در این نوشته با جواب فعالیت های درس اول اقتصاد دهم همراه شما انسانی های دهمی هستیم . گام به گام درس اول اقتصاد دهم به همراه جواب پرسش ها را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

جواب فعالیت های درس اول اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 9 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 9 اقتصاد دهم

فهرستی از نیاز های مادی و غیرمادی انسان ها ارائه کنید.

نیازهای مادی مانند مسکن، خوراک، پوشاک، امکانات رفاهی، مسکن نیازهای غیرمادی مانند امنیت، احترام، نیازهای عاطفی، نیاز به علم، هنر، فرهنگ، دین و اخلاق

جواب فعالیت صفحه 10 اقتصاد دهم

پول ماهانه یکی از امکاناتی است که ممکن است والدین در اختیار شما قرار دهند. گزینه های خود را از مصارف متعدد آن فهرست، و بحث کنید که انتخاب های شما با انتخاب های دیگران چه تفاوتی دارد؟

خرید لوازم التحریر – خرید کتاب درسی و کمک درسی تهیه ی پوشاک تعمیر دوچرخه- خرید بلیط سینما خرید بلیط برای دیدن یک مسابقه ی ورزشی۔ خرید مواد خوراکی۔ خرید لوازم ورزشی کمک به مستمندان تأمین قسمتی از هزینه های کلاس فوق برنامه یا اردوی دسته جمعی۔ تعمیر کیف و کفش۔ خرید هدیه برای نزدیکان و دوستان و…

باید گفت پرداخت مبلغ ماهانه مفهوم محدودیت منابع را منتقل می کند و بهترین راه مصرف این پول، این است که از آن بتوانیم بیشترین استفاده را کنیم تا ضمن اینکه حداکثر رضایتمندی برای ما حاصل شود، از انتخاب خود احساس پشیمانی نکنیم.

جواب فعالیت صفحه 11 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 11 اقتصاد دهم

فهرستی از انتخاب های پیش روی خود را در عرصه زندگی فردی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی تهیه، و در مورد روش انتخاب خود، گفت وگو کنید.

به عنوان مثال: انتخاب رشته در دبیرستان و دانشگاه- انتخاب محل تحصیل دانشگاه و محل زندگی انتخاب شغل- انتخاب همسر- انتخاب نمایندهی مجلس و رییس جمهور شورای شهر و شورای محل انتخاب خرید از فروشگاه- انتخاب مسکن و اتومبیل و سپرده گذاری در بانک و بورس و… معمولا افراد با توجه به عقلانیت محدود دست به انتخاب می زنند.

به عبارتی، تعدادی از فاکتورهای مهم در انتخاب را در نظر گرفته و بر اساس آن انتخاب خود را انجام میدهند که البته پس از انتخاب، دائما مسیر را بررسی کرده که اگر انتخاب آنها غلط می باشد، به اصلاح آن دست بزنند.

جواب فعالیت صفحه 12 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 12 اقتصاد دهم

 در مثال های یاد شده، بحث کنید چرا اگر فرد یا جامعه ای به دنبال منافع واقعی و درست خود باشد، انتخاب های کوتاه مدتی نمی کند؟ کشورهای موفق چگونه انتخاب هایی کرده اند؟

در انتخاب های کوتاه مدتی، منفعت کم، موقتی و کوتاه مدت کسب می شود، ولی در انتخاب های بلند مدت، منافع زیاد، دائمی و بلندمدت جایگزین می گردد. مثلا کشوری که برای تهیه ی چوب به تخریب و برداشت بی رویه از جنگل ها دست می زند، شاید در کوتاه مدت سود کمی از درآمد چوب ببرد و در دراز مدت با مشکلاتی چون، فرسایش خاک، تغییر اکوسیستم، تغییر اقلیم و آب و هوای آن منطقه مواجه می شود که چندین برابر درآمد فروش چوب باید هزینه کند تا این مشکلات رفع شود.

کشورهای موفق هزینهی فرصت را به طور دقیق در نظر می گیرند و پس از برآورد سود و زیان هر فعالیت در کوتاه مدت و دراز مدت، دست به آن کار می زنند.

