آپدیت

سوالات متن درس ۱ علوم هفتم ✨با جواب

1

در این نوشته با سوالات متن درس ۱ علوم هفتم همراه شما هستیم.

سوالات درس ۱ علوم هفتم

۱ – دو مورد از تعاریف علم را بیان کنید.

پاسخ: علم به کارگیری حواس پنجگانه برای آشنایی با چیزهای اطراف ماست.

علم روشی برای حل همهٔ مسائل زندگی ماست.

۲ – علوم تجربی به چند شاخه تقسیم شده است؟ نام ببرید.

پاسخ: چهار شاخه عبارت است از : فیزیک، شیمی، زیست، زمین شناسی

۳ – از بین موارد زیر آن هایی که در آب حل می شوند را مشخص کنید.«آبلیمو، براده آهن، شکر، روغن نباتی، نفت، الکل، جوهرنمک »

پاسخ: آبلیمو – جوهر نمک – الکل – شکر

۴ – شما چه تعریفی از علوم تجربی دارید؟ تعریف خود را در یک جمله بنویسید.

پاسخ: شاخه ای از علم که به بررسی پدیده ها و ویژگی های جهان هستی از طریق مشاهده، تجربه و آزمایش های مکرر، می پردازد علوم تجربی نامیده می شود.

۵ – فناوری یعنی چه؟ یک فناوری نام ببرید.

پاسخ: فنّاوری یعنی تبدیل علم به عمل، است. مثال: ساخت خودرو، رایانه، تلفن

۶ – علوم تجربی به چند شاخه تقسیم شده است؟ نام ببرید.

پاسخ: شیمی

زیست

فیزیک

زمین شناسی

۷ – دو نمونه از تبدیل علم به فناوری را بنویسید.از نظر شما این فناوری مفید است یا مضر؟ توضیح دهید.

پاسخ: نیروگاه هسته ای، دارو، – هرچند تبدیل علم به فناوری باعث پیشرفت کشور ها شده است، اغلب فنّاوری ها در کنار فواید، معایبی هم دارند؛ مثلاً با اختراع خودرو، جابه جایی مسافران راحت تر و سریع تر شده است؛ اما استفاده از سوخت فسیلی برای به حرکت درآوردن آن، آلودگی هوا به ویژه در شهرهای پرجمعیت را افزایش داده است.

۸ – آیا می توان تنها به کمک یکی از شاخه های علوم تجربی، فناوری ایجاد کرد؟ چرا؟

پاسخ: خیر – زیرا همه شاخه های علوم تجربی با مشرکت هم موفق به ایجاد فناوری هستند.

۹ – بهترین راه بررسی درستی یا نادرستی پیش بینی ما چیست؟ مثالی بزنید.

پاسخ: بهترین راه درستی یا نادرستی پیش بینی طراحی و انجام دادن آزمایش و بررسی نتایج آن است.برای مثال اگر بخواهیم پیش بینی کنیم که آیا نمک در آب حل می شود یا نه باید آن را آزمایش کنیم و با برسی نتایج به پاسخ آن دست یابیم.

۱۰ – زهرا و مریم می خواهند به وسیله یک آزمایش حل شدن سه ماده: نمک خوراکی (سدیم کلرید)، شکر و براده ی آهن را در آب بررسی کنند. در دو بطری آب خنک و در دیگری آب داغ می ریزند. آیا می توانند به نتیجه درستی برسند؟ چرا؟

پاسخ: خیر زیرا دمای آب داغ زیاد هست و دما در آزمایش تاثیر می گذارد مثلا ممکن است در آب داغ مواد بیشتری حل شود؛ پس آزمایش باید در شرایط یکسان انجام بشود.

۱۱ – سینا و پوریا مشغول انجام یک آزمایش در آزمایشگاه مدرسه هستند. سینا به دنبال سرکه می گردد به یک بطری. دارای مایع برخورد می کند. قصد دارد در بطری را باز کند و از راه بو کردن مایع را بشناسد. آیا کار او درست است؟ چرا؟

پاسخ: خیر – زیرا ممکن است ماده سمی باشد و از راه تنفس وارد بدن شود.

۱۲ – کردن و تلاش برای …………………………………… مهم ترین نکته در علم است.

پاسخ: یافتن پاسخ

۱۳ – تبدیل علم به عمل ……………………. نامیده می شود.

پاسخ: فناوری

۱۴ – جدول زیر را تکمیل نمایید.

image

پاسخ: ۱ = تبدیل علم به عمل را گویند.

۲ = چگالی

۳ = نیروی گرانشی است که از طرف زمین به جسم وارد می شود و آن را به طرف خود می کشد.

