در این درس هشت فعالیت مطرح گردیده است که در ادامه می توانید پاسخ فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم را به صورت کامل مشاهده کنید.

پاسخ فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم یعنی درس منابع آب ایران بدین شرح است:

فعالیت یک درس شش جغرافیا دهم

1-در گروه کاری خود انجام دهید: 

الف) آب مورد نیاز محل زندگی شما از کجا تأمین می شود؟

در استان محل زندگی خود با پرس و جو از افراد کارشناس مانند دبیرجغرافیای کلاس تان به این سوال پاسخ دهید.
ب)گزارشی تهیه کنید که موارد سوء مصرف آب را در منزلتان نشان دهد .

شکل زیررا نگاه کنید و در آن می توانید سوء مصرف آب را به خوبی ببینید.متاسفانه درخانه ها، آب شرب که با قیمت بسیارزیادی تولید می شود به راحتی توسط افرادی که اطلاع زیادی از وضع آب کشورندارند به هدرمی رود.

این افراد خبرندارند که آب شرب با دیگر آب ها فرق دارد و باید مراحل مختلف را در انتقال و تصفیه طی کند تا به دست مصرف کنند برسد و همه این مراحل نیاز به هزینه و تخصص و زمان دارد.

مهم ترین موارد هدررفتن آب توسط مردم که دیده ام دراینجا فهرست می کنم:

-شستن کوچه با آب شرب و عدم استفاده از جارو .این شهروند ناآگاه به خود زحمت نمی دهد حداقل یک جارو هم بردارد تا کوچه را بشوید و فقط با فشار آبمی خواهد کوچه را که اصلا لازم نیست شسته شود را بشوید.این افراد وسواس شدیدی دارند و به اصطلاح تمیزند ولی بااین کارخود تمام شهر و تمام سرزمین پاک ایران را با ریزگردها کثیف می کنند.

-وضو گرفتن طولاتی با هدررفت شدید آب.پدربزرگ من یک انسان مذهبی می باشد و وقتی وضو می گیرد در بین مراحل وضو شیر آب را نمی بندد و فقط ذکر می گوید ووقتی می گویم با با شیر آب را ببندید می گوید شیر آب خیس می باشد و وضوی مرا باطل می کند.باور کنید درهرباروضو که پدربزرگ من می گیرند حدود 10 تا 20 لیتر آب مصرف می کند.

-یکی از اعضای خانواده من وقتی حمام می رود از وقتی که شیر آب را بازمی کند دیگرشیر آب را نمی بندد و صدای شرشر آب را می شنوم وقتی که دارند سرشان را می شویند و یا صدای شرشر آب می آید وقتی که دارند با صابون بدنشان را می شویند و من با شنیدن صدای شرشرآب درحمام بسیارناراحت می شوم.البته تذکرداده ام و کمی بهترشده است.

-همسایه ما یک ماشین داغون دارد و هفته ای یکبار آن را می شوید ووقتی می خواهد ماشین را بشوید با یک شلنگ آب می آید سراغ ماشین و این شلنگ آب بسته نمی شود و وقتی می خواهد با اسفنج ماشین را تمیز کند به خود زحمت نمی دهد که شیر آب را ببندد بلکه بهترین کار و آسان ترین کار برای ایشان این است که شلنگ آب را که به شدت از آن آب خارج می شود دروسط کوچه رها کند تا بعدا بتواند ماشین را آبکشی کند.این افراد درواقع افراد جاهل و نادانی هستند که اگردراین سرزمین نباشند بهتراست.

-مادرمن وقتی طرف می شوید آب زیادی هدرمی دهد.ایشان مایع ظرفشویی زیادی استفاده می کنند و به مادرم می گویم مادرجان عزیزم کمترمایع ظرفشویی استفاده کن این مایع ظرفشویی موجب آلودگی آب های زیرزمین و سطحی می شود ولی سودی ندارد.موقعی که با اسفنج ظرف ها را تمیز می کند شیر آب را نمی بندد و یک سره شیرآب باز می باشد.دراین چند ماه آنقدر به مادرم از کم آبی گفته ام که موجب شده آب کمتری مصرف کند.البته من دراکثرموراد ظرف ها را می شویم تا آب کمتر و مایع ظرفشویی کمتری مصرف شود.

پ:داستانی بنویسید که آیندۀ مردم شهری را نشان بدهد که منابع آب خود را از دست داده اند .

داستان اول:

در افسانه ای هندی آمده است که مردی هر روز دو کوزه بزرگ آب به دو انتهای چوبی می بست…چوب را روی شانه اش می گذاشت و برای خانه اش آب می برد. یکی از کوزه ها کهنه تر بود و ترک های کوچکی داشت. هربار که مرد مسیر خانه اش را می پیمود نصف آب کوزه می ریخت. مرد دو سال تمام همین کار را می کرد.

