معنی شعر شیر خدا فارسی ششم + معنی کلمات و آرایه های ادبی و پیام
در این نوشته با معنی شعر شیر خدا فارسی ششم همراه شما هستیم.
معنی شعر شیر خدا فارسی ششم
- نوع قالب شعری: مثنوی
- شاعر: محمّد حسین بهجت تبریزی (شهریار)
علی آن شیر خدا، شاهِ عرب/اُلفتی داشته با این دلِ شب
حضرت علی (ع) که شیر خدا و امیر و سرورِ سرزمین عرب بود با تاریکی شب، اُنس و دوستی داشته است.
واژه | معنی واژه |
الفت | دوستی، انُس، خو گرفتن |
نکات دستوری و آرایه ادبی:
عرب و شب ← قافیه (ردیف ندارد)
شیر خدا ← تشبیه
دل شب ← تشخیص
شب ز اسرارِ علی آگاه است/ دلِ شب، محرم سِرّ الله است
شب از مناجات های حضرت علی (ع) با خبر است. دل شب، از راز علی (ع) با خداوند، آگاه است.
واژه | معنی واژه |
اسرار | جمع سرّ، رازها، سِرها |
محرم | رازدار و مورد اطمینان کسی بودن |
سِرّ الله | راز خداوندی، اسرار الهی |
نکات دستوری و آرایه ادبی:
آگاه و الله ← قافیه (است← ردیف)
مصراع اول ← تشخیص
مصراع دوم ← تشخیص
شب شنفته است مناجات علی/جوشش چشمه ی عشق ازلی
شب، تمام راز و نیازها و شور و هیجان عاشقانه و جاودانه ی حضرت علی (ع) را با خدا شنیده است.
واژه | معنی واژه |
شنفته | شنیده |
جوشش | جوشیدن، شور و هیجان |
ازَلی | همیشگی، بی آغاز، ابدی، دائمی |
نکات دستوری و آرایه ادبی:
علی و ازلی ← قافیه (ردیف ندارد)
چشمه عشق ← اضافه تشبیهی
حرف «ش» ← واج آرایی
کلماتی چو دُر آویزه ی گوش/ مسجد کوفه هنوزش مَدهوش
مسجد کوفه هنوز مناجات های ارزشمند و گرانقدر حضرت علی (ع) را به خاطر دارد و از شنیدن آن متحیّر و بیهوش است.
واژه | معنی واژه | واژه | معنی واژه |
آویزه | گوشواره | دُر | مروارید |
مَدهوش | بیهوش، متحیّر و حیران |
نکات دستوری و آرایه ادبی:
گوش و مدهوش ← قافیه (ردیف ندارد)
کلماتی چو دُر ← تشبیه
آویزه ی گوش داشتن ← کنایه از به خاطر سپردن و از آن پند گرفتن است
مدهوش بودن مسجد کوفه ← تشخیص (جان بخشی)
فَجر تا سینه ی آفاق شکافت/چشم بیدارِ علی، خُفته نیافت
از آن زمان که سپیده ی سحر (خورشید)، تاریکی شب را به روشنی روز درآورد، حضرت علی (ع) را بیدار و مشغول راز و نیاز دیده است.
واژه | معنی واژه | واژه | معنی واژه |
فجر | روشنایی صبح | خُفته | خوابیده |
آفاق | جمع افق، کرانه های آسمان |
نکات دستوری و آرایه ادبی:
شکافت و نیافت ← قافیه (ردیف ندارد)
سینه ی آفاق ← تشخیص
فجر ← نهاد
سینه ی آفاق ← مفعول
چشم بیدار ← مفعول
ناشناسی که به تاریکی شب/ می بَرَد شام یتیمانِ عرب
حضرت علی (ع) آن مرد ناشناسی بود که در تاریکی شب برای کودکان یتیمِ عرب، غذا می بُرد.
نکات دستوری و آرایه ادبی:
شب و عرب ← قافیه (ردیف ندارد)
تلمیح ← یتیم نوازی حضرت علی علیه السلام
شب و تاریکی ← تناسب (مراعات نظیر)
شب و شام ← تناسب (مراعات نظیر)
عشق بازی که هم آغوش خطر / خُفت در خوابگه پیغمبر
حضرت علی (ع) آن عاشقی است که خطر مرگ را پذیرفت و در جای پیامبر (ص) خوابید.
نکات دستوری و آرایه ادبی:
خطر و پیغمبر ← قافیه (ردیف ندارد)
کل بیت ← تلمیح؛ اشاره به داستان لیله المبیت (خوابیدن حضرت علی در بستر پیامبر و هجرت پیامبر):
وقتی مشرکانِ مکّه، تصمیم گرفتند شب هنگام، به خانه ی پیامبر (ص) حمله کنند و او را بکشند، پیامبر )ص) به سمت مدینه رهسپار شد و حضرت علی (ع) در بستر پیامبر (ص) خوابید. مشرکان به خانه ی پیامبر (ص( آمدند امّا حضرت علی (ع) را به جای ایشان دیدند.
هم آغوشِ خطر ← تشخیص (جان بخشی)
آن دم صبحِ قیامت تأثیر/ حلقه ی در، شد از او دامن گیر
در آن سحرگاه عجیب و شگفت انگیز (سحرگاه نوزدهم ماه رمضان)، حلقه ی در، دامنش را گرفت و مانعِ رفتن او شد.
