جواب صفحه ۱۱۸ فارسی هشتم

در این نوشته با جواب صفحه ۱۱۸ فارسی هشتم همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۱۱۸ فارسی هشتم

خودارزیابی

۱-در بند اول شعر پرنده آزادی، تشبیه ها را بیابید

محمد در آغوش پدرش چونان پرنده ای بیمناک آشیان دارد.

۲- منظور شاعر از«کودکان سنگ» چیست؟

کودکان سنگ به دست فلسطینی ها که برای دفاع از خود و کشورشان هیچ اسلحه ای به جز سنگ ندارند.

۳-نوجوانان فلسطینی برای آزادی سرزمین خود، چه کارهایی می کنند؟

با تمام توانشان ایستادگی می کنندو در راهشان استوار هستند.

گفت و گو

۱-دربارۀ «ادبیات پایداری»تحقیق کنید و نتیجۀ آن را در کلاس مطرح کنید.

ادبیات پایداری عبارت است ازآثاری که تحت تاثیر شرایطی چون اختناق واستبداد داخلی، نبود آزادی فردی واجتماعی، قانون گریزی وقانون ستیزی با پایگاه های قدرت، غضب، قدرت وسرزمین و سرمایه های ملی وفردی و … شکل می گیرند. بناراین جان مایه این آثار با بیداد داخلی یا تجاوز بیرونی از همه حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادیریال اجتماعی و ایستادگی در برابر جریان ها ی ضد آزادی است.

ولی این مفهوم در انقلاب اسلامی ایران، با یک فاصله زمانی کوتاه- نوزده ماه جنگ تحمیلی آغاز شد باپذیرش قطعنامه در بیست وهفتم تیرماه ۱۳۶۷ توقف نسب یافت، همراه با خود جریان نیرومند فرهنگی در حوزه شعر، قصه، نمایشنامه، نقاشی و… را بوجود آورد که تجربه های تازه وبدیع در لابه لای شبکه عظیم فرهنگی آن باخود به همراه داشت. مطالعه، تحلیل، تبیین، بررسی، نقد، شناخت وبازیافت این حادثه عظیم در همه ابعاد بایسته وضروری است (سنگری، ج۱، ص۹). بنابراین آنچه را که درخلال این بررسی ها، به صورت سروده ها ونوشته هایی به کار رفته به نوعی همدلی میهنی یا قومی در برابر تجاوز طبیعت در پی دارد که به عنوان ادبیات پایداری قابل طرح هستند. به عبارتی ساده تر، سروده ها ونوشته هایی که موضوع اصلی آن دعوت مردم به مبارزه وپایداری در برابر متجاوزین بود، تحت عنوان ادبیات پایداری/ مقاومت قابل تقسیم بندی است

۲-با راهنمایی معلم خود، دربارۀ نماد سرزمین فلسطین تحقیق کنید و حاصل آن را در کلاس ارائه دهید.

نماد سرزمین فلسطین زیتون

نمادهایی مانند سنگ، شهید، شهادت. زیتون فلسطین که در شعر «این سرزمین» حضور جدی دارد، می خواهد بگوید که این مرز و بوم، در سایه غصب و اشغال بوی یوسف کنعانی به مشام جان های پاک و بی آلایش می پراکند و در این عصر مدرنیته باز هم همراه لبنان آیه های مقاومت می خواند و رجز عشق و شهادت را برای احیاء ارزشهای دینی و انسانی می سراید.

بی گمان شاعران آزاده دنیا نیز نمی توانند بر گوش و چشمشان مُهر بی خیالی بکوبند و بر دلهایشان سایه نفهمیدن را بگسترانند بلکه همنوا با محمود درویش، معین بسیسو، توفیق زیاد، ناجی العلی، احمد دهبو شعر مقاومت می سرایند و با هم می گویند که فلسطین یعنی امیدی با صدای بلند و بغض آلود انسان مظلوم امروز فلسطین و فلسطینی یعنی نوای در گلو گرفته زیتون!

بدیهی است که یکی از مؤلفه های شعر در کاربرد اجتماعی و سیاسی آن فضاسازی برای استقامت و پایداری که از ارزش های بالای انسانی هست، می باشد. بدین سان این گونه واژگان و مفاهیم در شعر یک شاعر بستگی به نمادهایی دارد که آن شاعر از آن ها استفاده می برد گاهی واژگان در کنار آن نماد به موجود زنده ای میماند که همچون انسان نفس می کشد و خون در شریانش جریان دارد و در غم و اندوه می گرید و گاه اسارت در تقلّای آزادی فریاد خشمگینانه اش گویی فضا را فرا می گیرد و به هیچ روی با دشمنان سر سازگاری و تمکین ندارد.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

0 از 0 رای

+ارسال دیدگاه