جواب فعالیت صفحه ۱۷ مطالعات پنجم
در این نوشته با جواب فعالیت صفحه ۱۷ مطالعات پنجم همراه شما هستیم.
جواب صفحه ۱۷ مطالعات پنجم
۳. کدامیک از موارد زیر، «گروه» نیستند؟ چرا؟
دانشآموزانی که به یک اردو میروند: این افراد یک گروه محسوب میشوند زیرا با هدف مشترک شرکت در اردو گرد آمدهاند و با هم تعامل دارند.
افرادی که در یک فروشگاه مشغول خریدند: این افراد به طور تصادفی در یک فروشگاه حضور دارند و با هم ارتباط یا هدف مشترک ندارند، بنابراین آنها گروه نیستند.
بیمارانی که در مطب یک پزشک منتظر نشستهاند: این افراد نیز با هم تعامل یا هدف مشترک ندارند و فقط به طور موقت در یک مکان هستند، بنابراین آنها گروه محسوب نمیشوند.
– دانش آموزانی که یک روزنامهی دیواری تهیه میکنند. آنها یک گروه هستند. چون فعالیت آنها در یک رابطه است و به دنبال یک هدف مشترک هستند.
۴. شما علاوه بر کلاس خودتان، در کدام گروههای دیگر مدرسه هم عضو هستید؟
من علاوه بر کلاس خود، در چندین گروه دیگر مدرسه نیز عضو هستم. به عنوان مثال:
- گروه فوتبال: در این گروه با دوستانم فوتبال بازی میکنیم و مهارتهای ورزشیمان را تقویت میکنیم.
- باشگاه کتابخوانی: در این باشگاه کتابهای مختلفی میخوانیم و درباره آنها بحث میکنیم.
- گروه کار و فناوری: در این گروه پروژههای علمی انجام میدهیم و به اکتشافات جدید علاقهمندیم.
این گروهها به من کمک میکنند تا مهارتهای جدید یاد بگیرم، با دوستان جدید آشنا شوم و زمان خود را به خوبی مدیریت کنم.
۵. آیا تاکنون در کار گروهی با مشکلاتی مواجه شدهاید؟ اگر مواجه شدهاید، مشکلات خود را چگونه حل کردهاید؟
بله، در کارهای گروهی گاهی با مشکلاتی مواجه شدهام. یکی از مشکلاتی که با آن روبهرو شدم، عدم هماهنگی بین اعضای گروه در تقسیم وظایف بود. برخی اعضا وظایف خود را به موقع انجام نمیدادند که باعث تأخیر در پیشرفت کار شد.
برای حل این مشکل، ما تصمیم گرفتیم که یک جلسه مشترک داشته باشیم و همه اعضا وظایف خود را مشخص کنند. همچنین یک جدول زمانی تهیه کردیم تا هر کس بداند کی باید چه کاری را انجام دهد. با این روش، همه اعضا مسئولیتهای خود را بهتر درک کردند و کار به صورت منظمتری پیش رفت. علاوه بر این، ما تلاش کردیم که با همدیگر بیشتر ارتباط برقرار کنیم و در صورت بروز مشکل، سریعتر آن را حل کنیم. این تجربه به من آموخت که همکاری و ارتباط موثر کلید موفقیت در کار گروهی است.
۶- به موقعیت های زیر توجه کنید و راه حل مشکل را در هر مورد توضیح دهید.
الف) دانش آموزان کلاس پنجم، در شورای کلاسی تصمیم گرفتند تا هر روز یکی از بچه ها نظافت کلاس را انجام دهد. اما چند نفر از بچه ها هنگام رسیدن نوبت شان، کلاس را به خوبی نظافت نمی کردند و این باعث ناراحتی دیگران می شد.
ابتدا با خود بچه هایی که کوتاهی کرده اند صحبت می کنیم تا متنبّه شوند و اگر متذکر نشدند، پیش معلم می رویم و به ایشان می گوییم که به آن ها مسئولیتی که دارند را توجیه کند.
ب) سارا و فاطمه و مریم، تصمیم گرفتند به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی، یک روزنامه دیواری تهیه کنند. مریم مسئول بخش معرفی کتاب های طنز بود. ٢۴ آبان فرا رسید اما او هنوز مطالب را آماده نکرده بود و نتوانستند روزنامه را به موقع به دیوار مدرسه بچسبانند و زحمات سارا و فاطمه هم هدر رفت.
از مریم محترمانه سوال می کنیم که دلیل اینکه نتوانسته است را جویا می شویم. اگر دلیل محکمه پسندی داد که هیچ، اما اگر جواب نامربوط داد و از موضوع طفره رفت، به او اشتباهش را گوشزد می کنیم و به او می گوییم که چطور توانسته است تلاش های ما را این قدر راحت به هدر بدهد و اینکه عواقب بی مسئولیتی هایش را در آینده زندگی خودش، اکر رفتار خودش را اصلاح نکند، خواهد دید.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.