در این نوشته با جواب صفحه 89 شیمی یازدهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 89 شیمی یازدهم

جواب در میان تارنما صفحه 89 شیمی یازدهم

با مراجعه به منابع علمی معتبر دربارۀ ساختار و نقش بازدارنده هایی مانند فلاوونوئید، آنتوسیانین، بتاکاروتن و … در میوه ها و سبزیجات محتوی آنها اطلاعاتی جمع آوری و در کلاس ارائه کنید.

آشنایی با فلاونوئیدها و تاثیر آن ها بر روی پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی

هزاران سال است که انسان ها با پیشرفت و گسترش علم خود در جستجو راه های جدیدی برای گسترش و بهبود طول عمر انسان هستند. اما نباید تعجب کنید که در این مسیر، بسیاری از درمان ها در مواد طبیعی و آلی که در اطراف ما وجود دارند یافت می شوند. این مواد طبیعی بخشی از محیط زیست ما هستند. آخرین نمونه از این مواد که اخیر کشف شده اند، فلاونوئیدها می باشند.

محققان کشف کرده اند که این مواد به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل برخی از انواع 

سرطان عمل کرده و احتمالا زندگی طبیعی انسان را طولانی تر می کنند. در این مقاله مجله پیام سلامت به طور خلاصه به این موضوع می پردازیم که فلاونوئیدها چه هستند و چگونه می توانیم آن ها را به بدن برسانیم. ضمن این که به برخی از واقعیت ها و افسانه هایی که در مورد استفاده از فلاونوئیدها وجود دارد و پزشکان امروزه توانسته اند آن ها را رد یا اثبات کنند نیز اشاره خواهیم کرد. در کنار این مواد به عوارض جانبی احتمالی مرتبط با استفاده از فلاونوئیدها نیز خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

فلاونوئیدها چه هستند؟

فلاونوئیدها، که به عنوان بیو فلاونوئید ها نیز شناخته می شوند، ترکیبات بیولوژیکی طبیعی هستند که اغلب در گیاهان یافت می شوند. کورستین، کامفرول، کاتچین و EGCG نمونه هایی از فلاونوئیدها هستند. آنها در واقع یک نوع آنتی اکسیدان می باشند که به عنوان یک عامل متابولیت ثانویه عمل می کنند.

این بدان معنی است که آنها در روند رشد واقعی گیاهان شرکت نمی کنند. فلاونوئیدها از گیاهان می آیند و موادی هستند که رنگ گیاهان ناشی از آن ها می باشد. آنها همچنین در مکانیسم های دفاعی گیاه شرکت کرده و از حملات حشرات و میکروب ها به گیاه، جلوگیری می کنند.

فلاونوئیدها اغلب در انواع غذای زیر یافت می شوند:

بلوبری

لوبیا قرمز

زغال اخته

تمشک ها

انواع دیگر غذا نیز حاوی فلاونوئید ها هستند. به عنوان مثال آجیل و میوه ها و سبزیجات نیز این ماده مفید را در خود جای داده اند.

تاریخچه فلاونوئید

فلاونوئیدها در واقع یک تاریخچه طولانی و متنوع دارند. از آنجایی که تا سال ۱۹۳۶ مصرف کنندگان آن ها معتقد بودن که فلاونوئید برای بهبود سلامت قلب و سلامت کلی بدن مفید است. در سال های اولیه، تصور بر این بود که این ماده تنها در مرکبات یافت می شود. با این وجود و با ادامه تحقیقات مشخص شد که غذاهای دیگری نیز وجود دارند که حاوی این مواد می باشند. به عنوان مثال انواع شکلات و انواع مختلف چای نیز حاوی فلاونوئید هستند.

خواص فلاونوئیدها

با مصرف مواد غذایی حاوی این ماده خواص زیادی به بدنتان منتقل می شود. چند مورد از خواص بهداشتی این ماده عبارتند از:

کاهش خطر ابتلا به سرطان به دلیل روش قدرتمند آنها برای پاکسازی بدن از ناخالصی ها و تقویت سیستم ایمنی بدن

جلوگیری از ابتلا به 

بیماری های قلبی عروقی و پیشگیری از عواقب مرتبط با آن ها مانند حمله قلبی یا سکته مغزی

از بین بردن آسیب های ناشی از آلرژی به دلیل خواص ضد التهابی خود. این موضوع خبر خوبی برای میلیون ها نفری است که هر ساله از آثار تب یونجه رنج می برند.

مهار تشکیل لخته خون که منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

مطالعات اخیر نیز نشان داده اند که فلاونوئیدها دارای خواصی هستند که از بروز زخم ها جلوگیری می کنند.

جواب خود را بیازمایید صفحه 89 شیمی یازدهم

در نمودار داده شده، منحنی A نشان دهندۀ تغییر مول های یکی از مواد فرآورده در واکنش فرضی است. با دلیل مشخص کنید کدام منحنی (B یا C) نشان دهندۀ افزودن بازدارنده و کدام یک نشان دهندۀ افزودن کاتالیزگر به سامانۀ واکنش است؟

جواب صفحه 89 شیمی یازدهم
جواب صفحه 89 شیمی یازدهم

نمودار B افزودن کاتالیزگر است. با افزودن کاتالیزگر سرعت واکنش افزایش می یابد لذا تولید فراورده افزایش و شیب نمودار غلظت – زمان تندتر می یابد.
نمودار C افزودن بازدارنده است. با افزودن بازدارنده سرعت واکنش کاهش می یابد لذا تولید فراورده کاهش و شیب نمودار غلظت – زمان کم تر می شود