در این نوشته با جواب صفحه 37 علوم نهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 37 علوم نهم

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 37 علوم نهم

ایران از نظر جمعیت هجدهمین کشور جهان است. با مراجعه به منابع معتبر علمی، درباره رتبه مصرف پلاستیک در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان اطلاعاتی جمع آوری و به کلاس گزارش دهید.

بر اساس آمارهای جهانی ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله‌های ‌پلاستیکی است و سالانه حدود ۴ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌کند و به گفته معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از زباله‌های تولید شده در کشور نیم میلیون تن به کیسه پلاستیکی اختصاص دارد یعنی هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶ درصد آن مستقیم وارد سطل‌های زباله می‌شود.

 براساس آمار «World Population Review» در سال ۲۰۲۱ ایران در رتبه ۱۷ تولید زباله‌های پلاستیکی قرار دارد.

از جمله عواملی که باعث افزایش مصرف پلاستیک در ایران شده است، می‌توان به عوامل اقتصادی مانند هزینه پایین تولید و خرید پلاستیک، عدم آگاهی از اثرات زیست محیطی استفاده از پلاستیک و عدم وجود سیاست‌های صحیح مدیریت پسماندها اشاره کرد.

جواب گفت و گو کنید صفحه 37 علوم نهم

درباره اینکه «شما چه کارهایی می توانید انجام دهید تا محیط زندگی برای شما، خانواده شما و همسایگان و همشهری هایتان مناسب تر شود» در گروه خود گفت و گو کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

جداسازی پسماندها: با جداسازی پسماندهای قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت، می‌توانیم به بازیافت و استفاده مجدد مواد اولیه کمک کنیم و به کاهش آلودگی هوا و آب کمک کنید.

کاهش مصرف آب: با کاهش مصرف آب در خانه، می‌توانیم به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهبود کیفیت آب شرب کمک کنیم. این کار می‌تواند با استفاده از دستگاه‌های صرفه‌جویی آب، رفع ترک‌های آب، استفاده از دستگاه‌های کم آبیاری و غیره انجام شود.

کاهش مصرف انرژی: با کاهش مصرف انرژی، می‌توانیم به کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های خانواده و بهبود کیفیت محیط زیست کمک کنید. این کار می‌تواند با استفاده از لامپ‌های LED، کاهش مصرف برق توسط دستگاه‌های الکتریکی، کاهش مصرف سوخت خودرو و غیره انجام شود.

استفاده از حمل و نقل عمومی: با استفاده از حمل و نقل عمومی، می‌توانیم به کاهش ترافیک، آلودگی هوا و سوخت خودرو کمک کنیم.

کاشت درخت: با کاشت درخت، می‌توانیم به بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی هوا کمک کنیم.

بازیافت: با بازیافت پسماندها، می‌توانیم به کاهش آلودگی محیط زیست و بهبود اقتصادی کمک کنیم.

ترویج فرهنگ سبز: با ترویج فرهنگ سبز و ارائه آموزش‌های مربوط به محیط زیست، می‌توانیم به افزایش آگاهی مردم و کنترل آلودگی محیط زیست کمک کنیم.

حفظ منابع طبیعی: با حفظ منابع طبیعی مانند آب، خاک، جنگل و…، می‌توانیم به کاهش تلفات زیست محیطی کمک کنیم.

برنامه‌های توسعه پایدار: با برنامه ریزی و پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه پایدار، می‌توانیم به بهبود محیط زیست به صورت کلان کمک کنیم.

برای کاهش آلودگی محیط ­زیست و یافتن محیطی مناسب برای زندگی باید کارهای زیر را انجام دهیم:


کاشت درختان و جنگل­ کاری


استفاده از انرژی­‌های پاک مثل انرژی خورشیدی، انرژی باد و آب جاری و انرژی زمین گرمایی و…


بهینه­ سازی مصرف سوخت و انرژی در صنایع، ماشین‌ها و منازل


بازیافت پلاستیک‌ها


دفن کربن دی‌اکسید

برچسب شده در: