در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 12 ریاضی و امار دوازدهم انسانی همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 12 ریاضی و امار دوازدهم

نرگس هر روز صبح ساعت 7 از منزل خارج می‌شود؛ با وسایل نقلیهٔ عمومی به مدرسه می‌رود و به‌طور معمول، قبل از ملیکا به مدرسه می‌رسد. امروز صبح نیز نرگس مانند هر روز رأس ساعت 7 از منزل خارج شده است. آیا می‌توانید به‌طور قطع بگویید که او قبل از ملیکا به مدرسه می‌رسد؟

هیچ کس نمی‌تواند به این پرسش پاسخ قطعی دهد. تجربه نشان داده است که اگر وضعیت مانند هر روز عادی باشد، نرگس به موقع به مدرسه می‌رسد، اما آیا وضعیت همیشه عادی است؟

عامل‌های زیادی می‌توانند وضع را از حالت عادی خارج کنند؛ مانند میزان ترافیک. از طرفی رفت و آمد در خیابان‌ها همیشه در حال تغییر است، آغاز حرکت و سرعت وسایل نقلیهٔ عمومی به‌طور معمول منظم نیست و… . بنابراین: دو وضعیت وجود دارد: یکی اینکه نرگس قبل از ملیکا به مدرسه برسد و دوم اینکه نرگس قبل از ملیکا به مدرسه نرسد.

پدیده‌هایی وجود دارند که نتیجهٔ آنها از قبل به‌طور قطع مشخص نیست اما از وقوع همهٔ حالت‌های ممکن در آنها اطلاع داریم. برای مثال، وقتی از کیسه‌ای که شامل پنج مهرهٔ قرمز و یک مهرهٔ سبز است، به‌طور تصادفی مهره‌ای خارج می‌کنیم، می‌دانیم که رنگ مهرهٔ خارج شده سبز یا قرمز است اما قبل از بیرون کشیدن مهره، رنگ آن به‌طور قطعی مشخص نیست. اینگونه آزمایش‌ها را آزمایش‌های تصادفی می‌نامیم.

1) چند آزمایش تصادفی مثال بزنید.

نتیجه پرتاب سکه،نتیجه پرتاب تاس، نتیجه قرعه کشی

2) چند آزمایش قطعی مثال بزنید.

نتیجه رها شدن سیب از درخت