کوزه سالم و نو مغرور بود که وظیفه ای را که به خاطر انجام آن خلق شده به طورکامل انجام می دهد. اما کوزه کهنه و ترک خورده شرمنده بود که فقط می تواندنصف وظیفه اش را انجام دهد.

هر چند می دانست آن ترک ها حاصل سال ها کار است. کوزه پیر آنقدر شرمنده بود که یک روز وقتی مرد آماده می شد تا از چاه آب بکشد تصمیم گرفت با او حرف بزند : ” از تو معذرت می خواهم. تمام مدتی که از من استفاده کرده ای فقط از نصف حجم من سود برده ای…فقط نصف تشنگی کسانی را که در خانه ات منتظرند فرو نشانده ای. ” مرد خندید و گفت: ” وقتی برمی گردیم با دقت به مسیر نگاه کن. ” موقع برگشت کوزه متوجه شد که در یک سمت جاده…سمت خودش… گل ها و گیاهان زیبایی روییده اند.

مرد گفت: ” می بینی که طبیعت در سمت تو چقدر زیباتر است؟ من همیشه می دانستم که تو ترک داری و تصمیم گرفتم از این موضوع استفاده کنم. این طرف جاده بذر سبزیجات و گل پخش کردم و تو هم همیشه و هر روز به آنها آب می دادی. به خانه ام گل برده ام و به بچه هایم کلم و کاهو داده ام. 

اگر تو ترک نداشتی چطور می توانستی این کار را بکنی؟

داستان دوم دراین داستان شهرها را با گل مقایسه کنید.

یک روز گل و آب با هم برخورد می کنن و دوست میشن
آنها دوستی خوبی داشتن و البته با گذشت زمان می تونن همدیگر را بهتر بشناسن
تا اینکه روزی گل احساس می کنه که عاشق آب شده
گل که برای اولین بار عاشق شده عطر زیبای خود را به اطراف پراکنده میکنه و خیلی خوشحال و سرحاله
بعد از مدتی زمانی می رسه که آب هم کم کم احساساتش نسبت به گل تغییر میکنه
آب هم احساس می کنه که عاشق گل شده ، آب هم برای اولین باره که عاشق شده
روزها و هفته ها می گذرن و گل بارها از خودش می پرسه: “آیا آب هم منو دوست داره؟ “
آب هیچ وقت احساسات خودش را به گل نشان نداده و همیشه بی تفاوت از کنار آن می گذره
گل دیگر نمی تونه تحمل کنه و به خودش جرات می ده و به آب می گوید : “من دوستت دارم “
آب هم بهش جواب میده: “من هم همچنین “
گل صبر میکنه ، روزها می گذرن ، گل دوباره به آب “تورو دوست دارم” می گه و آب با جمله “من هم همینطور” جواب می ده
گل صبر میکنه و صبر میکنه
تا آنجا که دیگر عطری از گل پراکنده نمی شده و گل یه بار دیگه به آب می گه”دوستت دارم “
آب خیلی معمولی برخورد می کنه و به گل میگه” خوب من هم گفتم که من هم همینطور “
گل مریض میشه، دیگه رنگش پریده و زرد شده
گل در بستر بیماریه و آب بالای سرش به انتظار نشسته
گل کم کم پرپر می شه ولی باز هم به سختی رو به آب میکنه و بهش میگه که “من تو رو واقعا دوست دارم “
آب در مقابل این صحنه خیلی ناراحت و غمگین سراغ دکتر میره و برای گل دکتر میاره
دکتر بعد از معاینه به آب میگه ” وضع گل نا امید کننده است و دیگه هیچ کاری نمی شه براش کرد “
آب از دکتر علت بیماری گل رو میپرسه و دکتر جواب میده: ” اون هیچ بیماریی نداره، او فقط بی آب مونده و داره خشک میشه ، همین 

و آب می فهمه که فقط گفتن دوست دارم برای عشقت کافی نیست.

2- با کمک هم گروه های خود، گزارشی تهیه کنید که اگر آب منزل شما برای یک هفته قطع شود، چه مشکلاتی خواهید داشت؟ چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

با قطع آب مسلما مشکلات فراوانی در منزل و درشهرایجاد می شود مانند:

-به وجود آمدن مشکل تشنگی دربین اعضای خانواده 

-مشکل پخت غذا و گرسنه ماندن اعضای خانواده 

-ایجاد مشکلات در زمینه بهداشت و کثیف شدن و چرک شدن اعضای خانواده

 
-نبودن آب درخانه موجب افزایش تنش های عصبی دربین اعضای خانواده می شود 

-ایجاد مشکلات درخنک کردن داخل خانه درجاهایی که از کولر آبی استفاده می شود و..

