در این نوشته با جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 12 علوم نهم همراه شما هستیم.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 12 علوم نهم

با مراجعه به منابع معتبر دربارهٔ کاربرد انواع پلاستیک، ویژگی‌ها، میزان تولید سالیانه و نشانهٔ بازگردانی آنها اطلاعاتی را جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.


در سال در جهان حدود 300 میلیون تن پلاستیک و انواع آن تولید می­‌شود.

انواع پلاستیکعلامت اختصاریکد بازگردانیویژگی‌ها و مصارفمصرف پس از بازیافت
پلی اتن ترفتالاتPETEمعمولی­‌ترین پلاستیک، بطری آب، نوشابه، ظرف یکبار مصرفقوطی آب، ساک، لباس، کفش، روکش مبل
پلی اتیلن با غلظت بالاHDPTدر قوطی شوینده، بطری شیر، قوطی آبمیوه، کیسه زبالهلوله پلاستیکی، قوطی شوینده، خودکار
پلی وینیل کلرایدPVCلوله­‌ها، میزها، اسباب ­بازیکف­‌پوش، سرعت­‌گیر، پنل
پلی اتیلن با غلظت پایینLDPEقابل انعطاف، نخ شیرینی، بسته‌بندی، قوطی فشاری، کاور لباسسطل زباله
پلی پروپیلن با غلظت پایینPPمقاوم در برابر حرارت، نی، در بطری و قوطی
پلی استایرنPSعایق گرما، ظرف یک‌بار مصرفعایق حرارتی، شانه تخم مرغ، خط‌کش
پی اورتان و سایر موارد روکش مخازن و لوله‌های مدفون زیر خاک، دستکش­‌ها، سایر اعضای مصنوعیقابل بازیافت نیستند.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 12 علوم نهم

جواب دوم:

در سال 1988 میلادی انجمن صنعت پلاستیک داخل کشور آن پلاستیک ها را کد گذاری کرد کدها و اعداد نشان دهنده نوع رزین پلاستیک است که به تفکیک شان از هم کمک می کند آشنایی با این کدها به شناخت خطر نوع غیر بازیافت این مواد و ضرورت جایگزینی آنها کمک می کند هر چه عدد بیشتر می شود بازیافت سخت تر و غیر ممکن تر می شود کدها عبارتند از:

پلاستیک کد 1 PETE: پلی اتیلن ترفتالات،قابل باریافت ترین و معمول ترین پلاستیک است که به عنوان بطری های آب،نوشابه و ظرف های یکبار مصرف و…استفاده می شود محکم و در برابر گرما مقاوم است و با بازیافت به بطری های آب، ساک، لباس، کفش، روکش مبل، فیبر های پلی استر و… تبدیل می شوند.

پلاستیک کد 2 HDPE: پلی اتیلن با غلظت بالا که به راحتی و به سرعت بازیافت می شوند. پلاستیک نوع خشک است اما زود شکل می گیرد و معمولا در قوطی شوینده ها، بطری های شیر، قوطی های آبمیوه، کیسه های زباله و… به کار می رود با بازیافت تبدیل به لوله های پلاستیک، قوطی شوینده ها، خودکار نیمکت و… می شود.

پلاستیک کد 3 PVC: پلی وینیل کلراید سخت بازیافت می شود .با آنکه محیط زیست و سلامت افراد را به خطر می اندازد، هنوز در همه جا در لوله ها، میزها، اسباب بازی ها و بسته بندی و… به چشم بازیافت شده به PVC می خورد عنوان کف پوش، سرعت گیر، پنل و گل پخش کن ماشین استفاده می شود.

پلاستیک کد 4 LDPE: پلی اتیلن با غلظت پایین است .ویژگی آن قابل انعطاف بودنش است. معمولا در نخ های شیرینی،بسته بندی، قوطی های فشاری، کاور های خشک شویی به کار می رود.بعد از بازیافت به عنوان بسته های حمل نامه سطل های زباله، سیم بند و… استفاده می شود .

پلاستیک کد 5 PP: پلی پروپیلن با غلظت پایین و در برابر حرارت فوق العاده مقاوم است. به عنوان نی. درهای بطری PP . و قوطی استفاده می شود بازیافت شده در چراغ راهنمایی و رانندگی، پارو جای پارک دو چرخه و قفسه های کشویی کاربرد دارد.

پلاستیک کد 6 PS: پلی استایرکه به فوم معروف است در ظروف یکبار مصرف در دارو… به کار می رود.فوق العاده سبک ولی حجیم به دلیل آن که گرما را PS است زیاد منتقل نمی کند،کاربرد زیادی دارد. با آن که این ماده جزو برنامه های بازیافت شهرداری ها نیست اما می تواند به عایق های حرارتی، شانه های تخم مرغ، خط کش و ظروف پلاستیک تبدیل شود.

سایر مواد (پلاستیک کد ٧): سایر پلاستیک ها مانند پلی اورتان می توانند ترکیبی از پلاستیک های فوق باشند .جزو بازیافت نیستند .محصولات با کد ٧ می توانند هر چیز از زین دوچرخه گرفته تا ظرف های 5 گالنی را شامل شوند. بسیاری از بازیافت کنندگان، پلاستیک با این کد را قبول نمی کننداما رزین این پلاستیک ها قابل تبدیل به الوارهای پلاستیکی و مواد سفارشی هستند.

گام به گام قسمت های دیگر مواد و نقش آن ها در زندگی

برچسب شده در: