در این نوشته با سوالات متن درس 9 دفاعی نهم همراه شما هستیم.

سوالات متن درس 9 دفاعی نهم

1-معایب جنگ سخت( نظامی) چیست ؟

هزینه ی زیاد تَلَفات انسانی نیرو های مهاجم و مدافع .

2-چرا قدرت های نظامی دنیای امروز تصمیم گرفتند تا از راه های دیگری به دنبال تأمین منافع خود باشند؟

هزینه های بالای جنگ سخت، پیشرفت فنّاوری، مخالفت عموم مردم جهان با کشته شدن انسان ها در جنگ و …

3-قدرت نرم چیست؟

قدرت نرم عبارت است از توانایی رسیدن به هدف با استفاده از جذابیت. برای هر کشوری این جذابیت خود را در فرهنگ و یا همان سبک زندگی مردم آن کشور نشان می دهد.

4-در جنگ نرم، کدام کشور پیروز خواهد شد؟

هر کشوری دارای فرهنگ عمیق، ریشه دار و ارزش مندتری باشد در جنگ نرم پیروز خواهد شد.

5-در جنگ نرم، چه چیزی تغییر می کند؟

اگر باور ها و ارزش های مردم کشوری تغییر کند، سبک زندگی آن ها تغییر خواهد کرد. بنابراین در جنگ نرم باور ها و ارزش های کشور مورد هدف، تغییر می کند. در جنگ نرم نوع تفکر و اندیشه را تغییر می دهند؛ یعنی دشمن ذهن و فکر مردم کشورِ هدف را مطابق خواسته های خود تغییر می دهد.

6-مردم چگونه قدرت نرم خود را افزایش می دهند؟

اگر مردم یک کشور تمام تلاش خود را بکنند تا فرهنگ و سبک زندگی خود را با شیوه ای جذاب ارائه دهند، قدرت نرم خود را افزایش داده اند.

7-سِلاح جنگ نرم چیست؟ چرا؟

رسانه زیرا برای ارائه جذابیت های سبک زندگی نیاز به استفاده از رسانه می باشد.

8-ابزار دشمن در جنگ نرم چیست؟

رسانه (روزنامه، مجله، عکس، فیلم، کتاب، جزوه و …) شبکه های اجتماعی تلفن همراه، ماهواره، اینترنت، تلویزیون و رادیو و…

9-انواع مختلف جنگ نرم را نام ببرید.

سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، علمی .

10-جنگ نرم اقتصادی را تعریف کنید.

در این مبارزه، دشمن با تبلیغات گسترده و ترویج کالاهای خارجی و اخلال در بازار های ارزی و بازرگانی، بنیان های اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می دهد.

11-جنگ نرم اجتماعی را تعریف کنید.

در این مبارزه دشمن، پیوند های اجتماعی، روحیه زندگی جمعی و هم دلی را نشانه می رود. محوریت خانواده، نقش و استحکام آن توسط رسانه ها خدشه دار تر می شود.

12-جنگ نرم فرهنگی را تعریف کنید.

دشمن با استفاده از جذابیت های رسانه ای سبک زندگی خود را به عنوان الگو مطرح می کند. باور ها و ارزش های فرهنگی کشورمان را تضعیف و تغییر می دهد.

13-جنگ نرم زیست محیطی را تعریف کنید.

در این حالت با ترویج باور های غلط در ارتباط با رفتار محیط زیست از طریق مصرف بی رویه و اسراف و بی توجهی به نعمات طبیعی، زمینه تخریب منابع در دسترس فراهم می شود.

14-جنگ نرم سیاسی را تعریف کنید.

در این حالت مسئولین و مردم هر کدام روش ها و گزینه هایی را که کشور های بیگانه می پسندند، به کار می گیرند و تصمیم هایشان را بر اساس رهنمود های دیگر کشور ها تنظیم می کنند.

15-جنگ نرم علمی را تعریف کنید.

در این زمینه با گرایش نخبگان و روشن فکران به الگوی های پیشرفت غیر بومی و تمایل به رفاه بدون تلاش عملی و ناتوانی در ارائه راه حل های علمی در حل مشکلات، وابستگی و پسرفت علمی حاصل می شود.

16-نمونه هایی از جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران را بیان کنید.

اعلام جنگ و حمله نظامی آمریکا و اسرائیل.
اعلام تحریم های جدید .

17-میزان اثر گذاری جنگ روانی به چه عواملی بستگی دارد ؟

به ویژگی های شخصیتی افراد مانند اعتقادات دینی،شجاعت، اعتماد به نفس و پایبندی به ارزشهای اخلاقی.
به میزان علم و آگاهی انسان ها و شناخت دوست و دشمن واقعی.

18-گروه های هدف جنگ نرم چه کسانی می باشند؟

در جنگ نرم، تمامی سطوح جامعه از مسئولان تا عموم مردم هدف محسوب می شوند؛ اما جوانان و نوجوانان به عنوان آینده سازان این مرز وبوم، مهم ترین گروه هدف به حساب می آیند. دشمن تلاش می کند با ایجاد شبهاتی، این نسل آینده ساز را نسبت به وضعیت فعلی و آینده کشور نا امید سازد تا به اهداف خود برسد. هم چنین دشمن با ایجاد شک و تردید در باورها و ارزش های جوانان سعی دارد آنان را نسبت به اصول و ارزش های دینی، ملی و انقلابی دچار تردید و گمراهی کند.

