در این نوشته با سوالات متن درس 8 تفکر و سواد رسانه ای همراه شما هستیم.

سوالات متن درس 8 تفکر و سواد رسانه ای

1-روش شواهد علمی در فنون اقناع را توضیح دهید.

در این روش از خروجی ها و نتایج علمی کار پژوهشگران و دانشمندان مثل ،نمودارها ،آمارها نتایج آزمایشگاهی و … برای اثبات موضوعی استفاده می شود. از آنجا که ما به نتایج کار علمی آنها اعتماد داریم و امکان دستیابی به این نتایج از طرف خود ما مهیا نیست، معمولاً این شواهد علمی و نتایج حاصل از آنها را راحت تر می پذیریم.

2-روش راه حل های ساده در فنون اقناع را توضیح دهید.

امروزه زندگی پیچیده شده است متغیرهای زیادی در مسائل و مشکلات دخیل هستند و از این رو حل آنها نیز پیچیدگی های خودش را پیدا کرده و به این سادگی ها میسرنیست همین واقعیت و سر و کله زدن روزانه با این مشکلات ،پیچیده در بسیاری از ما اضطراب و نگرانی ایجاد می کند در چنین شرایطی قانع کنندگان در پیام های رسانه ای سعی می کنند با ساده کردن مسئله و چشم پوشی از پیچیدگی های آن راه حل های ساده ای برای حل این مشکلات ارائه کنند که در بسیاری از مواقع هم به راحتی مورد پذیرش مخاطبان قرار می گیرد.

3-روش کاریزما در فنون اقناع را توضیح دهید.

کاریزما یا گیرایی در لغت به معنای دارا بودن صفت های ویژه و ممتاز و منحصر به فردی است که مورد پسند و ستایش تعداد زیادی از دیگر انسان ها است جاذبه ای انفرادی فردی که اثری اجتماعی جمعی دارد کاریزما یک هاله مقدس و یک ارزش بزرگ اجتماعی و فرهنگی است که به واسطه اتفاقات و جریانات عمیق ،اجتماعی سیاسی و فرهنگی به دور برخی از افراد تنیده می شود. از طرفی دیگر برخی افراد هم ذاتا به دلیل ویژگی های درونی می توانند شخصیت کاریزماتیک پیدا کنند.

4-روش دروغ بزرگ در فنون اقناع را توضیح دهید.

آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی که خود یکی از بزرگترین مبلغان سیاسی قرن بود، اعتقاد داشت که مردم به دروغ های کوچک بیشتر از دروغ های بزرگ مشکوک می شوند و احتمالاً با فنونی شبیه همین بود که توانست جان و روح مردم آلمان را اسیر اندیشه های بلند پروازانه و نژاد پرستانه خود .کند دروغ بزرگ در واقع چیزی بیشتر از اغراق بزرگ نمایی و مبالغه است که با آن چنان اعتماد یا کاریزمایی گفته می شود که مخاطب بدون تعقل آن را می پذیرد.

5-روش شیب لغزان در فنون اقناع را توضیح دهید.

در این فن به جای پیش بینی یک آینده ،مثبت یک برونداد منفی هشدار داده می شود بر اساس این فن یک ایده یا یک موضوع حتی مثبت با این استدلال رد می شود که این ایده می تواند گامهای اولیه ای برای افتادن در یک شیب لغزنده باشد و در آینده منجر به پیامدهای ناگواری برای مخاطب بشود.

6-اخلاق رسانه ای چگونه امری است؟

امری درونی و با ارزش ها مرتبط است.

7-اخلاق رسانه به چه مفهومی امری درونی است ؟

بدین مفهوم درونی است که مجموعه قواعد و اصول اخلاق باید توسط فرستنده پیام رسانه ای رعایت شود.

8-در اخلاق رسانه ای منشا ارزش ها کدام ها هستند؟

منشأ ارزش ها ،خانواده دوستان و همسالان ،دین آموزش و پرورش و رسانه ها هستند.

9-گزاره اخلاقی توجه به اعتبار منبع فرستنده پیام بر عهده کدام گروه است؟

شما یعنی بر عهده ما.

10-گزاره اخلاقی ترغیب به خیر و خوبی و بازداری از شر و بدی بر عهده کدام گروه است؟

بر عهده رسانه های جمعی.

11-اعتقاد بیشتر صاحب نظران حوزه رسانه در مورد اخلاق رسانه ای چیست؟

اخلاق رسانه ای اگر چه تابع اصول و قواعدی کلی و جها نشمول ،است به سبب ریشه داشتن آن در مجموعه ارزش های درون جامعه می تواند از جامعه و فرهنگی به جامعه و فرهنگ دیگر متفاوت و متغیر باشد از این رو تدوین اصول کلی اخلاق رسانه ای در هر فرهنگ و جامعه تعاریف و محدوده های خاص خود را دارد.

12-اگر در فضای مجازی با یکی از مصادیق محتوای مجرمانه مواجه شدید که به نحوی موجب تهدید شما شود دست به چه عملی می زنید ؟

جرم را به پلیس فتا گزارش می کنیم.

