جواب صفحه ۸۲ روان شناسی یازدهم

در این نوشته با جواب صفحه ۸۲ روان شناسی یازدهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۸۲ روان شناسی یازدهم

به نظر شما بین خطای ادراکی و توهم چه تفاوتی وجود دارد؟

خطاهای ادراکی در همه حواس و تشخیص آدمی از اشیا و امور صورت می گیرند که مهمترین آن ها، خطاهای بینایی و شنوایی، خطاهای زمان و مکان، خطاهای حرکتی، خطاهای تخمین زدن محاسباتی یا وصفی و عضلانی هستند.

خطای بینایی : هر اندازه یک شی بزرگتر باشد، به همان اندازه انتظار داریم که سنگین تر باشد، اگر دو جسم از یک ماده معین ساخته شوند، اما اندازه های متفاوت داشته باشند، در اثر تضاد آن چه کوچک تر است سنگین تر به نظر می رسد.

خطای شنوایی : در تشخیص صداهای شبیه به هم دچار خطا می شویم مانند صدای بوق آمبولانس و آژیر پلیس و یا تشخیص صدای انواع پرندگان

فعالیت

با جست و جو در اینترنت شما نیز چند نمونه از خطاهای ادراکی را جمع آوری کرده در کلاس ارائه کنید.

خطای هاله‏ ای

تحت تاثیر قرار گرفتن ادراک آدمی توسط یک صفت شخصیتی را خطای هاله ‏ای می‏نامند؛ برای مثال، اگر شخصی خندان و دوست داشتنی باشد، ممکن است او را فردی صادق بشماریم و در مقابل فردی که چهره عبوس و ناراضی دارد را انسانی شرور و نادرست تصور کنیم. در صورتی که این تصورات درست نمی باشد.

خطای فرافکنی

انسان تمایل دارد احساسات و ویژگی‏های خود را به دیگران نسبت دهد و از آنها اعتراف بگیرد که دارای آن صفات هستند. این اشتباه خطای فرافکنی نام دارد، تحقیقات علمی نشان داده که آشفتگی، لجبازی و خیره سری صفاتی هستند که اغلب انسان ها به ارزیابی و متهم کردن دیگران نسبت به آن‏ها تمایل داشته و از آن جا که این صفات کم و بیش در وجود همه انسان‏ ها هستند، هیچ کس به ارزیابی خود در مورد این صفات تمایلی ندارد.

خطای نخستین برخورد

هنگامی ‏که انسان برای نخستین بار فردی را ملاقات می کند، برای پیش بینی رفتار خود در برخوردهای بعدی، تصویر و خاطره‏ای از آن فرد در ذهن خود می سازد که این تصورات و خاطرات به طور موثری پایدار خواهند ماند.

خطای برخورد کلیشه ای

فرآیند برخورد کلیشه ای به دسته بندی افراد بر مبنای یک و یا دوصفت، و استناد برخی ویژگی‏ ها به همان افراد بر اساس آن صفات، گفته می ‏شود. برای مثال: «وکلا صداقت ندارند» و غیره، البته هیچ یک از جملات نمی ‏تواند عمومیت داشته باشد.

خطای دفاع ادراکی

گاهی انسان با محرک‏ها و مسائلی گیج کننده و نامانوس و به عبارتی آموخته نشده روبه‏رو می شود که از ادراک آنها امتناع می‏ورزد که این فرآیند «دفاع ادراکی» نامیده می‏ شود؛ برای مثال، تحقیقات نشان داده انسان آگاهی ها و محرک‏ هایی که از نظر فرهنگی غیر قابل قبول یا تهدید کننده به نظر می ‏رسد را نادیده می‏گیرد، مگر اینکه بیش از حالت عادی باشد.

خطای ادراک انتخابی

فرآیند پالایش اطلاعاتی متناسب با خواست و مطلوب آدمی را «ادراک انتخابی» می ‏نامند. انسان از تجربه پیشین خود می‏ آموزد که اطلاعات نامساعد و ناخوشایند را نادیده بگیرد؛ برای مثال، اغلب سعی می ‏کنند که انتقادهای مستقیم و غیر مستقیم، به ویژه در مورد مسائل حرفه ‏ای (شغل) و تخصصی را نادیده انگاشته و بیشتر به تحسین‏ ها توجه کند.

خطای نظریه ‏های ضمنی شخصیت

نظریه‏ های ضمنی شخصیت مبین ادراک فرد از شخصیت اقشار مختلف مردم است که این ادراک بر مبنای تجربیات وی از ارتباط با طبقات مختلف جامعه شکل گرفته است. بر اساس این نظریه‏ های ضمنی، شخصیت انسان تمایل دارد بر اساس تجربیات متفاوت از ارتباط با دیگران سیستمی را ایجاد کند که توصیف کننده شخصیت افراد باشد، حال آنکه این سیستم می تواند در برخورد با افراد مختلف مملو از اشتباهات متفاوتی باشد؛ برای مثال، هیچ تضمینی وجود ندارد افراد باهوش خلاق ترین افراد باشند.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

0 از 0 رای

+ارسال دیدگاه