فعالیت دو درس شش جغرافیا دهم

با توجه به موقعیت استان خود روی نقشه، عوامل مؤثر بر میزان و نوع بارش محل زندگی خود را مشخص کنید.

به نقشه طیرنگاه کنید و استان محل زندگی خود را درآن مشخص کنید و سپس می توانید بررسی کنید که دراستان محل زندگی تان بارش چه مقدارهست و همچنین عوامل موثر بربارش استان تان را پیداکنید

پاسخ فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم

پاسخ فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم

فعالیت سه درس شش جغرافیا دهم

مشخص کنید استان محل زندگی شما در کدام حوضه آبریز قرار دارد؟

به نقشه زیر نگاه کنید استان محل زندگی خودرا پیدا کنید و با توجه به راهنمای نقشه ببینید استان محل زندگی تان درکدام حوضه آبریز قرار دارد.

پاسخ فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم

پاسخ فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم

فعالیت چهار درس شش جغرافیا دهم

1-در تصویر و مطالب زیر چه نکته ای توجه شما را جلب می کند؟ 

تصویر فک دریای خزر برای من خیلی جالب بود ولی بادیدن عوامل تهدید فک دریای خزر بسیارنارحت شدم.با خودم گفتم چرا باید چنین موجودات زیبایی توسط ما ادم ها نابود شوند.

چرا ما آدم ها باید آنقدرخودخواه باشیم که به خودمان اجازه دهیم محیط زیست محل زندگی و کشورخودرا نابود کنیم.ما آدم ها بخشی از این محیط هستیم و جزئی از این فضای جغرافیایی هستیم.

وقتی ما بخشی از این فضای جغرافیایی هستیم باید درکنار دیگرموجودات زندگی کنیم نه این که آن را باشکار بی رویه و آلودگی محیط زیست شان نابودکنیم.ما آدم ها نمی توانیم اشرف مخلوقات باشیم چرا که لیاقت نداریم.

اگرما آدم ها اشرف مخلوقات بودیم اجازه می دادیم همه اجزای طبیعت سالم بمانند و همه موجودات زنده زندگی کنند.فک دریای خزر باید در دریای خزرزندگی کند .

کاهی های خاویاری باید دردریای خزرزندگی کند و ما باید با مدیریت درست و منطقی از این منابع طبیعی ارزشمند استفاده کنیم نه این که نابودشان کنیم.اگرنابود شوند مطمئن باشید ما هم نابود خواهیم شد.

پاسخ فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم

پاسخ فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم

2-به نظر شما چه راه هایی برای حفظ حیات وحش این دریا وجود دارد؟
راه های زیادی برای حفظ حیات وحش دریای خزروجوددارد.به نظرم راه های زیرمناسب می باشد:

-جلوگیری از آلودگی دریای خزر به وسیله نفت و فاضلاب 

-پاکسازی سواحل دریای خزراز زباله 

-جلوگیری از صید بی رویه آبزیان و مجازات شدید متخلفین 

-جلوگیری ازصید آبزیان درهنگان تخم ریزی

پاسخ فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم

فعالیت پنج درس شش جغرافیا دهم

در گروه خود جست وجو کنید، آیا خلیج فارس، نام دیگری داشته است؟ نتایج آن را در کلاس ارائه کنید.
“دریای پارس” یا “خلیج فارس” از جمله نامهای قدیمی و باستانی است که در زمان های مختلف تاریخی در اسناد، قراردادها و مکاتبات، مورد استفاده همه اقوام و ملل دنیا قرارگرفته است.

نخستین بار ایرانیان در روزگار هخامنشیان، این دریا را “پارسا درایا” یا “دریای پارس” خواندند، طبق کتیبه ای که از داریوش پادشاه هخامنشی، در تنگه سوئز بدست آمده، از آن به عنوان “درایا هچا پارسا آیتی” یعنی دریایی که از پارس می آید یاد شده و این سند به عنوان نخستین مدرک تاریخی موجود است که حقانیت نام خلیج فارس را به وضوح نشان می دهد .

از طرفی در برخی از متون قدیمی از جمله کتاب حدود العالم به عنوان قدیمی ترین اثر جغرافیایی به زبان فارسی که در حدود هزار سال پیش تالیف شده، آمده است: “خلیج پارس از حد پارس بر گیرد، با پهنای اندک تا به حدود سند”، علاوه بر این همچنین بسیاری از مورخان، محققان و سیاحان اروپایی و غربی از جمله: فلاویوس آریانوس، بطلمیوس، هرودت، استرابون و … در آثار و نوشته های خود از دریای پارس یا خلیج فارس به عنوان “سینوس پرسیکوس” و “ماره پرسیکوم” یاد کرده اند

در دوره های اسلامی نیز همه مورخان و جغرافیدانان مسلمان از جمله ابن فقیه در کتاب البلدان، اصطخری در کتاب المسالک الممالک،ابن رسته در کتاب الاعلاق النفسیه، ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم، ابن بطوطه در کتاب مشهور رحله و … نام این دریا را “بحر فارس”، “خلیج الفارسی” و یا “دریای پارس” ذکر کرده اند.

