گام به گام درس ۱ عربی دهم + ترجمه متن ، الحوار ، جواب تمارین
در این نوشته با گام به گام درس ۱ عربی دهم رشته ریاضی و تجربی همراه شما هستیم.
گام به گام درس ۱ عربی دهم
فهرست محتوا
ترجمه متن درس ۱ عربی دهم
ذاکَ هوَ اللهُ
آن همان خداوند است.
اُنْظُرْ لِتِلْکَ الشَّجَرَه/ذاتِ الْغُصونِ النَّضِرَه
به آن درختِ دارای شاخههای تر و تازه نگاه کن.
کَیفَ نَمَتْ مِنْ حَبَّهٍ/وَ کَیفَ صارَتْ شَجَرَه
چگونه از دانهای رشد کرد و چگونه درخت گردید
فَابْحَثْ وَ قُلْ مَنْ ذَا الَّذی/یُخْرِجُ مِنهَا الثَّمَرَه
پس جستو جو کن و بگو این کیست که میوه را از آن بیرون میآورد.
وَ انْظُرْ إِلَی الشَّمسِ الَّتی/جَذوَتُها مُسْتَعِرَه
و به خورشیدی که پارۀ آتش آن فروزان است، نگاه کن.
فیها ضیاءٌ وَ بِها/حَرارَهٌ مُنتَشِرَه
در آن روشنایی است و با آن حرارتی پراکنده است.
مَنْ ذَا الَّذی أَوْجَدَها/فی الْجَوِّ مِثلَ الشَّرَرَه
و این کیست که آن را در هوا مانند پاره آتش پدید آورد.
ذاکَ هوَ اللّٰهُ الَّذی/أَنعُمُهُ مُنهَمِرَه
آن همان خداوندی است که نعمتهایش ریزان است.
ذو حِکمَهٍ بالِغَهٍ/وَ قُدرَهٍ مُقتَدِرَه
دارای حکمتی کامل و قدرتی با اقتدار است.
اُنْظُرْ إِلَی اللَّیلِ فَمَنْأَوْجَدَ فیهِ قَمَرَه
به شب نگاه کن پس چه کسی ماه را در آن پدید آورد.
وَ زانَهُ بِأَنْجُمٍ/کَالدُّرَرِ الْمُنتَشِرَه
و آن را (شب) با ستارگانی مانند مرواریدهای پراکنده زینت داد.
وَ انْظُرْ إِلَی الْغَیمِ فَمَنْ/أَنزَلَ مِنْهُ مَطَرَه
به ابر نگاه کن پس چه کسی باران را از آن نازل کرد.
حوار درس اول عربی دهم
حِوارٌ (اَلتَّعارُفُ فی مَطارِ النَّجَفِ الْأًشرَفِ)
در گروههای دو نفره شبیه گفتوگوی زیر را در کلاس اجرا کنید.
زائِرُ مَرقَدِ أمیرِالْمُؤمِنینَ عَلیّ (ع) زائر مرقد امیرالمؤمنین علی (ع) | أَحَدُ الْمُوَظَّفینَ فی قاعَهِ الْمَطارِ یکی از کارمندان در سالن فرودگاه |
اَلسَّلامُ عَلَیکُم. سلام علیکم. | وَ عَلَیکُمُ السَّلامُ وَ رَحمَهُ اللّٰهِ وَ بَرَکاتُهُ. سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما باد. |
صَباحَ الْخَیرِ یا أَخی. صبح بخیر، ای برادرم. | صَباحَ النّورِ وَ السُّرورِ. صبح بخیر و شادی |
کَیفَ حالُکَ؟ حالت چطور است؟ | أَنَا بِخَیرٍ، وَ کَیفَ أَنتَ؟ من خوبم، تو چطوری؟ |
بِخَیرٍ وَ الْحَمدُ لِلّٰهِ. خوبم خدا را شکر. | عَفواً، مِنْ أَینَ أَنتَ؟ ببخشید، تو اهل کجایی؟ |
أَنا مِنَ الْجُمهوریَّهِ الْإسلامیَّهِ الْإیرانیَّهِ. من از جمهوری اسلامی ایران هستم. | مَا اسْمُکَ الْکَریمُ؟ اسم شریف شما؟ |
اِسمی حُسَینٌ وَ مَا اسْمُکَ الْکَریمُ؟ اسم من حسین است و اسم شریف شما؟ | اِسمی عَبدُ الرَّحمانِ. اسم من عبدالرحمان است. |
هَل سافَرْتَ إلَی إیرانَ حَتَّی الْآنَ؟ آیا تاکنون به ایران سفر کردهای؟ | لا؛ مَعَ الْأَسَفِ. لٰکِنّی أُحِبُّ أَنْ أُسافِرَ. نه. متاسفانه. ولی من دوست دارم سفر کنم. |
إنْ شاءَاللّٰهُ تُسافِرُ إلَی إیرانَ! اگر خدا بخواهد به ایران سفر میکنی؟ | إن شاءَاللّٰهُ؛ إلَی اللِّقاءِ؛ مَعَ السَّلامَهِ. اگر خدا بخواهد؛ به امید دیدار؛ به سلامت |
فی أَمانِ اللّٰهِ. در امان خدا. | فی أَمانِ اللّٰهِ وَ حِفظِهِ، یا حَبیبی. در امان و پناه خداوند، ای دوست من. |
التَّمارین درس ۱ عربی دهم
اَلتَّمْرینُ الْأوَّلُ (صفحهٔ ۱۰ کتاب درسی)
ترَجِمْ هٰذِهِ الْجُمَلَ، وَاکْتُبْ نَوعَ الْأَفعالِ.