جواب فعالیت صفحه 13 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 13 اقتصاد دهم

شکل صفحه ی ۱۳ زیر، نشان می دهد که از زمین چه استفاده هایی می توان به عمل آورد. محل خالی را با پیشنهاد خود پر کنید.

همچنین با در نظر گرفتن اولویت های شهر خود، آنها را به ترتیب شماره گذاری کنید و هزینه فرصت انتخاب خود را تعیین کنید. محل خالی می تواند مواردی چون معدن، پارک جنگلی، اتوبان، شهربازی، نمایشگاه، کتابخانه، گورستان، بیمارستان و… باشد.

انتخاب اول بستگی به نیاز منطقه هر فرد، متفاوت است. مثلا اگر آلودگی منطقه بیشتر است، پارک جنگلی، اولویت اول است، ولی اگر بهداشت منطقه ضعیف است، بیمارستان اولویت اول می باشد. انتخاب هر یک از موارد به عنوان اولین گزینه باعث از سدت رفتن مقدار منافع گزینه دوم خواهد شد.

جواب فعالیت صفحه 16 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 16 اقتصاد دهم

برخی موضوعات مورد بحث علم اقتصاد به طور درهم در جدول زیر آمده است. طبق نمونه آنها را پیدا کنید و در جای مناسب بنویسید.

جواب فعالیت های درس اول اقتصاد دهم

جواب فعالیت های درس اول اقتصاد دهم

الف ——ارز——- ت توزیع  و ٍ ٍواردات


ب بودجه –ق قیمت —ع عرضه


پ پس انداز —د درآمد —-ت تقاضا


ت تولید—- م مصرف—– م مالیات


س سرمایه گذاری —–ت توسعه —- ب بانک

جواب فعالیت صفحه 19 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 19 اقتصاد دهم

چند نمونه از کالاها و خدماتی را فهرست کنید که در طول یک ماه مورد استفاده خانواده شما قرار می گیرد.

مواد خوراکی و غذایی شامل خواروبار میوه و سبزیجات لبنیات۔ آب۔ چای و…

لوازم منزل: یخچال۔ تلویزیون- فرش و موکت رادیو۔ بخاری۔ سماور- میز و صندلی۔ پردہ- ساعت- لامپ- ظروف آشپزخانه اجاق گاز و…

لوازم بهداشتی و دارویی شامل: صابون مایع ظرفشویی پودر لباسشویی- دارو- خمیردندان و مسواک و حوله

خدمات دیگر شامل: آموزش، پلیس و امنیت، مشاوره ای، حقوقی، حمل و نقل، بانکی، بیمه، خدمات تعمیری، خدمات شهرداری، صداو سیما و…

همچنین ببینید: گام به گام عربی دهم انسانی

جواب فعالیت صفحه 20 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 20 اقتصاد دهم

پنج مورد کالای واسطه ای نام ببرید.

۱) قطعات اتومبیل اعم از لاستیک و کاربراتور و گلگیر ۲) شماره گیر تلفن ۳) صفحهی تلویزیون ۴) سنگ آهن ۵) پیچ و مهره

مواد خام و اولیه ای که در جهت تولید کالاهای دیگر به کار می روند؛

مثل پنبه ای که به نخ تبدیل می شود یا نخی که در تولید پارچه ای که در تولید پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین موادی از قبیل آلومینیوم و سرب و مس و چوب که در تولید کالاهای مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

جواب پرسش های درس اول اقتصاد دهم

جواب پرسش های درس اول اقتصاد دهم

1- منظور از داشتن «قابلیت مصارف متعدد» منابع و امکانات چیست؟

منظور این است که از منابع و امکانات می توان برای رفع نیازهای مختلف و متنوع استفاده کرد. مثلا زمین های کشاورزی را هم می توان برای تولید پوشاک به زیر کشت پنبه برد و هم برای تهیه ی غذا در آن گندم کاشت یا نیروی کار هم می تواند در فعالیت تولیدی شرکت کند و هم به شکل نظامی در خدمات تأمین امنیت کشور باشد.