فعالیت شش درس شش جغرافیا دهم

در گروه کاری، گزارشی از ویژگی های جغرافیایی و یا اقتصادی یکی از دریاهای ایران را با تصویر، تهیه و به کلاس گزارش کنید.کار بهترین گروه در کلاس نصب شود.

با مراجعه به اینترنت و دانلود تصاویرمناسب و چاپ آن ها نمایشگاهی درکلاس برپاکنید.

فعالیت هفت درس شش جغرافیا دهم

با دوستان هم گروه خود گفت وگو و راه حل هایی برای مبارزه با آلودگی دریاها ارائه کنید.

اقیانوس ها با معضلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند. ذخایر ماهی های آن ها با 90 درصد کاهش روبرو شده اند. یک سومصخره های مرجانی نیز در چند دهه اخیر، نابود شده اند. صدها ناحیه مرده در آب های آزاد شکل گرفته اند. اما با وجود همه این مشکلات، همچنان دلایلی برای امیدواری باقی مانده است.

چرا که راه حل های مشترک بین المللی و برنامه های پیشنهاد شده از سوی کارشناسان، می تواند دریاها و البته سرنوشت ما را که با سرنوشت دریاها پیوند خورده است، نجات دهد .

راهکار اول: از سرازیر کردن مواد سمی به دریاها جلوگیری کنیم. آلودگی دریاها انواع مختلفی دارد. از میلیون ها بشکه بنزین و روغنی که همه ساله روانه طبیعت می شود تا انبوهی از کیسه های پلاستیکی که بر روی سطح آب اقیانوس ها شناور است. اما اصلی ترین موادآلاینده آب ها، فسفات ها و نیترات های استفاده شده در کودهای شیمیایی و فاضلاب های روانه شده به رودها و دریاها هستند.

 سرازیر شدن انبوهی از این مواد به دریاهای آزاد، مناطق ساحلی را با انبوهی از مواد آلاینده سمی، روبرو نموده است که علاوه بر مصرف اکسیژن آب، حیات موجودات ساکن در محدوده های ساحلی را تهدید می نماید. بدین ترتیب تاکنون 405 ناحیه مرده در آب های آزاد ساحلی پدیدار شده است.
 فاضلاب انسانی در کشورهای در حال توسعه، اصلی ترین منبع آلودگی به شمار می رود، اما در آمریکا، اروپا و چین، پسماندهای حیوانی و کودهای شیمیایی، به عنوان منابع مهم آلودگی به شمار می روند. تنها در آمریکا همه ساله 10 میلیاردمرغ، 80 میلیون گاو و 149 میلیون خوک، حدود 500 میلیون تن ادرار تولید می کنند که بر روی خاک مراتع و دامداری ها، ریخته میشود.

 کشاورزان نیز همه ساله از 55 میلیون تن کود شیمیایی در مزارع خود استفاده می کنند که بخش زیادی از آن روانه رودها ورودخانه های منتهی به دریاهای آزاد می شود.

و به همین دلیل در دهانه رود می سی سی پی ما شاهد بزرگ ترین ناحیه مرده ایجاد شده در دنیا هستیم که در فصل تابستان هر سال که شاهد بیشترین حجم سرازیر شدن این پساب ها هستیم، یک ناحیه مرده به اندازه نیوجرسی در آن، پدیدار می شود. البته در دهه هشتاد و در دریای سیاه نیز ما شاهد شکل گیری پدیده مشابهی بوده ایم.

لذا بهبود شرایط تصفیه فضولات دامی و ایجاد سیستم های تصفیه فاضلاب می تواند کمک زیادی به اصلاح این شرایط بنماید

فعالیت هشتم درس شش جغرافیا دهم

در گروه کاری خود، در مورد یکی از دریاچه های ایران گزارشی تهیه، و به کلاس ارائه کنید.کار بهترین گروه در کلاس نصب شود.

اگردراستان محل زندگی تان دریاچه وتالابی وجوددارد گزارشی از آن تهیه کنید و درکلاس ارائه کنید

تهیه و تنظیم پاسخ فعالیت های درس ششم جغرافیا دهم : جناب آقای محسن یوسفی

برای مشاهده سایر پاسخ فعالیت های جغرافیا ایران پایه دهم روی عبارت رنگی کلیک کنید.