جواب تمرین فردی در کلاس صفحه ۱۳۴ اقتصاد دهم

در این نوشته با جواب تمرین فردی در کلاس صفحه ۱۳۴ اقتصاد دهم همراه شما هستیم.

جواب تمرین فردی در کلاس صفحه ۱۳۴ اقتصاد دهم

نمونه های درآمد و مخارج افراد زیر را بخوانید و بررسی کنید که آیا این افراد با این روند بودجه می توانند تا پایان سال ادامه دهند یا خیر؟ در پایان بررسی، به سوالات پاسخ دهید.

نمونۀ اول

خانم رضایی معلم است. او به صورت سالیانه درآمدی در حدود ۴۳ میلیون تومان کسب می کنند و مخارج سالیانه وی به شرح زیر است آیا خانم رضایی بیشتر از درآمد خود خرج می کند؟ چه میزان؟

image 9

مجموع مخارج = 45.59

مجموع مخارج + پس انداز = 45.59+2=47.59

با توجه به ارقام به دست آمده مشخص است که میزان مخارج سالانه خانم رضایی نسبت به درا مدش بیشتر است و با این شرایط نمی تواند تا پایان سال ادامه داد.

نمونۀ دوم

حاج محمود کارمند بازنشسته است. درآمد سالیانه او ۳۵ میلیون تومان است و مخارج او نیز به شرح زیر است. آیا او بیشتر از درآمد خود خرج می کند؟ به چه میزان؟

image 10

مجموع مخارج = 29.19

مجموع مخارج + پس انداز = 29.19+1.85=31.04

با توجه به ارقام به دست آمده مشخص است که میزان مخارج سالیانه حاج محمود کم تر از میزان درآمد سالیانه اش می باشد و با این شرایط، روند ادامه کار تا پایان سال امکان پذیر است.

نمونۀ سوم

محمدحسن دانشجوست. البته به صورت پاره وقت هم مشغول به کار است. درآمد سالیانه او ۳۷ میلیون تومان است و مخارج او نیز به شرح صفحه بعد است. آیا او بیشتر از درآمد خود خرج می کند؟ به چه میزان؟

image 11

مجموع مخارج = 30.54

مجموع مخارج + پس انداز = 30.54+1=31.54

 با توجه به ارقام به دست آمده مشخص است که میزان مخارج سالیانه محمد حسین کمتر از میزان در امد سالیانه اش می باشد و با این شرایط، ادامه کار تا پایان سال امکان پذیر است.

با توجه به نمونه های بالا به سؤالات زیر پاسخ دهید:

۱- کدام یک از این افراد بیشترین پس انداز را درآخر ماه دارند؟

مورد اول

۲- فرض کنید که خودروی هر یک از این افراد نیاز به تعمیر دارد که هزینه آن هفت میلیون تومان است. برای این خرید چه تغییراتی در بودجه هر فردی باید ایجاد شود؟

مجموع هزینه های بالایی دارد که می تواند با مدیریت بهتر مخارجی همچون تفریحات، پوشاک و سایر هزینه ها را کاهش دهد. می تواند مقدار پس انداز خود را افزایش دهد.

۳- در صورتی که فرد مورد نظر برای تعمیر خودرو پس انداز خود را به میزان ۷۵/۱ میلیون تومان در هر ماه افزایش دهد، با این تغییر چه چیزی را از دست می دهد و چه چیزی به دست می آورد؟ (هزینه فرصت تعمیر خودرو چیست؟)

باید علاوه بر پس انداز حتی از میزان هزینه مربوط به تفریحات نیز کاسته شود تا بتواند هزینه تعمیر خودرو را تأمین کنند.

۴- چه پیشنهاد هایی برای مدیریت بهتر مخارج هر یک از این افراد دارید؟

می توانند میزان پس انداز را بیشتر کنند.

۵- کدام یک از این افراد بیشترین خرج را از بودجه خود دارند؟

مورد اول

۶- در صورتی که خانم رضایی تصمیم بگیرد که به یک سفر که پنج میلیون تومان هزینه دارد برود، وی چه چیزهایی را باید در نظر بگیرد؟

خانم رضایی با توجه به جدول مخارج و درامدش باید بداند  علاوه بر هزینۀ تفریحات، مواردی مثل پس انداز باید صرف مخارج مسافرت شود و مواردی مثل سایر هزینه ها باید کاهش یابد و با توجه به مخارج زیاد وی بهتر این است ک رفتن به این سفر را لغو کنند.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

0 از 0 رای

+ارسال دیدگاه