۲- چرا افراد باید در میان خواسته های خود به انتخاب دست بزنند؟

چون منابع و امکانات در دسترس بشر محدود می باشند و از طرفی نیازهای انسان نامحدود است. بنابراین، افراد به ناچار باید در میان خواسته های خود به انتخاب دست بزند و از میان نیازهای نامحدود خود، آن گروه از نیازهایی را که اولویت بیشتری دارند، انتخاب و بر طرف سازند.

۳- به نظر شما با به کارگیری روش علمی، چه مسائلی را در زندگی اقتصادی جامعه می توان پیش بینی کرد؟ 

مسائلی مانند میزان رشد و توسعه، میزان تولید کالاها و خدمات، مقدار نیاز جامعه، رشد جمعیت، تورم، بیکاری، سطح اشتغال، سطح رفاع، میزان درآمدها و هزینه ها، چگونگی توزیع درآمد و…

۴- به نظر شما دولت چگونه می تواند بر فعالیت تولیدکنندگان نظارت کند؟

دولت به عنوان یک نهاد قانونی، می تواند تولیدکنندگان را به رعایت بعضی ضوابط و قوانین ملزم کند؛ (مانند رعایت کردن اصول بهداشت یا استانداردسازی تولیدات) و نیز سیاست هایی را اعمال کند که موجب رونق تولید یک کالا شود و بیکاری نیز کاهش یابد.

۵- اقتصاد چیست؟ دیدگاه اسلام نسبت به اقتصاد چگونه است؟

اقتصاد، علمی است که انتخاب های بشر را به صورت رابطهی بین منابع و عوامل تولید کمیاب که موارد استفاده مختلف دارند و نیازهای مادی نامحدود او مطالعه و با ارائه بهترین انتخاب ها، رفتارهای فردی و جمعی انسان را مدیریت می کند.

در اسلام ارتقای معنوی و خداگونه شدن، اصل می باشد و تلاش می کند انسان را از اسارت مادیات و دل بستن به دنیا برهاند، ولی از طرفی، اسلام در دسترس نبودن معاش را خطر می داند که اعتقادات انسان را تهدید می کند.

از نظر اسلام، تلاش برای رفع فقر و رسیدن به رفاه و توانگری مادی پسندیده است. بدین ترتیب از نظر اسلام، اقتصاد در زندگی اهمیت ویژه ای دارد، اما علاوه بر عقل، وجود پیامبران و دین برای رسیدن به اقتصاد سالم و کامل، لازم می باشد.

۶- بین وضعیت اقتصادی و استقلال فرهنگی سیاسی جامعه چه ارتباطی است؟

یکی از علل اهمیت روزافزون مسائل اقتصادی در جهان امروز، تأثیر عوامل اقتصادی بر همهی جنبه های زندگی ملل- اعم از اجتماعی، سیاسی و فرهنگی۔ است.

کشوری که وضعیت اقتصادی آن نابسامان است و نتواند پابه پای بقیهی کشورهای دنیا، در مسیر پیشرفت حرکت کند، بسیار آسیب پذیر است و از نظر اجتماعی و سیاسی به بحران های گسترده دچار می گردد.

چنین جامعه ای نمی تواند با اتکا به فرهنگ ملی خود، مسیر آینده ی خویش را تعیین کند و به شدت تحت تأثیر فرهنگ مهاجم غربی و شرقی قرار می گیرد. بنابراین پیشرفت اقتصادی یک جامعه به عنوان مهمترین ابزار حفظ استقلال سیاسی و فرهنگی آن جامعه به حساب می آید.

7- زمانی داشتن تلفن همراه کالایی تجملی بود. اساسی و ضروری بودن تلفن همراه یا لوکس و تجملی بودن آن، چگونه تعیین می شود؟

اینکه یک کالا ضروری یا تجملی است از فردی به فردی و زمانی به زمان دیگر و حتی جامعه ای به جامعه ی دیگر متفاوت است.

در گذشته که ارتباطات به شکل کنونی سریع و دقیق نشده بود، تلفن همراه یک کالای تجملی بود، ولی در حال حاضر با پیشرفت بیشتر تکنولوژی و ارتباطات، تلفن همراه یک کالای کاملا ضروری است که نداشتن آن در زندگی اجتماعی و اقتصادی، آسیب وارد می کند.

برای مشاهده سایر دروس گام به گام اقتصاد دهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.