جواب فعالیت صفحه ۱۴۵ زیست یازدهم

در این نوشته با جواب فعالیت صفحه ۱۴۵ زیست یازدهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه ۱۴۵ زیست یازدهم

یکی از دلایل خراب شدن میوه ها هنگام ذخیره یا انتقال، تولید اتیلن در آنهاست. برای رفع این مشکل، ترکیباتی به کار می برند که با اتصال به گیرنده های اتیلن که در یاخته وجود دارند، سبب توقف فرایند رسیدگی می شوند. اکنون زیست شناسان در تلاش اند با تغییر در ژن، گیاهان را نسبت به اتیلن غیر حساس کنند. به نظر شما این ایده برای گیاهان میوهدار مناسب است؟ برای پاسخ خود دلیل ارائه دهید.

این ایده برای درختان میوه دار به خصوص آن گیاهانی که از میوه آن ها استفاده می کنیم، مناسب نیست. اگر بتوان با تغییر ژن سلول های گیاه را نسبت به اتیلن غیر حساس کرد، به این معنی است که در فرآیند رسیدگی میوه اختلال ایجاد کرده ایم.

با توجه به اینکه فرمول شیمیایی تنظیم کننده های رشد گیاهی شناخته شده است، این ترکیبات به طور مصنوعی ساخته می شوند و برای تولید و نگهداری محصولات کشاورزی به کار می روند. به نظر شما آیا این ترکیبات می توانند سلامت انسان و محیط زیست را تهدید کنند؟

این مواد با بعضی ترکیبات در بدن انسان و جانداران دیگر شباهت داند و به همین دلیل ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت محیط زیست و انسان بگذارند. مثلا ممکن است سیتوکینین ها سرعت تکثیر سلول ها را در بدن ما افزایش دخند. این ترکیبات در گیاهان به طور طبیعی به مقدار کم وجود دارند. اما ممکن است توسط انسان ها به مقدار کم وجود دارند اما ممکن است توسط انسان ها به مقدار قراوان و بدون رعایت استانداردهای لازم به کار روند.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

0 از 0 رای

+ارسال دیدگاه