در این نوشته با سوالات متن درس 2 تفکر و سواد رسانه ای همراه شما هستیم.

سوالات متن درس 2 تفکر و سواد رسانه ای

1-در یک پیام رسانه ای اگر مفهوم پنهان باشد و به کنایه گفته شود آن را ……… می گویند.

زیر متن

2-اندازه نما چیست؟

به این نما نمای معرف« نیز میگویند وظیفه این نما که در نخستین تصاویر پخش شده از یک اثرگنجانده می شود، معرفی عناصر صحنه و نسبت اشخاص و اشیا با یکدیگر است.

3-اگر آب معدنی با نام تجاری الموت به کشورهای دیگر صادر شود یادآوری کلمۀ موت به لایه متن زیرمتن – (فرامتن) توجه نشده است؟

فرامتن

4-تماشای تصویر چه حسی را نسبت به پیسی و چه حسی را نسبت به کوکاکوال در ما ایجاد کند؟ چگونه؟

تحقیر کوکاکولا و بالا بردن .پپسی اما این تحقیر از طریق پا گذاشتن روی مبانی اخلاقی و ایجاد رقابتی ناسالم رخ داده است.

5-پیام همبرگری از چند بخش تشکیل شده است؟

سه بخش پیام همبرگری از سه بخش متن – زیر متن و فرامتن تشکیل شده است.

6-تعاریف زیر به کدام یک از لایه های پیام همبرگری اشاره دارد؟

خارج از خواست و ارادۀ تولید کننده و مصرف کنندۀ پیام است و به فرهنگ وضعیت زمانی و مکانی و عناصر بیرونی پیام برمی گردد.

توسط تولید کننده به کمک فنون رسانه ای رمزگذاری و توسط مخاطب بسته به دانایی و توانایی وی رمزگشایی می شود.

تولید کننده پیام به شکلی صریح و بی واسطه می سازد.

تعریف اول: فرامتن / تعریف دوم: زیرمتن / تعریف سوم: متن

7-نام این نما از منظر زاویه دوربین چیست؟

بالاسر یا Overview

8-پیام همبرگری ،متن زیرمتن و فرامتن را بررسی کنید.

متن همان پیام آشکار تصاویر زیر متن استفاده از فنون نقاشی کاریکاتوری فرامتن برداشتی که با توجه به فرهنگ مان از تصاویر میکنیم و ممکن است متفاوت با دیگران باشد مثال در مورد تصویر اولی پدر که مسئول خانواده است و تحت فشار- در مورد تصویر دوم مثال حفظ ظاهر و با سیلی صورت را سرخ نگه داشتن یا رویایی و غیر واقع بین و یا خوش بین بودن.

9-این عبارت را از نظر پیام همبرگری متن زیرمتن و فرامتن بررسی کنید.(خانه ما از درون ابر است و بیرون آفتاب)

متن: همان پیام آشکار

زیرمتن: استفاده از صنعت ایجاز و تشبیه

فرامتن : برداشتی که ما میکنیم با توجه به فرهنگ مان وجود فرهنگ ظاهرسازی در زندگی مان …

10-متن را توضیح دهید.

لایه میانی را که دارای پیام آشکار و عناصر مستقیم و اصل تولید محسوس و محصول رسانه ای است متن می نامند. متن ها در واقع همهٔ اطلاعات ظاهری هر پیام هستند که میتوانند به صورت کلمه تصویر صدا نشانه و یا هرچیز دیگری برای انتقال معنا باشند. متن در هر شعر یا ضرب المثل، دقیقا همان واژگانی است که شاعر یا نویسنده از آنها استفاده کرده است.

11-زیرمتن را توضیح دهید.

به پیام های پنهان و غیر مستقیمی که تولیدکننده پیام با بهره گیری هدفمند از فنون اثرگذاری بر مخاطب مانند استفاده از کلام، رنگ، نور، موسیقی و…. در لایه زیرین تولید رسانه ای جاسازی کردهاست زیرمتن می گویند.

12-فرامتن را توضیح دهید.

به لایه ،بالایی که خارج از متن و درون پیام است و شامل اوضاع محیطی فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثرگذاری پیام است حتی گاهی مفهوم یا هدف هر پیام را به ضد آن چیزی تبدیل می کند که مدنظر تولید کننده اش بوده است فرامتن می گویند.

13-تولیدات رسانه شامل قسمت است؟

سه قسمت متن – زیرمتن – فرامتن

14-زیرمتن در شعر چه مفهومی دارد؟

زیرمتن در ،شعر مفهوم کنایی و اصطلاحی پنهانی است که ،شاعر هنرمندانه و غیر مستقیم با استفاده از صنایع ادبی در درون متن جاسازی کرده است.

15-فرامتن به چه عواملی مربوط است؟

فرامتن به عوامل محیطی و فرهنگ و وضعیت زمانی و مکانی مربوط است.

16-تولیدات رسانه شامل چند قسمت است؟

سه قسمت : متن – زیرمتن – فرامتن

17-متن را توضیح دهید و مثال بزنید .

لایه ای که دارای پیام آشکار و عناصر مستقیم و اصل تولید رسانه ای و محصول ملموس آن است را متن می ها در واقع همه اطلاعات ظاهری موجود در یک پیام هستند که می توانند به صورت ،کلمه ،تصویر صدا، نشانه و یا هر چیز دیگری برای انتقال معنا باشند یک فایل در شبکه های اجتماعی متن می نامند.

18-زیرمتن را توضیح دهید و مثال بزنید .

به پیام های پنهان و غیر مستقیم که تولید کننده با بهره گیری از فنون اثر گذاری بر مخاطب در لایه ی زیرین تولیدات رسانه جاسازی کرده است مانند کلام ، رنگ ، نور و موسیقی.

19-زیر متن در شعر در چه مفهوم است؟

در ،شعر مفهوم کنایی و اصطلاحی پنهانی است که ،شاعر هنرمندانه و غیر مستقیم با استفاده از صنایع ادبی در بطن یک متن جاسازی کرده است.

20-فرامتن چیست ؟

به سومین لایه که خارج از متن پیام است و شامل شرایط محیطی فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثرگذاری پیام می شود فرامتن می گویند.

21-فرامتن به چه عواملی مربوط است؟

فرامتن به عوامل محیطی و فرهنگ و وضعیت زمانی و مکانی مربوط است .

22-کدام قسمت از تولیدات رسانه ای ممکن است هدف هر پیام را به آن ضد چیزی تبدیل می کند به مد نظر تولید کننده اش بوده است ؟

فرامتن، هدف هر پیام را به ضد آن چیزی تبدیل کند که مد نظر تولید کنند اش بوده است.

23-کدام بخش از تولیدات رسانه ای شامل همه ی اطلاعات ظاهری هر پیام هستند ؟

متن ها

24-متن دارای پیام ……… و عناصر …… است.

آشکار / مستقیم