معنی شعر راه نیک بختی فارسی هشتم + معانی کلمات و آرایه های ادبی
در این نوشته با معنی شعر راه نیک بختی فارسی هشتم همراه شما هستیم.
معنی شعر راه نیک بختی فارسی هشتم
زین گفته سعادتِ تو جویم/ پس یاد بگیر هر چه گویم
هدف من از گفتن این نصیحت، سعادت و خوشبختی تو است. بنابراین هر چه را میگویم گوش کن و بپذیر.
واژه | معنی واژه |
سعادت | خوشبختی |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
جویم و گویم ← قافیه و جناس ناقص اختلافی
بیت سه جمله دارد
زین ← مخفف «از این»
زین گفته ← گروه اسمی
زین ← هسته گفته ← وابسته پیشین
از این سعادت تو ← گروه اسمی
سعادت ← هسته و مفعول تو ← وابسته پسین که مضاف الیه است
مضارع اخباری ← جویم
فعل امر ← یاد بگیر
هرچه ← گروه اسمی
هر ← صفت مبهم چه ← هسته
گویم ← مضارع اخباری که «میگویم» بوده است.
میباش به عمر خود سحر خیز/وز خواب سحرگهان بپرهیز
در تمام عمر خود سحرخیز باش و از خواب صبحگاهی دوری کن.
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
سحرخیز و بپرهیز ← قافیه
بیت از دو جمله تشکیل شده است
می باش ← فعل امر
سحر خیز ← صفت مرکب
و ← مخفف «و از»
سحرگهان ← مشتق به معنی: هنگام سحر ، مخفف کلمه سحرگاهان (پسوند «ان» در «سحرگهان» علامت زمان است)
بپرهیز ← فعل امر
با مادر خویش مهربان باش/آماده ی خدمتش به جان باش
با مادر خودت مهربان و خوشرفتار باش و از دل و جان به او خدمت کن.
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
آماده خدمت کسی بودن ← کنایه از خالصانه خدمت کردن
واج آرایی ← حرف «ش»
بیت دارای دو جمله است
مهربان ← مسند
به جان ← متمم قیدی؛ حرف اضافه (به) و متمم (جان) هر دو قابل حذف هستند
با چشم ادب نگر پدر را / از گفته ی او مپیچ سر را
با پدرت محترمانه رفتار کن و از دستورش سرپیچی نکن (از پدرت اطاعت کن)
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
چشم ← مجاز از نگاه
چشم ادب ← اضافه اقترانی = نگاه همراه با ادب
چشم و سر ← مراعات النظیر
سر مپیچ ← کنایه از نافرمانی نکردن
پدر و سر ← قافیه (را و را:ردیف)
«را» ← حرف اضافه به معنی (به)
پدر ← متمم
«را» در مصرع دوم نشانه مفعول است
نگر ← فعل امر
چون این دو شوند از تو خرسند/خرسند شود از تو خداوند
وقتی که پدر و مادر از تو راضی باشند خداوند هم از تو راضی و خشنود میشود .
واژه | معنی واژه |
خُرسند | راضی |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
خرسند و خداوند ← قافیه
تو و دو ← جناس
خرسند و خرسند ← تکرار
مصرع دوم تلمیح به حدیث «رضی الله فی رضی الوالدین»
چون ← قید زمان
این دو ← گروه اسمی
این ← صفت شمارشی دو ← هسته
چون با ادب و تمیز باشی/ پیش همه کس عزیز باشی
اگر با ادب و تمیز باشی همه با احترام و عزت به تو نگاه می کنند.
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
تمیز و عزیز ← قافیه (باشی و باشی:ردیف)
چون ← به معنی «اگر» حرف شرط
با ادب ← حرف اضافه و متمم
باشی ← مضارع اخباری
پیش ← حرف اضافه به معنی «نزد»
همه کس ← متمم
همه ← حرف اضافه و صفت مبهم و وابسته پیشین کس ← هسته ی گروه اسمی
عزیز ← گروه اسمی و چون یک کلمه هست خودش هسته هست و نقش آن مسند
باشی ← فعل اسنادی
میکوش که هر چه گوید استاد/گیری همه را به چابکی یاد
تلاش کن که هر چه را معلم به تو می گوید و آموزش میدهد همه را با سرعت و زیرکی یاد بگیری.
واژه | معنی واژه | واژه | معنی واژه |
میکوش | تلاش کن، بکوش | استاد | معلم |
چابکی | زیرکی، با سرعت |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
استاد و یاد ← قافیه
می کوش ← فعل امر به معنی تلاش کن (بکوش)
گوید (می گوید) ← مضارع اخباری
یاد ← در اصل یاد بگیری بوده است و مضارع التزامی است
چابکی ← با سرعت
زنهار مگو سخن به جز راست/هرچند تو را در آن ضررهاست
اگر که همیشه حرف راست بگویی و از دروغ دوری کنی حتی اگر گفتن سخنان راست و ضرر تو باشد .
واژه | معنی واژه |
زنهار | مواظب باش |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
مصرع اول ← تلمیح به حدیث «قل الحق ان کان مرا: حق را بگو اگر چه تلخ باشد» و «النجاه فی الصدق: نجات انسان در راستی است» دارد
همچنین بیت تلمیح به این حدیث پیامبر «قُولُوا الْحَقَّ وَ لَو عَلَی أنْفُسِکُمْ: حق را بگویید هر چند به ضررتان باشد»
بیت دارای سه جمله است
زنهار (اصوات) ← به معنی آگاه باش و شبه جمله است
مگو:فعل نهی
تو را (برای تو) ← حرف اضافه و متمم
ضررهاست (ضررها است) ← «است» به معنای وجود داشتن است و فعل غیر ربطی است
هر شب که روی به جامۀ خواب/کن نیک تامل اندر این باب
هر شب، زمانی که به خواب می روی، در این مورد خوب اندیشه کن که …
واژه | معنی واژه | واژه | معنی واژه |
جامه | لباس | اندر | در |
باب | موضوع و زمینه | تأمل | اندیشه کردن |
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
جامه خواب ← مجاز از رختخواب
بیت نهم و بیت دهم از نظر معنا کردن بهم ارتباط دارند که به این آرایه، موقوف المعانی می گویند
روی (می روی) ← مضارع اخباری
کان روز به علم تو چه افزود؟/وز کرده خود چه برده ای سود؟
که امروز چه قدر به علم و دانش تو اضافه شد و از کارهایی که انجام دادی چقدر سود بردی
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
این بیت با بیت نهم باید معنی کرد و موقوف المعانی است
کان ← مخفّف «که آن»
چه ← در مصرع اول ضمیر پرسشی است و درمصرع دوم صفت پرسشی است به معنی چه سود برده ای؟
روزی که در آن نکرده ای کار/ آن روز ز عمر خود مشمار
که آن روز چه چیزی بر علمت اضافه شده و از کارهایی که کردی چه سودی برده ای.
نکات دستوری و آرایه های ادبی:
کار و مشمار ← قافیه
«ی» در «روزی» نکره است
مشمار ← فعل نهی است
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.
8 دیدگاه ها
خیلی ممنون از توضیحاتتون. ????
عالی
خیلی خوب بود …. عالی
خیلی تعداد کلمات کم است
ولی خوبه
همینه
بیت 6 هم تلمیح داره ننوشتین. بازم مرسی♥
عالی