اُکْتُبْ رِسالَتَکَ: نامهات را بنویس (فعل امر)
اُکْتُبوا واجِباتِکُم: تکالیف خود را بنویسید. (فعل امر)
سَأَکْتُبُ دَرسی: درسم را خواهم نوشت. (فعل مستقبل)
ما کَتَبْتُم تَمارینَکُم: تمرینهای خود را ننوشتید (فعل نهی)
لا تَکْتُبْ عَلَی الْجِدارِ: بر روی دیوار ننویس (فعل نهی)
هُنَّ لا یَکْتُبْنَ بِسُرعَهٍ: آنها با سرعت نمینویسند (فعل نفی)
إنَّنا سَوفَ نَکْتُبُ أَبحاثاً: همانا ما بحثهای خود را خواهیم داشت (فعل مستقبل)
کانوا یَکْتُبونَ بِدِقَّهٍ: آنها با دقت مینوشتند (فعل مضارع)
اَلتَّمرینُ الثّانی (صفحهٔ ۱۱ کتاب درسی)
ضَعْ فِی الدّائِرَهِ الْعَدَدَ الْمُناسِبَ. «کَلِمَهٌ واحِدَهٌ زائِدَهٌ.»
۱- اَلشََّرَرَهُ: قِطعَهٌ مِنَ النّارِ.
زباله آتش: تکهای از آتش
۲- اَلشَّمْسُ: جَذوَتُها مسُتَعِرَهٌ، فیها ضیاءٌ وَ بِها حَرارَهٌ مُنتَشِرهٌ.
خورشید: پاره آتش آن فروزان است. در آن نور است و با آن حرارتی پراکنده است.
۳- اَلْقَمَرُ: کَوکَبٌ یدَورُ حَولَ الَْأَرضِ؛ ضیاؤُهُ مِنَ الشَّمسِ.
ماه: ستارهای است که دور زمین میچرخد؛ نورش از خورشید است.
۵- اَلْغَیْمُ: بُخارٌ مُتَراکِمٌ فِی السَّماءِ یَنزِلُ مِنهُ الْمَطَرُ.
ابر: بخاری متراکم در آسمان است که باران از آن میبارد.
۶- اَلْفُستانُ: مِن الْمَلابِسِ النِّسائیَّهِ ذاتِ الْأَلوانِ الْمُختَلِفَهِ.
لباسهای زنانه: از لباسهای زنانه با رنگهایی مختلف است.
۷- اَلدُّرَرُ: مِنَ الْأَحجارِ الْجَمیلَهِ الْغالیَهِ ذاتِ اللَّونِ الْأَبیَضِ.
مرواریدها: از سنگهای زیبای گران قیمت با رنگ سفید هستند.
کلمه اضافی: ۴- اَلْأَنعُمُ: (نعمتها)
اَلتَّمْرینُ الثّالِثُ (صفحهٔ ۱۱ کتاب درسی)
ضَعْ هٰذِهِ الْجُمَلَ وَ التَّراکیبَ فی مَکانِهَا الْمُناسِبِ.
هٰؤلاءِ فائزِاتٌ / هٰذانِ الدَّلیلانِ / تلکَ بَطّاریَّهٌ / أوُلئٰکَِ الصّالحِونَ / هٰؤلاء الْأَعداءُ / هاتانِ الزُّجاجَتانِ
مفرد مؤنّث | مثنّی مذکّر | مثنّی مؤنّث |
تلکَ بَطّاریَّهٌ الْأَعَداءُ آن باتری دشمنان | هٰذانِ الدَّلیلانِ این، دو راهنما | هاتانِ الزُّجاجَتانِ این، دو شیشه |
جمع مذکّر سالم | جمع مونّث سالم | جمع مکسّر |
أوُلئٰکَِ الصّالحِونَ آن، صالحان | هٰؤلاءِ فائزِاتٌ این، برندگان | هٰؤلاءِ این |
اَلتَّمْرینُ الرّابِعُ (صفحهٔ ۱۲ کتاب درسی)
اُکتُبْ وَزنَ الْکَلِماتِ التّالیَهِ وَ حُروفَهَا الْأَصلیَّهَ.
۱- ناصِر، مَنصور، أَنْصار: فاعل، مفعول، افعال (ن ص ر)
۲- صَبّار، صَبور، صابِر: فعال، فعول، فاعل (ص ب ر)
اَلتَّمرینُ الْخامِسُ (صفحهٔ ۱۲ کتاب درسی)
ضَعِ الْمُتَرادِفاتِ وَ الْمُتَضادّاتِ فی مَکانِهَا الْمُناسِبِ. = ≠
ضیاء/ نامَ / ناجِح / مسَرور / قَریب / جَمیل / نِهایَه / یَمین / غالیَه / شِراء / مَسموح / مُجِدّ
رَخیصَه ≠ غالیَه | راسِب ≠ ناجِح | یَسار ≠ یَمین | حَزین ≠ مسَرور |
بَیْع = شِراء | بِدایَه ≠ نِهایَه | بَعید ≠ قَریب | مُجتَهِد = مُجِدّ |
رَقَدَ = نامَ | قَبیح ≠ جَمیل | نور = ضیاء | مَمنوع ≠ مَسموح |
اَلتَّمرینُ السّادِسُ (صفحهٔ ۱۲ کتاب درسی)
اُرسُمْ عَقارِبَ السّاعاتِ.
عقربه های ساعت ها را رسم کنید.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.
2 دیدگاه ها
عالی
ممنون خیلی خوب بود