شکوفا شد و نگارگران و نقاشان آن زمان آثار هنری ارزشمندی از خود به جای گذاشتند.

32-شاهنامه ی بایس نقُری چگونه اثری است؟

یکی از نفیس ترین نسخه های کهن شاهنامه است که به سفارش بایسنقُر میرزا، شاهزاده ی تیموری نگارگری و تذهیب شد این اثر از نظر کتاب ارایی و ارزش هنری اهمیت فراوانی دارد.

33-یکی از برجسته ترین دانشمندان مسلمان ایرانی که مشاور هلاکوخان بود …………….. است.

خواجه نصیر الدین طوسی

34-یکی از کارهای ارزشمند خواجه نصیر ساختن ………………. بود.

رصدخانه مراغه

35-معروف ترین کتاب خواجه رشیدالدین فضل الله …………………… بود.

جامع التواریخ رشیدی

36-یک نمونه بسیار مهم از عمران و آبادی و انجام کارهای خیریه، بنای ……………………….. در تبریز بود.

ربع رشیدی

37-جانشین غازان خان ………………………. بود که به عمران و آبادانی علاقه مند بود.

سلطان محمد خدابنده

38-اولجایتو در سلطانیه آرامگاهی برای خود بنا کرد که به …………………………… معروف است.

گنبد سلطانیه

39-در زمان شاهرخ شهر ……………………. به پایتختی تیموریان انتخاب شد.

هرات

40-پس از هجوم مغولان به ایران چه کسانی با به جان خریدن خطرهای زیاد به آنها نزدیک شدند؟

دانشمندان و بزرگان ایرانی

41-بزرگان ایرانی چه نقشی در پیروزی فرهنگ بر شمشیر در دربار مغولان ایجاد کردند؟

آنها می کوشیدند که خوی خشن و ویرانگر بیابان گردان مغول را مهار کنند و مانع خونریزی بیشتر شوند و تلاش کردند تا مغولان را با فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی آشنا کنند و راه و رسم کشور داری را به آنان بیاموزند.

42-خواجه نصیر الدین توسی که بود؟

یکی از برجسته ترین دانشمندان مسلمان ایرانی بود که بعنوان مشاور هلاکو احترام بسیار یافت و در جریان لشکر کشی هلاکو، تلاش زیادی برای حفظ جان مردم و کاهش قتل و غارت های مغولان کرد.

43-رصدخانه مراغه به همت چه کسی و به چه منظوری ساخته شد؟

به همت خواجه نصیرالدین توسی و تشویق هلاکو به ساختن آن که تبدیل به یک مرکز علمی و تحقیقاتی عظیم شد و منجمان و دانشمندان زیادی در آن فعالیت میکردند این رصدخانه به وسایل اختر شناسی و کتابخانه بزرگی، مجهز بود.

44-خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی که بود و چه کرد؟

او یکی از سیاستمداران و دانشمندان نامدار ایرانی در دوره مغول بود که خدمات فرهنگی و اجتماعی فراوانی انجام داد. او بعنوان پزشک به دربار ایلخانان راه یافت و علاقه فراوانی به عمران و آبادی و انجام کارهای خیریه داشت.

45-بنای ربع رشیدی به همت چه کسی شامل چه موسساتی و در کجا ساخته شد؟

به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی در تبریز ساخته شد و شامل موسسات مختلفی مانند ،مسجد مدرسه بیمارستان، خانقاه و کتابخانه بود.

46-معروف ترین کتاب خواجه رشیدالدین فضل الله ……. بود.

جامع تواریخ رشیدی

47-مغولان پیرو چه ادیانی بودند؟

عده ای از آنها به آئین گذشتگان خود اعتقاد داشتند و گروهی پیرو آئین بودایی و دین مسحیت.

48-چرا مبلغان بودایی و مسیحی در ترویج و گسترش آئین خود در ایران موفقیت چندانی کسب نکردند؟

زیرا مردم ایران اعتقاد محکمی به اسلام داشتند و بر اثر کوشش عالمان و وزیران ایرانی ایلخانان به دین اسلام در آمدند و مسلمان شدند.

49-ایلخانان مغول چگونه به فرهنگ و تمدن ایران علاقه مند شدند؟

بر اثر تلاش های بزرگان و عالمان ایرانی سرانجام پس از چند دهه ایلخانان مغول به فرهنگ و تمدن ایران علاقه مند شدند و برای عمران و آبادانی تلاش کردند.

50-اقدامات غازان خان را بنویسید.

به تشویق و راهنمایی وزیر خود خواجه رشیدالدین فضل الله، همدانی اقدام به اصلاح امور اداری، مالی کرد. همچنین برای عمران و آبادانی تبریز بسیار کوشید.

51-در زمان غازان خان چه بناهایی ساخته شد؟

(گنبد) غازان در تبریز با دوازده بنای مهم مانند بیمارستان مسجد، کاخ مدرسه، کتابخانه و … بر پا شد. و در بسیاری از شهرها مسجدی بزرگ و در کنار آن گرمابه ای برای تأمین هزینه نگهداری مسجد ساختند.

52-سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) که بود و چه کرد؟

جانشین غازان خان بود او به پیشنهاد وزیرش خواجه رشیدالدین فضل الله، پایتخت را به سلطانیه منتقل کرد و موجب آبادی آنجا شد.

53-سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در سلطانیه آرامگاهی برای خود بنا کرد که به ….. معروف است.

گنبد سلطانیه

54-بناهای دوران ابوسعید آخرین ایلخان مغول از چه نظر کم نظیر است؟

از نظر عظمت و بلندی گنبدها و ایوان ها کم نظیر هستند. گچبری و کاشی کاری های زیبا و اعجاب انگیز بناهای مذکور، حکایت از ذوق و نبوغ معماران ایرانی در آن زمان دارد.

55-چرا شاهرخ پسر تیمور راه پدرش را ادامه نداد؟

چون تحت تأثیر فرهنگ و تمدن ایرانی قرار گرفته بود.

56-در زمان شاهرخ شهر …… به پایتختی تیموریان انتخاب شد.

هرات

57-چرا در زمان شاهرخ تعداد زیادی از شاعران و هنرمندان به هرات آمدند؟

به سبب توجه و علاقه شاهرخ به ادب و هنر

58-گوهر شاد که بود و چه کرد؟

همسر شاهرخ و از زنان نیکو کار بود که به عمران و آبادانی توجه داشت. او بناهای متعددی در هرات و مشهد ساخت که مسجد گوهرشاد در جوار حرم امام رضا(ع) یکی از آنهاست.

59-در دوره تیموریان کدام هنرها شکوفا شدند؟

نگارگری (نقاشی) و خوشنویسی

60-شاهنامه بایسنقری چگونه اثری است؟

یکی از نفیس ترین نسخه های کهن شاهنامه است که به سفارش بایسنقر میرزا، شاهزاده تیموری نگارگری و تهذیب شد. این اثر از نظر کتاب آرایی و ارزش هنری، اهمیت فراوانی دارد.