در این نوشته با پاسخ فعالیت های فصل دوم زیست شناسی دهم فصل گوارش و جذب مواد در این فصل این موضوع مباحث پیرامون آن و…. بحث می شود برای پاسخ به این سوال و تمام فعالیت های زیست شناسی دهم و مشاهده گام به گام فصل دوم زیست شاسی دهم به ادامه مطلب توجه کنید.

گام به گام فصل دوم زیست شناسی دهم

پاسخ فعالیت های فصل دوم زیست شناسی دهم
پاسخ فعالیت های فصل دوم زیست شناسی دهم

مری گاو و گوسفند همانند مری انسان از بیرون به داخل شامل لایه ی پیوندی سست _ لایه ی  ماهیچه ای _ لایه ی زیر مخاط لایه ی پوششی است. 

پاسخ فعالیت های فصل دوم زیست شناسی دهم
پاسخ فعالیت های فصل دوم زیست شناسی دهم

آنزیم پپسین در حضور کلریدریک اسید و در دمای ویژه ای فعالیت دارد. بر این اساس پپسین در  دمای حدود 37 درجه سانتی گراد و محیط اسیدی حداکثر فعالیت را دارد. برای انجام این  آزمایش سفیده ی تخم مرغ باید پخته باشد. 

در یک لوله ی آزمایش 10 سی سی آنزیم پپسین وارد می کنیم. سپس به آن قطره قطره  کلریدریک اسید اضافه می کنیم تا pH آن به حدود 2 یا 3 برسد. سپس یک قطعه سفیده ی  تخم مرغ را به لوله اضافه کرده و آن را به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه (دمای بدن)درون  دستگاه انکوباتور قرار می دهیم در ادامه خواهیم دید که سفیده ی تخم مرغ تجزیه شده است.

در آزمایش دیگری همین مراحل را تکرار می کنیم منتهی به لوله ی آزمایش کلریدریک اسید اضافه  نمی کنیم. پس از مدتی خواهیم دید که سفیده ی تخم مرغ بسیار کم تجزیه شده است. پس  نتیجه می گیریم که آنزیم پپسین در حضور کلریدریک اسید در زمان کوتاه تر و با سرعت بیشتری  سفیده ی تخم مرغ را تجزیه می کند. 

image 6

پروتئاز های پانکراس قوی و متنوع اند و می توانند خود پانکراس را نیز تجزیه کنند. بدن با دو  روش از این مساله جلوگیری می کند 

1 .غیر فعال بودن آنزیم ها در پانکراس و فعال شدن آن ها در روده 

2 .وجود عامل غیر فعال کننده ی تریپسین در پانکراس

image 7

در لوله ی شماره 1 در حضور نشاسته لوگول به رنگ آبی در می آید. در لوله ی شماره 2 محلول  لگول و بزاق به رنگ آبی روشن در می آیند. اما در لوله ی شماره 3 چون بزاق وجود دارد، نشاسته  توسط آمیالز بزاق به مولکول های ساده تر تجزیه می شود و دیگر تغییر رنگی در لوگول مشاهده  نمی شود.

image 8
تری گلیسیریدنسبت LDL به  HDLLDL HDLمیزان طبیعی  در خون
کمتر از 200 mg/dLکمتر از 3کمتر از 130 mg/dLبیشتر از 60 mg/dL
جواب فعالیت های فصل دوم زیست شناسی دهم
image 9

1 .داشتن رژیم غذایی سالم 

2 .حفظ وزن سالم و تناسب اندام 

3 .ورزش )فعالیت بدنی) 

4 .عدم مصرف الکل

image 10

متان یکی از گاز های گلخانه ای است که افزایش آن در جو زمین، باعث گرم تر شدن کره ی  زمین می شود. طی فرایند گوارش و هضم مواد گیاهی توسط باکتری ها، مقداری گاز متان تولید  می شود. گاو ها عامل تولید 10 تا 15 درصد از گاز متان در سطح زمین هستند؛ حدود 95 درصد  از این گاز متان در هنگام نشخوار کردن علوفه، از دهان این حیوان خارج می شود.

بنابراین،  گوارش غذا در نشخوارکنندگان، همراه با تولید گاز متان است که می تواند منجر به گرم تر شدن  کره ی زمین شود.

تهیه کننده پاسخ فعالیت های فصل دوم زیست شناسی دهم : خانم اسما محمدی زاده

برای مشاهده سایر دروس گام به گام زیست دهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.