آپدیت

جواب فعالیت صفحه ۱۰ ریاضی پنجم

10 1

در این نوشته با جواب فعالیت صفحه ۱۰ ریاضی پنجم همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۱۰ ریاضی پنجم

۱- ساعت سمت چپ $۱\begin{matrix}:  \\\end{matrix}55’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}30”$ را نشان می‌دهد که می‌توان آن را به صورت $۱\begin{matrix}  \\\end{matrix}55’\begin{matrix}  \\\end{matrix}30”$ نمایش داد. این عدد را عدد مرکّب می‌نامند.

۱- جاهای خالی زیر ساعت‌ها را پر کنید. عقربه‌های ساعت سمت راست را هم رسم کنید.

image 38
جواب فعالیت صفحه ۱۰ ریاضی پنجم


۵ ساعت و ۲۵ دقیقه و ۴۵ ثانیه
$۵\begin{matrix}:  \\\end{matrix}25’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}45”$

image 39
جواب فعالیت صفحه ۱۰ ریاضی پنجم

۹ ساعت و ۱۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه
$۹\begin{matrix}:  \\\end{matrix}15’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}30”$

image 40
جواب فعالیت صفحه ۱۰ ریاضی پنجم


۱ ساعت و 55 دقیقه و 30 ثانیه
$۱\begin{matrix}:  \\\end{matrix}55’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}30”$ عدد مرکب

۲- یک سلّول در هر ۲۰ دقیقه به دو سلّول تقسیم می‌شود. اگر در ساعت $۱:۲۰’$ یک سلّول داشته باشیم، زمان تکثیر سلّول‌های بعدی را بنویسید و الگوی آن را ادامه دهید.

$۳:۰۰’$ و $2:40’$ و $2:20’$ و $2:00’$ و $۱:۴۰’$ و $۱:۲۰’$

۳- اگر شمارش ۳۰ دقیقه، ۳۰ دقیقه را از ساعت $۱:۳۰’$ شروع کنیم، زمان بعدی چگونه به دست می‌آید؟

هر بار باید ۳۰ دقیقه به عدد قبلی اضافه شود. عدد بعدی برابر با ۱ و ۶۰ دقیقه می‌شود ۱ ساعت، پس عدد بعدی همان ساعت ۲ است.

الف) الگوی عددی آن را بنویسید.

$۳:۰۰’$ و $2:30’$ و $2:00’$ و $۱:۳۰’$

ب) الگوهای عددی مربوط به زمان را ادامه دهید.

$۱′:۴۰”$ و $1′:30”$ و $1′:20”$ و $۱′:۱۰”$ و $۱’$ و $۵۰”$ و $۴۰”$
$۱\begin{matrix}:  \\\end{matrix}21’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}40”$ و $1\begin{matrix}:  \\\end{matrix}21’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}30”$ و $1\begin{matrix}:  \\\end{matrix}21’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}20”$ و $۱\begin{matrix}:  \\\end{matrix}21’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}10”$ و $۱:۲۱’$ و $۱\begin{matrix}:  \\\end{matrix}20’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}50”$ و $۱\begin{matrix}:  \\\end{matrix}20’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}40”$

عدد بعد از $۱\begin{matrix}:  \\\end{matrix}20’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}50”$ چگونه به $۱:۲۱’$ تبدیل شده است؟ توضیح دهید.
این عدد برابر $1\begin{matrix}:  \\\end{matrix}20’\begin{matrix}:  \\\end{matrix}60”$ بوده است که ۶۰ ثانیه به ۱ دقیقه تبدیل شده است.

۴- ساعت کلاس $۸:۲۰’$ را نشان می‌داد. آموزگار گفت: «ساعت و ۵۰ دقیقه بعد به اردو خواهیم رفت.» دانش آموزان تلاش می‌کردند زمان اردو رفتن را به دست آورند. راه حلّ ۴ نفر از آنها را می‌بینید.

زهرا: من به صورت ذهنی حساب کردم. ۲ ساعت بعد از $۸:۲۰’$ می‌شود $۱۰:۲۰’$ و $۵۰’$ را به صورت $۴۰’$ و $۱۰’$ در نظر می‌گیرم. $۴۰’$ بعد از $۱۰:۲۰’$ می‌شود ساعت ۱۱ و حالا ۱۰ دقیقه بعد از آن را در نظر می‌گیرم؛ یعنی $۱۱:۱۰’$.

image

 راه حلّ هر کدام از دانش آموزان را توضیح دهید. آیا شما راه حلّ دیگری برای این مسئله دارید؟

روش زهرا و زهره شبیه هم است با این تفاوت که زهرا ذهنی و زهره روی محور حساب کرده است.

هر دو ابتدا ساعت را به زمان شروع اضافه کرده‌اند و بعد ۵۰ دقیقه را با جواب جمع کرده‌اند. روش مریم و ستاره هم شبیه هم است.

آنها ساعت‌ها را با هم و دقیقه‌ها را با هم جمع کرده‌اند و سپس چون دقیقه بیشتر از ۶۰ دقیقه آن را به ۱ ساعت تبدیل کرده‌اند.

یکی از مناسب‌ترین روش‌ها، محور است. البته به جای محور می‌توان از خود ساعت عقربه‌ای نیز استفاده کرد. چون شبیه محور است.

۵- در یک شهر در روز ۱۳ آبان، زمان اذان صبح $۵:۱۹’$ و زمان اذان ظهر $۱۲:۴’$ است. مدّت زمان بین اذان صبح و اذان ظهر در این روز چند ساعت و چند دقیقه است؟ روش شما برای حلّ این مسئله چیست؟ توضیح دهید.

۴۱ دقیقه بعد از اذان صبح ساعت ۶ می‌شود و ۶ ساعت بعد ساعت ۱۲ می‌شود و ۴ دقیقه بعد هم اذان ظهر. پس در مجموع فاصله اذان صبح تا ظهر برابر است با:

$۶+۴۱’+۴’=۶:۴۵’$

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 1 رای

+ارسال دیدگاه