در این نوشته با جواب سوال متن صفحه 25 تحلیل فرهنگی دوازدهم همراه شما هستیم.

جواب سوال متن صفحه 25 تحلیل فرهنگی دوازدهم

براساس آمارهای موجود، «سن ازدواج» در کشور، در دو دهه گذشته، بالا رفته است. علل این پدیده کدام‌اند؟ آیا صرفاً شرایط و دلایل اقتصادی باعث پیدایش این «مسئله» شده است؟ تغییر سبک زندگی مردم، چه نقشی در بروز آن داشته است؟
این «مسئله» را، چگونه «تحلیل» می‌کنید و برای بررسی و تجزیه و تحلیل آن، به چه دانش‌ها و مهارت‌هایی نیاز دارید؟

تغییر در خانواده به عنوان نهاد اجتماعی، تغییرات و تحولات مهم و بنیادینی را در دیگر نهادهای اجتماعی بر جای خواهد گذاشت.

امروزه به تغییرات و تحولات مختلفی که در دنیای مدرن رخ داده است، خانواده نیز به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی از این تغییر و تحول بی نصیب نبوده و تاثیر پذیرفته است، چنان که در طی زمان شاهد تغییر شکل و ساختار و کارکردهای خانواده از اَشکالی چون «گسترده» به شکل «هسته ای» امروز آن هستیم.

امروزه با عواملی روبه رو هستیم که شکل گیری خانواده و یا ثبات واقعی آن را تحت تأثیر قرار می دهند، عواملی که منشأ آنها صرفاً مسائل اقتصادی نیست و تحولات ناشی از مسائل اجتماعی و فرهنگی، منشأ عمده بسیاری از این مسائل است.

از جمله این گونه معضلات، افزایش سن ازدواج و تجرد گزینی است که امروزه به دلیل تاثیر هجمه تفکرات غربی و رسانه های مبتنی بر این تفکرات، نه تنها امری نابهنجار محسوب نشده، بلکه شاهد ترویج آن هستیم.

گسترش سبک زندگی غربی، تحت تأثیر فرایند نوین سازی (مدرنیزاسیون) موجب راحت طلبی، فردگرایی و گریز از پذیرش مسئولیت های اجتماعی شده و همین سبب تأخیر در سن ازدواج شده است.

برای بررسی و تجزیه و تحلیل این مسئله، نیاز به مسلح شدن به دانشی به نام تحلیل فرهنگی است که توان بررسی، تفسیر و تبیین پدیده های فرهنگی از جمله پدیده مورد بحث و کنش های اجتماعی را فراهم می آورد و معنای پدیده ها را از منظر فرهنگی و با شاخص های فرهنگی، به همراه تفسیر و تحلیل نمادها و نشانه های موجود در یک فرهنگ بررسی می کند.