در این نوشته با جواب فعالیت های درس هفتم اقتصاد دهم همراه شما انسانی های دهمی هستیم . گام به گام درس هفتم اقتصاد دهم به همراه جواب پرسش ها را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

جواب فعالیت های درس هفتم اقتصاد دهم

فصل سوم : بازار سرمایه

فعالیت صفحه 73 اقتصاد دهم

فعالیت صفحه 73 اقتصاد دهم

چند بورس معروف دنیا را نام ببرید.

بورس لندن

بورس توکیو

بورس نیویورک

بورس هلند (آمستردام)

 بورس فرانسه (پاریس)

 بورس شانگهای

 بورس دبی

فعالیت صفحه 74 اقتصاد دهم

فعالیت صفحه 74 اقتصاد دهم

درباره هر یک از این موارد از جهت سوددهی بیشتر و خطر (ریسک) کمتر بحث کنید.

١- خرید اوراق مشارکت اوراق مشارکتی که دولت و شهرداری ها و شرکتهای دولتی و خصوصی منتشر می کنند، چون در طرحها و سرمایه گذاری های مفید و سودآور اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرند، مشکلی را برای خریداران ایجاد نمی کنند و لذا سودآور هستند و میزان ریسک در آنها کم است. به خصوص اینکه در بیشتر موارد سودآوری و درصد سود این اوراق از قبل تضمین می شود و در سررسیدهای معینی پرداخت می گردد.

۲- سپرده گذاری در بانک افراد به جهت داشتن سود مطمئن و ریسک بسیار پایین، مبالغی از موجودی بلااستفاده ی خود را در یک بانک با شرایط بهتر همچون اعتبار آن بانک، میزان سود بالاتر و شرایط مکانی و غیره نگهداری می کنند. این بانک ها قراردادی با افراد منعقد می کنند که سود حاصله از موجودی آنها را به صورت ماهانه یا چند ماه یک بار به حساب افراد واریز کرده و آنها می توانند سود پولشان را برداشت کنند و نوسانات بازار هیچ تأثیری در اصل مبلغ یا سود آن ندارد.

همچنین ببینید: گام به گام عربی دهم انسانی

٣- خرید سهام شرکت های عضو بورس میزان سوددهی و خطر در خرید سهام شرکت های عضو بورس بستگی به اوضاع اقتصادی کشور و وضعیت شرکت عضو بورس که سهام آن خریداری شده و همچنین میزان عرضه و تقاضای سهام در بازار بورس دارد.

در حالت رونق اقتصادی، معمولا میزان سوددهی افزایش می یابد؛ چون ارزش سهام شرکت ها در بورس بالا می رود، ولی رکود فعالیت های اقتصادی کشور باعث رکود عمومی در ارزش سهام شرکتهای عضو بورس می شود. بنابراین در خرید سهام شرکت های عضو بورس نیز ریسک وجود دارد.

پرسش های درس هفتم اقتصاد دهم

پرسش های درس هفتم اقتصاد دهم

١- نقش بورس و نقش بانک را در اقتصاد جامعه با هم مقایسه کنید.

الف) هم بورس و هم بانک، نقش مهمی را در اقتصاد جوامع ایفا می کنند، ولی در اقتصاد کشورهای امروز جهان، مخصوصا در اقتصاد کشورهای پیشرفته، نقش بورسها اهمیت بیشتری دارند.

ب) بانک ها در ازای تأمین وام مورد نیاز در مراکز تولید و تجاری، اصل و بهره ی آن را پس از مدتی دریافت می کنند و از این بابت هم سود زیادی نصیب بانک می شود و هم اینکه وام گیرنده متحمل هزینه ی بالایی می گردد.

اما در بورس، مراکز تولیدی و تجاری وام مورد نیاز خود را به طور مستقیم از مردم دریافت می کنند. در نتیجه این عمل، اولا سود بیشتری عاید مردم (یعنی وام دهندگان می شود و ثانیا اینکه مراکز تولیدی و تجاری برای بازپرداخت وام، هزینه ی کمتری صرف می کنند.

ج) در بورس، انگیزه ی مردم برای مشارکت در واحدهای اقتصادی بیشتر از بانک است؛ زیرا در این صورت، مردم در سرمایه و سود شرکت های عضو بورس شریک می شوند.

د) وامی که بانکها از محل سپرده های مردم به متقاضیان پرداخت می کنند، ممکن است صرف تهیه ی کالاها و خدمات مصرفی شود، اما پولی که مردم در بورس برای خرید سهام شرکت ها می پردازند، عمدتا به تولید کالاهای سرمایه ای که نقش مهمتری در اقتصاد کشور دارند) منجر می شود.

۲- بورس چگونه می تواند از نوسان شدید قیمت ها جلوگیری کند؟

چون در بورس معمولا کالاها، سهام و اوراق بهادار قیمت گذاری می شود و این امر به میزان قابل ملاحظه ای از نوسان شدید قیمت ها جلوگیری می کند.

۳- در بورس کالا، چه نوع کالاهایی مورد معامله قرار می گیرد؟

در بورس کالا، بیشتر کالاهای واسطه ای و مواد خام و اولیه مثل گندم، جو، قهوه، آهن، مس، زغال سنگ، نفت، پنبه، چرم، و برخی مواد شیمیایی مورد معامله قرار می گیرند.

۴- تفاوت اوراق مشارکت و اسناد خزانه چیست؟

اسناد خزانه، اوراق بهادار کوتاه مدت و دارای سررسید سه ماهه، شش ماهه و یک ساله است و کوپن بهره ندارد. همچنین در زمان فروش، دولت آنها را ارزان تر از مبلغ اسمی به خریداران می فروشد. اما اوراق مشارکت، اوراق بهادار و دارای سررسید یک ساله، دوساله تا پنج ساله است. کوپن بهره دارد که به صورت على الحساب پرداخت می شود. همچنین در زمان فروش، دولت آنها را به قیمت واقعی به خریداران می فروشد.

۵- کدام دسته از اوراق بهادار خطر (ریسک) ندارد؟ چرا؟

اسناد خزانه؛ زیرا دولت این گونه اسناد را در زمان فروش، ارزان تر از مبلغ اسمی به خریداران می فروشد.

۶- اوراق مشارکت به چه منظور منتشر می شود؟

به منظور تأمین اعتبار طرحهای عمرانی، تولیدی و یا خدماتی در کشور

برای مشاهده سایر دروس گام به گام اقتصاد دهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.