۱۵ – هنگام اندازه گیری طول یک جسم با خط کش باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ دو مورد ذکر نمایید.

پاسخ: باید به دقت اندازه گیری ابزار و محدوده اندازه گیری دقت کنیم و برای خواندن اندازه چشم را در زاویه درست قرار دهیم.

۱۶ – «علم به کارگیری حواس پنجگانه برای آشنایی با چیزهای اطراف ماست». شما یک تعریف دیگر درباره علم بنویسید.

پاسخ: آگاهی و دانش درباره محیط اطراف ما است.

۱۷ – یک فناوری نام برده و یک ضرر و فایده آن را نام بنویسید.

پاسخ: خودرو: آلودگی دارد. سهولت در حمل و نقل

۱۸ – شما چه تعریفی از علوم دارید؟

پاسخ: یکی از دانستنی های انسان است که با استفاده از آن به حل مسائل علمی و عملی می پردازد.

۱۹ – مهم ترین نکته در علوم چیست؟

پاسخ: کردن و یافتن جواب

۲۰ – فناوری یعنی چه؟

پاسخ: یعنی تبدیل علم به عمل

۲۱ – علوم تجربی به چند شاخه تقسیم شده است؟ نام ببرید

پاسخ: چهار شاخه: فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی

۲۲ – بهترین راه بررسی درستی یا نادرستی پیش بینی ما چیست؟

پاسخ: طراحی و انجام آزمایش و توجه به نتایج آن.

۲۳ – فرضیه چیست؟

پاسخ: پاسخ احتمالی به پرسش یا پرسش های اولیه همان فرضیه است.

۲۴ – با یادگیری ….. و پرورش …… ، می توانیم به حل مسائل بپردازیم.

پاسخ: دانش – مهارت

۲۵ – ….، بزگترین سد رسی خاورمیانه است.

پاسخ: سد کرخه

۲۶ – فعالیت مشترک همه ی دانشمندان و متخصصان با یکدیگر چه نتیجه ای دارد؟

پاسخ: پیشرفت سریع علم.

۲۷ – چند مورد از موفقیت های متخصصان ایرانی را نام ببرید.

پاسخ: سد کرخه، پهباد، داروهای زیست فناوری، گوساله بِنیانا.

۲۸ – جدول زیر را کامل کنید.

image 1

پاسخ: الف و ب: آلودگی

ج: حمل و نقل

د: انرژی زیادی دارد

۲۹ – مشاهده یعنی چه؟

پاسخ: به کار گیری حواس پنجگانه برای جمع آوری اطلاعات.

۳۰ – مراحل روش علمی را به ترتیب بنویسید.

پاسخ: مشاهده

پرسش یا مسئله

فرضیه

آزمایش

نتیجه گیری

نظریه

۳۱ – متخصصان علوم تجربی چگونه علوم را توسعه بخشیدند؟

پاسخ: به وسیله ی تفکر، تجربه و به کار بستن مهارت های گوناگون

۳۲ – پهباد چیست؟

پاسخ: هواپیماهای بدون سر نشین است که از راه دور هدایت پذیر است.

۳۳ – زیست فناوری چیست؟

پاسخ: فناوری در حوضه زیست شناسی است که از جمله تهیه دارو و شبیه سازی حیوانات است.

۳۴ – جنس سد کرخه چیست؟

پاسخ: خاک رس

۳۵ – نمونه ای از دستاوردهای دانشمندان ایرانی در زمینه تجربه و تفکر های مختلف را بیان کنید.

پاسخ: شش داروی جدید زیست فناوری ایرانی

بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده در خاورمیانه، سد کرخه، بزرگ ترین سد خاکی، پهباد

۳۶ – علم چیست؟

پاسخ: علم مجموعه دانسته های ما درباره جهان اطراف است

علم به کارگیری حواس پنجگانه برای آشنایی با چیزهای اطراف ماست.

علم فرصتی برای یادآوری و تفکر درباره نعمت های خداوند است.

علم روشی برای حل همه مسائل زندگی ماست.

۳۷ – مهم ترین نکته در علم چیست؟

پاسخ: سؤال کردن و تلاش برای یافتن جواب، مهم ترین نکته در علم است.

