جواب فعالیت صفحه ۶۳ مطالعات هفتم ❤️ کاربرگ شماره ۸ و ۹

در این نوشته با جواب فعالیت صفحه ۶۳ مطالعات هفتم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه ۶۳ مطالعات هفتم

٢.  ناحیۀ شمال و جنوب ایران هر دو در کنار دریا قرار دارند، اما در ناحیۀ شمال بارندگی بسیار زیادی وجود دارد. همفکری کنید و با توجه به آموخته های درس قبل بگویید علّت بارندگی زیاد این ناحیه چیست.

٣. به نقشۀ آب و هوای ایران دقت کنید و در هر ناحیۀ آب و هوایی چند شهر را نام ببرید.

۴. کاربرگۀ شمارۀ (۸) نقشه نواحی آب و هوایی ایران را کامل کنید.

image 13

کاربرگۀ شمارۀ (۸)

نواحی آب و هوایی ایران

۱. نقشه را طبق راهنما رنگ آمیزی کنید و روی آن نوع آب و هوا را بنویسید.

۲. دریاها را با رنگ آبی رنگ آمیزی کنید و نام آنها را بنویسید.

۳. از هر ناحیه آب و هوایی دو شهر مثال بزنید ونام آنها را روی نقشه بنویسید.

۵. تنوع آب وهوا بر فعّالیت های انسان، غذا، مسکن، پوشاک و غیره تأثیر می گذارد. در این باره فکر

کنید و کاربرگۀ شمارۀ (۹) را که در آن بچه های ایران از محل زندگی خود می گویند کامل کنید.

کاربرگۀ شمارۀ (۹)

بچه های ایران از محلّ زندگی خود می گویند

ابتدا مطالب صفحه بعد را با دقّت بخوانید، سپس جدول را کامل کنید.

بایرام:

سلام، نام من بایرام است و در روستای بنیس زندگی می کنم. بچه ها، روستای ما در دامنه کوه علمدار در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. حتماً حدس زدید که ما در منطقه سرد زندگی می کنیم. کوه علمدار در تمام سال پوشیده از برف است و ما در فصل زمستان با سرما و یخبندان طولانی رو به رو هستیم. جای شما خالی، زمستان ها برف بازی و درست کردن آدم برفی سرگرمی ما است. خانه های ما دیوارهای ضخیم دارد تا از نفوذ سرما جلوگیری شود اما تابستان ها هوای خنک و معتدلی داریم.  بیشتر مردم این منطقه در دامنه سرسبز این کوه ها دامپروری می کنند و محصولات دامی و  گوشت و لبنیات در اینجا تولید می شود. در باغ های این منطقه درختان زردآلو و سیب کاشته شده اند. غذای معروف ما کوفته تبریزی است. آیا تا به حال این غذا را خورده اید؟

یاسمن:

سلام، من یاسمن هستم و در روستای سادات محله در شهرستان لنگرود استان گیلان زندگی می کنم. روستای ما بسیار سرسبز و خرم است زیرا بیشتر ماه های سال بارندگی داریم و به همین علت بام خانه های ما به صورت شیروانی است و به علت رطوبت همیشگی زمین خانه های ما بالاتر از سطح زمین ساخته می شوند. بیشتر مردم روستا در مزارع برنج کار می کنند و در فصل بهار و تابستان به پرورش کرم ابریشم می پردازند و همه اعضای خانواده در کار مزرعه با یکدیگر همکاری دارند. غذای غالب ما برنج است، اما از سبزیجات مختلفی که در مزارع خود می کاریم غذاهای خوشمزه ای مانند میرزاقاسمی، باقلا قاتق و ترش تره درست می کنیم. به علت نزدیکی ما به دریای خزر ما از ماهی های خوشمزه آن هم استفاده می کنیم.زنان روستای ما با ساقه های برنج سبد و زنبیل و زیراندازهای زیبایی می بافند.به روستای ما بیایید و از دیدن آن لذت ببرید و از محصولات آن مانند برنج، سیر، چای، سبزی های معطر و صنایع دستی به عنوان سوغات ببرید.

حامد:

سلام، من حامد هستم و در شهر اردکان زندگی می کنم. شهر ما در استان یزد در مرکز ایران واقع است به همین دلیل آب و هوای خشک و بسیار گرمی در تابستان دارد. پدر من کارگاه تولید ربّ انار دارد؛ چون انار یک میوه گرمسیری است و در باغ های اطراف شهر ما به دست می آید. آش انار یکی از غذاهای محلی این منطقه و از خوش مزه ترین آش های ایرانی است. شهر ما دیدنی های بسیاری دارد. ساختمان های گنبدی شکل و بادگیرهای بلند و زیبا. اگرچه شهر کوچکی است اما حدود ۶٠ هزار نفر جمعیت دارد و وقتی گردشگران به شهر ما می آیند، صنایع دستی چون سرامیک، شَمَد، چادر شب و دستمال برای سوغاتی می خرند. شیرینی های محلی و حلوا ارده اردکان هم از سوغاتی های معروف شهر ما است.آیا دوست دارید از شهر ما دیدن کنید؟!

منیر:

سلام، نام من منیر است و در اَهرُم یکی از شهرهای استان بوشهر زندگی می کنم. فاصله ما با خلیج فارس کم است و به همین دلیل هوای منطقه ما گرم و شرجی است، اما تا دلتان بخواهد از ماهی های خوشمزه جنوبی استفاده می کنیم و به همین دلیل قلیه ماهی یکی از غذاهای معمول این منطقه می باشد. آب و هوای اینجا در زمستان ها معتدل و در تابستان ها بسیار گرم و مرطوب است و به همین دلیل در منطقه ما نخلستان های زیادی وجود دارد زیرا خرما یک محصول گرمسیری است. پدر من دارای نخلستان زیبایی است. در فصل برداشت خرما همه ما به او کمک می کنیم زیرا ما بچه ها در فصل برداشت می توانیم هم به خانواده هایمان کمک کنیم و هم در نخلستان ها بازی کنیم. به همین دلیل ما فصل برداشت را بسیار دوست داریم. مادر من با خرما و آرد و گردو، خوراکی خوشمزه ای به نام رنگینک درست می کند که بسیار لذیذ است. برخی زنان اهرم با شاخ و برگ درخت خرما سبدهای زیبا، زنبیل و زیرانداز می بافند. خانه های ما به علّت گرما در وسط حیاط ساخته می شود تا جریان هوا در اطراف خانه بپیچد و آن را خنک کند. در زمستان و ایام نوروز به شهر ما بیایید و از دیدن نخلستان های آن لذت ببرید.

۲. علت باران زیاد در شمال ایران، رطوبت بالا و نزدیکی به دریا در این منطقه و همچنین وزیدن بادهای غربی که از طرف اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه می وزد.

ناحیه معتدل و مرطوب خزری: رشت، ساری، گرگان و بابل و ….

ناحیه معتدل و نیمه خشک کوهستانی: مشهد، کرمانشاه، بجنورد، تبریز، اردبیل، ارومیه و شهرکرد و ….

ناحیه گرم و خشک: کرمان، یزد، طبس، اصفهان و بیرجند و ….

ناحیه گرم و شرجی سواحل جنوب: چابهار، بندرعباس، کیش، بوشهر و ….

image 14

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

0 از 0 رای

+ارسال دیدگاه