در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 4 مطالعات نهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 4 مطالعات نهم

جواب فعالیت صفحه 4 مطالعات نهم
جواب فعالیت صفحه 4 مطالعات نهم

۱. پرس و جو کنید که آیا تاکنون در اکتشافات فضایی، اثری از حیات در نقاط دیگر فضا یافت شده است؟

این سؤال همواره ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده از آنجا که مواد شیمیایی ارگانیک همه جا پراکنده هستند این احتمال وجود دارد که در چنین جهان بزرگی سیارات دیگری مانند زمین وجود داشته باشد و امکان حیات در آن ها باشد.

ب) به نظر شما چرا در کاوش های فضایی به تحقیق درباره سیاره بهرام (مریخ) بسیار توجه می شود؟

چون سیاره مریخ به زمین نزدیک تر است و شباهت بیشتری به زمین دارد علامت های از حیات مانند آب مایع و سنگ آهن و گاز متان مشاهده شده است.

٢.با مراجعه به کتاب‌های علوم و نجوم یا پایگاه‌های اینترنتی، چند مورد از شگفتی‌های کهکشان‌ها و اجرام آسمانی، منظومه خورشیدی و سیاره زمین را استخراج کنید و در کلاس بخوانید.


پاسخ:نام راه شیری به دوران باستان برمی‌گردد ، محور چرخش اورانوس ۹۸ درجه نسبت به بقیه سیارات منظومه شمسی اختلاف دارد بنابراین اورانوس برخلاف دیگر سیارات منظومه شمسی روی محوری تقریبا افقی به دور خورشید می‌چرخد.

ب) به نظر شما، تفکر در این شگفتی ها چه ارتباطی با موضوع خداشناسی دارد؟

هرچقدر بیشتر به شگفتی های آفرینش پی ببریم بیشتر به قدرت خداوند پی می بریم و شناخت بیشتری نسبت به تنها خالق هستی پیدا می کنیم. جهان هستی بهترین و زیباترین کلاس خداشناسی و زبان گویای علم و قدرت وتدبیر الهی است.

پ) از معنی آیه ۵۷ سوره غافر چه می فهمید؟

کسی که توانایی آفریدن، اداره وتدبیر این کرات عظیم و کهکشان های وسیع، با آن همه عظمت را دارد چگونه از احیای مردگان عاجز و ناتوان خواهد بود؟ این جهل گروهی از مردم است که به آن ها اجازه درک این حقایق را نمی دهد