در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 27 جغرافیا دوازدهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 27 جغرافیا دوازدهم

١- الف) از امروز به مدّت یک ماه بخش‌های مختلف شهرتان را با دقت مشاهده کنید. اقداماتی را که در زمینۀ مبلمان شهری و زیباسازی شهر انجام شده است، یادداشت کنید و عکس‌ها و مطالب تهیه شده را در نمایشگاهی در مدرسه به نمایش بگذارید.
هر دانش‌آموز می‌تواند با توجه به شهری که در آن زندگی می‌کند، فعالیت‌های شهرداری مثل افزایش ظروف تفکیک زباله‌ها – ایجاد پارک‌های محله – سنگ فرش کردن پیاده‌روها و غیره اشاره  نماید.

ب) به نظر شما، چه کارهای ضروری، مفید یا خلاقانه‌ای باید در زمینۀ زیباسازی و مبلمان شهری محله یا شهر شما انجام شود؟
ایجاد اتوبوس‌های مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی و سیستم‌های تصویری – قرار دادن کتاب با موضوع‌های مختلف در ایستگاه مترو –  توجه به پاکیزگی و تمیزی شهر

پ) برای فضای سبز و پیاده روها به طور مشخص پیشنهادهایی بدهید .
ایجاد پیاده روهای امن برای عابرین مخصوصاً معلولین و نابینایان زیبا سازی پیاده روها از طریق نورپردازی‌ها – ایجاد فضای سبز در کنار پیاده‌روها – استفاده از مصالح یک دست برای پیاده‌روها

ت) در برخی از کشورها به مغازه داران اجازه داده نمی‌شود که اجناس خود را در محدودۀ مغازه‌شان در پیاده روها قرار دهند و این را تعرض به حریم پیاده رو و موجب آلودگی بصری و زشتی منظرۀ شهر می‌دانند. نظر شما در این باره چیست؟
این قانون به رعایت حقوق شهروندی و احترام به ابعاد زیبایی شناختی شهر توجه دارد.

گذاشتن اجناس مغازه داران در پیاده روها از نظر حقوقی وقانونی در کشور ما هم ممنوع است ولی چون نظارت کافی صورت نمی گیرد واز طرفی مردم به حقوق شهروندی خود تا حدود زیادی آشنایی ندارند، مغازه داران از این ناآگاهی مردم سوء استفاده می کنند وبعضاً اگر توسط عابران پیاده اجناس آنان آسیب ببیند تقاضای خسارت می کنند درحالی که قانون صراحتاً پیاده رو را حق عابر پیاده می داند وهر گونه استفاده اختصاصی از آن ممنوع است.

البته در کشور ما قوانین زیادی هست که متأسفانه اجرا نمی شود که اگر شهروندان آن قوانین را اجرا کنند شهری آرام تر وبه دور از دغدغه خواهیم داشت. مثل قانون رعایت حق تقدم، استفاده از خط عابر پیاده هنگام عبور از خیابان و…

٢- ساکنان یک شهر چگونه می‌توانند به زیباسازی شهرشان کمک کنند؟
رعایت پاکیزگی و نظافت شهر – استفاده از ظرف‌ها و سطل‌های شهرداری – مرمت ساختمان‌های و دیوارهای منازل – استفادهٔ کمتر از خودروهای شخصی – اقدام به قوانین شهروندی.

٣- طراحی مبلمان شهری چه تأثیری بر جذب گردشگر دارد؟ توضیح دهید و مثال بزنید.
موجب جذب گردشگر می‌شود و هرچقدر شهر زیبا و دارای بافت مشخص شهری باشد به طوری که از این طریق بتواند موجب آرامش گردشگران شود تأثیر زیای در جذب گردشگر دارد. به عنوان مثال قرارگیری بازار‌اهای فروش خودروهای دست دوم و تعمیرگاه‌های خودروها در خارج از شهر می‌باشد.

۴- در شهر شما چه مواردی از هوشمندسازی وجود دارد؟
پاسخ پیشنهادی: کارت‌های متروو بی‌آرتی – خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌های معتبر – استفاده از وسایل نقلیه مانند اسنپ – پرداخت قبوض از طریق اینترنت.