آپدیت

جواب فعالیت در منزل صفحه ۵۰ تفکر و سبک زندگی هشتم

50

در این نوشته با جواب فعالیت در منزل صفحه ۵۰ تفکر و سبک زندگی هشتم همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۵۰ تفکر هشتم

یکی از دو فعالیت زیر را به دلخواه در منزل انجام دهید و نتیجه را به کلاس ارائه کنید.

۱- موقعیتی را بیان کنید که در آن توانسته اید رفتار خود را مهار کنید (برای مثال، بیانات نامناسب، خواسته های بیجا یا حرکات بیجا)، نتیجه را یادداشت کنید و در کلاس بخوانید.

چند هفته پیش در مدرسه، یکی از دوستانم در جمع دوستان حرفی زد که باعث ناراحتی من شد. احساس کردم که باید جواب تندی به او بدهم، اما قبل از اینکه حرفی بزنم، نفس عمیق کشیدم و سعی کردم آرام بمانم. به جای اینکه با حرف تند جواب بدهم، به او گفتم که حرفش من را ناراحت کرده است. او هم بلافاصله عذرخواهی کرد و توضیح داد که قصدش شوخی بوده و نمی‌خواسته ناراحتم کند. نتیجه این بود که رابطه‌مان خراب نشد و توانستیم به راحتی موضوع را حل کنیم. این کار باعث شد از ایجاد تنش و دعوا جلوگیری شود و احساس خوبی داشتم که توانستم نفس خود را کنترل کنم.

۲- در مورد زندگی یک فرد که توانسته است نفس خود را مهار کند، تحقیق کنید؛ برای مثال، ابن سیرین، شیخ رجبعلی خیاط، یا هر فردی که شما مایل هستید.

شیخ رجبعلی خیاط یکی از شخصیت‌های برجسته مذهبی در ایران بود که به مهار نفس و پرهیز از هوای نفس معروف است. او در حرفه ساده خیاطی فعالیت می‌کرد، اما در کنار آن زندگی پر از تقوا و معنویت داشت. یکی از معروف‌ترین داستان‌های مربوط به مهار نفس او این است که در دوران جوانی، با زنی روبرو می‌شود که قصد گناه با او دارد، اما شیخ با ایمان قوی خود، توانست از این وسوسه عبور کند و از آن موقع تصمیم گرفت که همیشه از هوای نفس دوری کند.

او به دلیل مهار نفس قوی، توانست به مقامات بالای معنوی دست یابد و به عنوان یک عارف بزرگ شناخته شود. زندگی شیخ رجبعلی خیاط نشان‌دهنده این است که با کنترل خواسته‌های نفسانی می‌توان به زندگی معنوی و آرامش درونی دست پیدا کرد و به دیگران هم کمک کرد. شیخ نه تنها خود را از نفس ناپاک حفظ کرد، بلکه الهام‌بخش بسیاری از مردم نیز شد تا در مسیر تقوا قدم بردارند.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

0 از 0 رای

+ارسال دیدگاه