در این نوشته با جواب سوال متن صفحه 31 تحلیل فرهنگی دوازدهم همراه شما هستیم.

جواب سوال متن صفحه 31 تحلیل فرهنگی دوازدهم

«مسئله» فرهنگی زیر را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید:

 آیا تاکنون به «موزه» رفته اید؟ با کدام یک از موزه های داخلی یا خارجی آشنایی دارید؟ چرا میزان توجه و بازدید از «موزه»ها در بین مردم ایران کم است؟ برای افزایش علاقه به این پدیده فرهنگی چه باید کرد؟ نقش خانواده ها، مدارس و رسانه ها، در تقویت آشنایی و علاقه مندی مردم و جوانان چیست؟ چرا گردشگران خارجی، تمایل بیشتری به بازدید از موزه ها و آثار باستانی ایران دارند؟ چگونه می توان از این ظرفیت، برای رشد اقتصادی کشور استفاده کرد؟

اگر بازدید از موزه را یک کنش یا واکنش فرهنگی بدانیم، می توان بازدید مردم از موزه ها را نیز تابعی از سایر رفتارهای فرهنگی مردم دانست. همان طور که کتاب خواندن در جامعه ما سیر نزولی دارد،  بازدید مردم از موزه ها نیز همین خط سیر را دارد. شاید یکی از مهم ترین دلایل این موضوع این باشد که در سبد نیاز خانواده، اولویت های دیگر جای موضوعات فرهنگی را گرفته است. متأسفانه در عموم مردم فرهنگ سازی لازم صورت نگرفته است و در این میان نقش خانواده ها، مدارس و رسانه ها و رسالتشان در این زمینه بیش از گذشته احساس می شود.

همان گونه که نهادهای مذکور موضوعات در حال انجام کارکرد خود هستند، در این زمینه نیز باید ورود جدی داشته باسند و می بایست ارتباط معنادار میان نهادها و مراکز فرهنگی – آموزشی با موزه ها شکل گرفته و فرهنگ سازی این گونه مسائل، از کودکی به افراد آموزش داده شود. همان کاری که در کشور های خارجی صورت گرفته و با آموزش صحیح و فرهنگ سازی لازم، بازدید از موزه ها وارد سبد فرهنگی خانوارها شده و نتیجه آن این است که هم اکنون گردشگران خارجی، تمایل بیشتری به بازدید از موزه ها و آثار باستانی ایران دارند.

امروزه صنعت گردشگری به بزرگترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمدزایی شناخته شده است و توسعه این صنعت برای کشورهای در حال توسعه معضلاتی جون نرخ بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه اند، از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ بنابراین با سیاست گذاری، برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب در این بخش می توان به رشد اقتصادی بالایی نیز دست یافت.