آپدیت

جواب مباحثه کنید صفحه ۸ جامعه شناسی دوازدهم

8 3

در این نوشته با جواب مباحثه کنید صفحه ۸ جامعه شناسی دوازدهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۸ جامعه شناسی دوازدهم

در جدول زیر سه دیدگاه دربارۀ رابطه دانش عمومی و دانش علمی تشریح شده اند. با مطالعه و بررسی آنها بگویید کتاب از کدام دیدگاه دفاع می کند.

در این دیدگاه، تفاوت دانش علمی با دانش عمومی در روش آنهاست. دانش علمی تنها از راه حس و تجربه و به صورت نظام مند به دست می‌آید ولی دانش عمومی، دانش حاصل از زندگی افراد است که از راه جامعه‌پذیری و فرهنگ‌پذیری به‌دست می‌آید. دانش علمی (تجربی) راه کشف واقعیت و تنها دانش معتبر است. دانش عمومی در مقابل دانش علمی از ارزش ناچیزی برخوردار است. دانش علمی برای حفظ هویت خود باید از ورود دانش عمومی به قلمرو علم جلوگیری کند.«عکس»
این دیدگاه در تقابل با رویکرد اول، این ادعا را که دانش علمی، راه کشف واقعیت و دانش عمومی، دانش حاصل از زندگی است انکار می‌کند و همه دانش‌ها را دانش حاصل از زندگی می‌داند. دانش‌ها کشف و بازخوانی واقعیت نیستند، بلکه خَلق و بازسازی آن هستند که انسان‌ها برای سامان دادن به زندگی خود تولید می کنند. برتری دانش تجربی بر دانش حاصل از زندگی را بی‌اعتبار می‌داند و به عکس دانش عمومی را پایه و اساس هرگونه دانشی از جمله دانش تجربی می‌داند. در برخی از نحله‌های این دیدگاه، مرز دانش علمی و دانش عمومی فرو می‌پاشد.«عکس»
در این دیدگاه دانش علمی به دانش تجربی محدود نمی‌شود بلکه دانش‌های فراتجربی مانند دانش‌های عقلانی و وحیانی را نیز شامل می‌شود که هر کدام ملاک سنجش و اعتباریابی خاص خود را دارد. دانش عمومی نیز دانش غیرموثق و نامعتبر نیست، بلکه کم وبیش در آن دانش‌های حقیقی و صحیح نیز وجود دارد. دانش علمی به دلیل امکان اعتباریابی، نسبت به دانش عمومی از اعتبار بیشتری برخوردار است. دانش علمی ضمن ریشه داشتن در دانش عمومی، امکان انتقاد از دانش عمومی و تصحیح آن را دارد. دانش عمومی و دانش علمی رابطه متقابل دارند. بر یکدیگر اثر گذاشته و از هم اثر می‌پذیرند و به مرور متناسب می‌شوند. از این رو هر دانش علمی، با هر دانش عمومی سازگار نیست.«عکس»

کتاب از دیدگاه سوم دفاع می‌کند.

در این دیدگاه، رابطه دانش علمی و دانش عمومی به صورت تعامل و تأثیر متقابل توصیف شده است. دانش علمی فقط به تجربیات حسی محدود نمی‌شود و شامل دانش‌های فراتجربی مانند عقلانی و وحیانی نیز می‌باشد. همچنین، این دیدگاه تأکید دارد که دانش عمومی نامعتبر نیست، بلکه در آن دانش‌های صحیح و حقیقی هم وجود دارد. دانش علمی به دلیل قابلیت سنجش و اعتباریابی از اعتبار بیشتری برخوردار است، اما ریشه در دانش عمومی دارد و می‌تواند آن را نقد و تصحیح کند. این تعامل میان دانش علمی و عمومی باعث می‌شود که آنها بر یکدیگر تأثیر بگذارند و متناسب شوند.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

4 از 10 رای

+ارسال دیدگاه

2 دیدگاه ها

  • N
    N

    دلیل نداره؟

    • ناشناس
      ناشناس

      دلیل نداره چون باید برگردی کتاب و بخونی ببینی دفاع میکنه یا نه