واژه | معنی واژه |
قیامت تأثیر | شگفت انگیز، رویداد عجیب |
نکات دستوری و آرایه ادبی:
تأثیر و دامن گیر ← قافیه (ردیف ندارد)
دامن گیر شدن حلقه ی در ← تشخیص
این بیت یک جمله دارد و «حلقه ی در» نهاد است
کل بیت ← تلمیح؛ اشاره به سحر نوزدهم ماه مبارک رمضان:
در صبح روز نوزدهم ماه رمضان، ساعاتی قبل از شهادت، وقتی حضرت علی (ع) قصد داشت که از خانه خارج شود، حلقه ی در به شال کمر آن حضرت آویخت (این نکته را شاعر به زیبایی، چنان بیان کرده است که گویی حلقه ی در، شخصیّت انسانی یافته است و می خواهد حضرت علی (ع) را از رفتن باز دارد).
دم و در ← جناس
دست در دامن مولا زد، در / که علی بگذر و از ما مگذر
در، لباس حضرت علی (ع) را گرفت و گفت: «یا علی، از رفتن به مسجد منصرف شو و از من عبور نکن.»
واژه | معنی واژه | واژه | معنی واژه |
بگذر | منصرف شو | مگذر | عبور نکن |
نکات دستوری و آرایه ادبی:
در و مگذر ← قافیه (ردیف ندارد)
در و در ← جناس تام
حرف «د» ← واج آرایی
بگذر و مگذر ← تضاد
دست در دامن مولا زد، در ← تشخیص (جان بخشی به در)
دست در دامن زدن ← کنایه از خواهش کردن
شبروان مستِ ولای تو علی/جان عالم به فدای تو علی
یا علی، انسان های عارف و مؤمن، شیفته ی دوستی تو هستند. یا علی، جانِ همه ی انسان های جهان، فدای تو باد.
واژه | معنی واژه |
وِلا | محبّت و دوستی |
شبروان | کسانی که شب را برای عبادت بیدار هستند، عبادت کنندگان در شب، عارفان |
نکات دستوری و آرایه ادبی:
شبروان ← کنایه از شب زنده داران خداشناس
جانِ عالم ← تشخیص (جان بخشی)؛ جان دادن به عالم ماده
این شعر به عبادت ها، راز و نیازها، کمک حضرت علی (ع) به بچّه های نیازمند و یتیم، دلاوری ها و از خودگذشتگی ها و شهادت حضرت علی (ع) اشاره دارد و بازگو می کند که حضرت علی (ع) نمونه ی یک انسان کامل است.
شهریار (۱۲۸۵ – ۱۳۶۷ هـ.ش):
محمّدحسین بهجَت تبریزی در سال ۱۲۸۵ هـ.ش در شهر تبریز متولّد شد، تحصیلات خود را در تبریز و دارالفنون تهران گذراند. او نخست در رشته ی پزشکی تحصیل کرد و پس از چندی، پزشکی را رها کرد و به شعر و شاعری روی آورد. «بَهجَت» را به عنوان شاعری (تخلّص) ولی سرانجام، شهریار را انتخاب کرد.
شهریار به دو زبان فارسی و آذری (ترکی) شعر می سرود. منظومه ی «حیدر بابا»، معروفترین شعر تُرکی اوست. وی در مقبرهالشعرای تبریز به خاک سپرده شد.
همچنین ببینید: معنی درس دوستی مشاوره فارسی ششم
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.
8 دیدگاه ها
همه چیز عالی هستش ولی چرا جمله هاشو ننوشته
ای کاش
ترکیب وصفی و اضافی رو هم می زاشتید
کاش((((((((
منه بدبخت هفتمم ولی معلمم میخواد امتحان آغازین از ششم بگیره منم مجبورم از گوگل نگاه کنم????????????????????
ماهر روز امتحان داریم اما معلم هیچی از نکات دستوری نمیگه برای همین من از تو اینترنت نگاه میکنم بسیار عالی هستش
سلام.باتوجه به اینکه دبیرادبیات هستم،اما نظرات شما معقول وقابل تامل است،دوران تحصیل زنگ ادبیات فقط روخوانی نظم و انشا وغلط املایی رابه ماآموختندوبنده تمام معلومات ادبی را دردانشگاه آموختم،اما هم اکنون دانش آموزان درصندوق نظرات وپیشنهادات می گویندکه ادبیات از ریاضی،جبر و هندسه مشکل تراست، گرچه دوران تحصیل به ماظلم نمودندونیاموختند،اما! من بعنوان دبیر باخود وخدای خودعهدبسته ام که حتی بیشترازحدّتوان آموخته هایم را به دانش آموزان انتقال دهم و دانش آموز سال آخرمقطع دوم متوسطه درآزمون دانشگاهی تمام سئوالات ادبیات فارسی را درپاسخنامه بطورصحیح تیک وجواب دهد.به امیدموفقیت تمام دانش آموزان وطن عزیزم ایران درتحصیل و تمام مراحل زندگی
عالی بود فقط کاش متن کامل و اصلی این شعر راهم میذاشتید.
متاسفانه اکثر معلم ها درست درس نمیدن میگن برید خودتون معنی شعر را بنویسید ،آرایه و تعداد جمله ها را هم بنویسید. خب اگه دانش آموز خودش بلد بود چه احتیاجی بود بیاد مدرسه .تو خونه درس میخوند .