آپدیت

جواب فعالیت صفحه ۱۰ انسان و محیط زیست یازدهم

10

در این نوشته با جواب فعالیت صفحه ۱۰ انسان و محیط زیست یازدهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۱۰ محیط زیست یازدهم

image 13

۱) با توجه به مقدار آب مجازی که در جدول آمده، مقدار آب مجازی مصرف شده برای یک وعدۀ صبحانه خود را محاسبه کنید.

اگر در صبحانه یک لیوان شیر و یک لیوان چای و یک تکه نان مصرف کنیم با توجه به جدول ردپای آب ۲۷۵ لیترمی باشد

۲۰۰ + ۳۵ + ۴۰ = ۲۷۵

۲) با توجه به موضوع آب مجازی، کشت کدام محصول یا تولید کدام کالا در کشورهای کم آب به صرفه نیست و منابع آن کشور را تهی می سازد؟ در این شرایط آیا کاشت محصولات کشاورزی پرمصرف و صادرات آنها به خارج، به نفع کشور است؟

با توجه به جدول تولید محصولاتی مانند یک جفت کفش چرمی (۸۰۰۰ لیتر) و برنج (۳۴۲۰ لیتر) و گوشت گوساله (۱۵۵۰۰ لیتر) به صرفه نیست و بهتر است این محصولات وارد شود و اگر این محصولات در داخل کشور تولید شود منابع محدود آب باقی مانده نیز بطور کل تمام می شود.تولید گوشت گوسفند هم به صرفه نیست (۶۱۵۰ لیتر) و بهتر است گوشت گوسفند وارد شود. تولید و صادرات محصولاتی که آب زیادی مصرف می کنند به ضرر کشور تمام می شود و …

در کشورهایی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند، کشت محصولات پرمصرف و صادرات آن‌ها به خارج از کشور به نفع اقتصاد و منابع آبی کشور نیست. این امر باعث می‌شود که منابع آبی محدود، به جای تأمین نیازهای داخلی، برای تولید محصولات صادراتی استفاده شود و فشار بیشتری بر منابع آبی کشور وارد آید. بنابراین، در چنین کشورهایی باید تمرکز بر تولید محصولاتی با نیاز آبی کمتر و بهره‌وری بالاتر باشد، و صادرات آب مجازی به حداقل برسد.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 1 رای

+ارسال دیدگاه