13-روش گرم و صمیمی در فنون اقناع را توضیح دهید.

این روش که در واقع شکل دیگری از فن تداعی معانی است سعی میکند با ارائه تصویری از محیطی صمیمی و گرم خصوصاً از خانواده کودکان یا حیوانات ،راحتی فراغت و نشاط را برای تأثیر بیشتر بر مخاطب شبیه سازی کند.

14-روش تملّق در فنون اقناع را توضیح دهید.

قانع کنندگان چاپلوسی کردن را دوست دارند چون آنها را به هدفشان نزدیکتر می کند احتمالاً تا به حال به آگهی هایی برخورد کرده اید که به شما میگوید: «شما فوق العاده اید»، «کیفیت حق شماست»، شما شایسته رسیدن به قله های بزرگ هستید این طور پیام ها به طور پنهان جملات تملق آمیزی هستند برای متقاعد ساختن شما.

15-روش کلمات پر زرق و برق در فنون اقناع را توضیح دهید.

برخی از کلمات و اصطلاحات هستند که تقریبا راجع به پذیرش آنها در جامعه اتفاق نظر وجود دارد این گونه کلمات به اصطلاح پر فضیلت مثل تمدن مردم سالاری حقوق بشر آزادی زیبایی عشق و معمولا در بسیاری از پیام های رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرند تا مخاطب نسبت به پذیرش آن پیام بیشتر قانع شود.

16-روش نام گذاری برچسب زدن در فنون اقناع را توضیح دهید.

این فن برخلاف فن کلمات پر زرق و برق یک ،شخص یک موضوع یا یک ایده را به نام هایی با ویژگی منفی مثل دروغ گو سخن چین تروریست خرابکار و…. پیوند میزند قانع کنندگان از این فن استفاده می کنند تا ما یک ،شخص یک موضوع یا یک ایده را بر اساس همان نمادهای منفی بدون بررسی مستندات و دلایل آن رد کنیم در این فن در حالتی زیرکانه تر از واژه های نرم تری مثل) ،منفعل تنبل و … برای برچسب زنی استفاده می شود.

17-روش حسن تعبیر معادل سازی در فنون اقناع را توضیح دهید.

همان طور که فنون کلمات پر زرق و «برق» و «برچسب زنی مخاطب را به طور احساسی با کلمات پیشنهادی تحریک می کنند فن معادل سازی نیز تلاش می کند تا با خوشایند سازی کلمات ،نامطلوب ذهن مخاطب را به خود نزدیکتر .کند این فن در واقع جایگزین کردن کلماتی مطلوب به جای اصطلاحات و موضوعات ناخوشایند است تا مخاطب نسبت به آن پذیرش بیشتری داشته باشد.

18-روش تازگی در فنون اقناع را توضیح دهید.

ما چیزهای تازه و جدید را دوست داریم چون به باور بسیاری از ،ما ،چیزها ،ایده ها محصولات و موضوعات جدید بهتر از قدیمی ها است. شاید سرعت بالای تغییرات فناوری در عصر حاضر یکی از دلایل این موضوع .باشد مدام محصولات و ایدههای نو و به روز جای قدیمی را می گیرند و ما را به مصرف چیزهای جدید ترغیب می کنند.

19-روش نوستالژی (خاطره) (انگیز) در فنون اقناع را توضیح دهید.

نوستالژی یا خاطره ،انگیز یک احساس دلتنگی همراه با شادی به اشیا اشخاص و موقعیت های گذشته است. نوستالژی حس غریبی از دوست داشتن اتفاقات گذشته است. همه دوست دارند خاطرات بد را فراموش کنند و خاطرات خوب را به یاد بیاورند بنابراین هر چیزی که خاطرات خوب قدیمی را برای ما زنده ،کند بیشتر می تواند ما را به پذیرش خود قانع کند.

20-روش پرسش های معلوم الجواب در فنون اقناع را توضیح دهید.

گاهی وقت ها باید سؤال هایی پرسید که جوابش کاملاً معلوم است. این پرسش ها طوری طراحی می شوند که مخاطب کاملاً صحت گفتهٔ سؤال کننده را تائید کند.

21-فنون اقناع را نام ببرید.

گرم و صمیمی تملّق کلمات پر زرق و برق نام گذاری برچسب (زدن حسن تعبیر تازگی نوستالژی – پرسش های معلوم الجواب – شواهد علمی راه حل های ساده کاریزما – دروغ بزرگ شیب لغزان)

22-از فنون اقناع چهار مورد نام ببرید و دو مورد را به دلخواه توضیح دهید.

گرم و صمیمی تملّق کلمات پر زرق و برق نام گذاری برچسب زدن حسن تعبیر تازگی نوستالژی-پرسشهای معلوم الجواب شواهد علمی راه حلهای ساده – کاریزما دروغ بزرگ شیب لغزان.

23-همان طور که در فنون از کلمات ……………. و …………… مخاطب را به طور احساسی تحریک می کند، تلاش می کند حسن تعبیر معادل سازی کند تا با خوشایند سازی کلمات ،نامطلوب ذهن مخاطب را به خود نزدیک کند.

پر زرق و برق – برچسب زنی.