19-سلاح های جنگ نرم از دیدگاه مقام معظم رهبری چیست؟

قدرت روحی و قدرت فکری.

20-ابزار های جنگ نرم را نام ببرید.

شبکه های اجتماعی.
شبکه های ماهواره ای.
بازی های رایانه ای.
موسیقی.
فیلم و انیمیشن.
رسانه های نوشتاری .

21-از شبکه های اجتماعی چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده می شود؟

امروزه کاربران، مورد هجوم سیل آسا و بی وقفه ای از اخبار، عکس ها و مطالب جدید توسط شبکه های اجتماعی قرار می گیرند. وقت زیادی که صرف این حجم بالای اطلاعات می شود امکان تحلیل و حتی مطالعه و مشاهده دقیق را از کاربران می گیرد. علاوه براین با توجه به سرعت بالای تبادل، به روزرسانی و بستر مناسب دسترسی، مطالب کوتاه شده و از عمق مفاهیم نیز کاسته می شود. بنابراین اخبار و اطلاعات نامناسب و اضافی اتلاف وقت زیادی را موجب می شود و فرصت فکرکردن و تحلیل را ازکاربر می گیرد و در حقیقت دیگران به جای او فکر و تحلیل مدنظر خود را ارائه می دهند.

22-از شبکه های ماهواره ای چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده می شود؟

تأسیس و راه اندازی شبکه های ماهواره ای و تولید برنامه برای آن ها هزینه های بسیار سنگینی دارد؛ اما صاحبان قدرت و ثروت برای تأمین منافع خود پیام های پنهان و پیدای خود را از این طریق به مخاطبان جهان می رسانند. تعدد و تنوع این شبکه ها ظاهری است و در کشوری مثل ایالات متحده توسط تنها پنج شرکت اداره می شوند. بسیاری از این شبکه ها در کنار مطالب به ظاهر مفید، سعی دارند سبک زندگی خود و ارزش هایی نظیر مصرف گرایی، زندگی تجملاتی و وابستگی را ترویج کنند.

23-از بازی های رایانه ای چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده می شود؟

برخلاف تصور عموم مردم بازی های رایانه ای صرفاً وسیله ای سرگرم کننده و تفریحی نیستند و ویژگی تعاملی و تکرارپذیری، آنها را به ابزاری جدی و تأثیرگذار تبدیل کرده است. مخاطبان بازی ها در فرایند بازی علاوه بر سرگرمی، اطلاعات جدیدی در مورد اشخاص، تاریخ، جغرافیا و دیگر مسائل علمی می آموزند و مهارت های متنوعی را تمرین می کنند. جدا از این که در حالت کلی این بازی ها سلامت نوجوانان را به خطر می اندازد، قهرمان ها و ارزش های بازی و هم چنین اطلاعات درون بازی می تواند به صورت هدفمند ذهن مخاطب را منحرف کند.

24-از موسیقی چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده می شود؟

موسیقی با توجه به این که کدام بخش از مغز را تحریک می کند، می تواند اثرات مفید یا مخربی را به دنبال داشته باشد. جدا از اینکه اعتیاد به موسیقی می تواند ضعف اراده را موجب شود و کنترل احساسات و عواطف را مختل نماید، علاوه براین، مفاهیم و سبک فکری خاصی در لابه لای موسیقی دارای کلام به عنوان پیام پنهان منتقل می گردد.

25-از فیلم و انیمیشن چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده می شود؟

هزینه های بسیار بالای صنعت فیلم و انیمیشن در عصر حاضر در خدمت منافع شرکت های بزرگی است که منابع آن را تأمین می کنند. معرفی الگوهای شخصیتی و رفتاری، تبلیغ کالا های متنوع یا روش خاصی از زندگی، همه و همه در پیام های پیدا و پنهان فیلم های هالیوودی جای گرفته است.تماشا گران متأثر از ارزش ها، فرهنگ ها و سبک زندگی قهرمانان و شخصیت های مثبت داستان ها، همانند سازی می کنند و روش آن ها را در زندگی خود پیاده می کنند.

26-تفاوت اساسی رسانه های نوشتاری با دیگر رسانه ها در چیست؟

تفاوت اساسی این رسانه ها با دیگر رسانه ها در نقش محوری تصویر سازی و قوه تخیل مخاطبین در شکل دهی به قهرمان و فضاسازی داستان است. در رسانه های مکتوب مخاطب با استفاده از قوه تخیل خود و تصویرسازی ذهنی، فضای داستان و قهرمان آن را شکل می دهد.

27-از رسانه های نوشتاری چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده می شود؟

در رسانه های نوشتاری، خوانندهکه خود این فضا را در ذهنش ساخته، بیشتر از آن تأثیر می پذیرد و رابطه برقرار می کند. در میان این خیال پردازی، اندیشه ها و نقطه نظرات نویسنده بر بستر داستان در ذهن مخاطب می نشیند و او را جذب خود می کند. بسیاری از مکاتب فکری و فرقه های انحرافی از این طریق تفکرات خود را ترویج می کنند.

برچسب شده در: