آپدیت

جواب صفحه ۴۰ علوم هفتم ⚡️ فکر کنید و خود را بیازمایید

40

در این نوشته با جواب صفحه ۴۰ علوم هفتم همراه شما هستیم.

جواب فکر کنید صفحه ۴۰ علوم هفتم

آیا از فلز آهن خالص می توان به عنوان تیرآهن در ساخت اسکلت های ساختمانی و ورقه های آهن در ساخت بدنه خودروها و لوازم آشپزخانه استفاده کرد؟ پاسخ خود را توضیح دهید.

خیر، استفاده از فلز آهن خالص برای ساخت تیرآهن در اسکلت‌های ساختمانی، ورقه‌های آهن در ساخت بدنه خودروها و لوازم آشپزخانه به دلیل چندین مشکل فنی مناسب نیست.

دلایل:

استحکام کم آهن خالص: آهن خالص، برخلاف آلیاژهای آهن مانند فولاد، استحکام مکانیکی بسیار پایینی دارد. این یعنی توانایی تحمل بار و فشار آن کمتر است و در ساخت اسکلت ساختمان یا بدنه خودروها که نیاز به تحمل فشار و ضربه دارند، کارایی لازم را ندارد.

خوردگی بالا: آهن خالص بسیار سریع زنگ می‌زند و تحت تأثیر رطوبت و اکسیژن محیط به سرعت دچار خوردگی می‌شود. این مسئله در استفاده‌های ساختمانی و خودرو که نیاز به دوام و مقاومت در برابر شرایط محیطی دارند، مشکل‌ساز خواهد بود.

نرمی و شکل‌پذیری زیاد: آهن خالص نسبت به فولاد نرم‌تر است و به راحتی تغییر شکل می‌دهد. این خاصیت باعث می‌شود که در برابر فشارهای زیاد خم شود یا دفرمه شود، که در کاربردهایی مانند تیرآهن و بدنه خودرو که نیاز به مقاومت دارند، مناسب نیست.

جواب خود را بیازمایید صفحه ۴۰ علوم هفتم

جدول زیر مواد اولیۀ به کار برده شده در تولید کارد و چنگال‌های مختلف را نشان می‌دهد. در هر مورد علت استفادۀ مواد را مشخص و جدول را کامل کنید.

ماده اولیۀ به کار برده شدهعلت کاربرد
آهنآهن وقتی آلیاژ می‌شود استحکام می‌یابد و قیمت آهن مناسب است.
کروم و نیکلجلوگیری از زنگ زدن آهن
نقرهخاصیت باکتری کشی، درخشش بالا
چوب یا پلاستیکعایق بودن و سبکی
چسبچسبندگی بین اجزای سازنده

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 2 رای

+ارسال دیدگاه

29 دیدگاه ها