۳۸ – پیشرفت در علوم چگونه به دست می آید؟

پاسخ: با بهره گیری از تفکر و تجربه و بکار بستن مهارت های گوناگون

۳۹ – مهارت های یادگیری در علوم را نام ببرید؟

پاسخ: مهارت های یادگیری در علوم عبارتند از مشاهده علمی، جمع آوری اطلاعات، طبقه پیشنهاد، فرضیه طراحی و اجرای آزمایش مدل سازی اندازه گیری، تفسیر داده ها

۴۰ – کدام یک از عوامل اولیه پیشرفت علم است؟

پاسخ: کنجکاوی – مشاهده دقیق

۴۱ – بهترین راه بررسی درستی یا نادرستی پیشبینی ها چیست؟ مثالی بزنید.

پاسخ: طراحی و انجام دادن آزمایش و بررسی نتایج آن است مثلا بعد از پیشبینی حل شدن مواد جامد در آب بهترین راه جهت اطمینان از درستی پاسخ ها انجام آزمایش است.

۴۲ – چند ماده نامحلول در آب را نام ببرید.

پاسخ: گوگرد – براده آهن – نفت

۴۳ – چگونگی مراحل حل مسئله به روش علمی را نام ببرید.

پاسخ: ۱- مشاهده یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه خودمان اتفاقاتی را که می افتاد حس کنیم.

۲- جمع آوری اطلاعات: یعنی اینکه ما اطلاعاتی را که با استفاده از حواس دریافت کردیم، یادداشت کنیم.

پیشنهاد یا راه حل فرضیه سازی در این مرحله به ی که برایمان پیش آمده پاسخ و یا پاسخ های احتمالی می دهیم.

۴- آزمایش فرضیه ها با انجام آزمایش، فرضیه ما پذیرفته یا رد می شود.

۵- تکرار آزمایش بعضی از آزمایش ها در شرایطی درست جواب نمی دهند پس باید چندین بار آزمایش کنیم تا مطمئن شویم.

۶) وقتی فرضیه ما با انجام چند آزمایش ثابت شد و به نتیجه رسید فرضیه ما تبدیل به نظریه علمی می شود. (نتیجه گیری)

۴۴ – منظور از سوخت فسیلی چیست؟

پاسخ: سوخت های فسیلی شامل ،نفت زغال سنگ و گاز طبیعی می شود سوخت های فسیلی از بقایای گیاهان و جانورانی به وجود آمده اند که میلیون ها سال قبل از بین رفته اند.

۴۵ – یک عیب و یک فایده سوخت فسیلی را بنویسید.

پاسخ: فایده: براحتی قابل حمل و نقل هستند و ارزان می باشند

معایب: محیط زیست را آلوده می کنند و اگر تمام شوند چند صد میلیون سال دیگر اگر شرایط مهیا باشد به وجود می آیند.

۴۶ – در هر تصویر از تصاویر زیر کدام مهارت یادگیری در علوم به کار گرفته اند؟

image 2

پاسخ: الف = مشاهده

ب = اندازه گیری

ج = مشاهده

۴۷ – برق خانه رضا قطع شد، رضا می خواهد علت قطعی برق را به روش علمی حل کند با کمک به رضا آن را بنویسید.

پاسخ: او با مشاهده اینکه چراغ ها خاموش شده این برای ائ پیش می آید که چرا چراغ خاموش شده است سپس فرض بر این می گیرد که احتمالا برق رفته است سپس با آزمایش کردن متوجه می شود که برق رفته است.

۴۸ – با اختراع تلفن همراه چه تغییری در زندگی انسان ها رخ داد؟

پاسخ: بر قراری سریع ارتباط از راه دور

۴۹ – با ساخت خودرو و هواپیما چه تغییری در زندگی انسان ها رخ داد؟

پاسخ: سفر آسان و سریع

۵۰ – با ساخت دارو چه تغییری در زندگی انسان ها رخ داد؟

پاسخ: بهبود بیماری ها

۵۱ – با اختراع تلویزیون چه تغییری در زندگی انسان ها رخ داد؟

پاسخ: مطلع شدن از اخبار روز جهان

۵۲ – از موفقیت ها و نوآوری های متخصصان ایرانی در زمینه علوم تجربی ۲مورد را فقط نام ببرید.

پاسخ: شش داروی جدید زیست فنّاوری ایرانی

بنیانا اولین گوسالۀ شبیه سازی شده در خاورمیانه

۵۳ – دو فایده و دو زیان حاصل ساخت خودرو را نام ببرید؟

پاسخ: از فواید ساخت خودرو می توان به جا به جایی بیشتر در مدت زمان کمتر و بار بری آسان اشاره کرد و از زیان های آن به آلودگی هوا و استفاده انرژی زیاد اشاره کرد.

۵۴ – از ترکیب های مهم آهن که در معادن یافت می شود ……………….. نام دارد.

پاسخ: اکسید آهن

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 1 رای

+ارسال دیدگاه