در این نوشته با جواب فعالیت های درس چهاردهم اقتصاد دهم همراه شما انسانی های دهمی هستیم . گام به گام درس چهاردهم اقتصاد دهم به همراه جواب پرسش ها را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

جواب فعالیت های درس چهاردهم اقتصاد دهم

image 92

چند مورد از شعارهای سال را انتخاب کرده و در کلاس در مورد ضرورت ها و آسیب هایی که به طرح این راهبردها منجر شده است، بحث کنید.

به عنوان مثال شعار سال ۱۳۷۵ مبارزه با اسراف و زیاده روی بود. به تمام سازمانها و نهادها ابلاغیه هایی جهت دوری از تجملات و مصرف گرایی و صرفه جویی در منابع و انرژی شده بود، منتهی این فعالیت ها در سازمان هایی مثلا صدا و سیما که همه روزه میلیونها مخاطب دارد، آنچنان اجرا نمی۔ شد و به همین دلیل مبارزه با اسراف تحت الشعاع قرار گرفت. شعار سال ۱۳۸۸ اصلاح الگوی مصرف بود.

با توجه به شرایط نامناسب منابع آبی در کشور، میزان و چگونگی مصرف شهروندان باید اصلاح شود. همین طور در زمینه مصرف انرژی های سوخت، می توان به تولید خودروهایی با مصرف کمتر دست زد و یا از وسایل نقلیه عمومی جهت کاستن از اتلاف انرژی روی آورد. در این صورت با صرفه جویی در منابع داخلی می توان امیدوار بود که در شرایط سخت هم به رونق اقتصادی دست یافت، اما در صورت نبود آگاهی عمومی، اتلاف منابع به همراه هزینه های سنگین برای اقتصاد کشور نتایج ناگواری به بار می آورد.

جواب فعالیت صفحه 140 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 140 اقتصاد دهم

با مراجعه به سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد رابطه سیاست های ابلاغی فوق و تحقق چشم انداز بحث کنید.

سیاست های کشور باید در جهت تحقق سند بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، تا سال ۱۴۰۴ تنظیم شود. بدین منظور مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی کشور در جهت توسعه لحاظ می شود و سیاست هایی نظیر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی های مشروط و حفظ کرامت انسان مورد توجه قرار می گیرد.

در حوزه های دیگر برخورداری از دانش پیشرفته، فناوری برتر در تولید ملی، محیط امن، مستقل و مقتدر با سامانه دفاعی لازم شمرده شد. تعهد کاری، مسئولیت پذیری، روحیه تعاون، داشتن تعامل سازنده با دیگر کشورها، همگرایی اسلامی در جهان اسلام و … از موارد لازم در این چشم انداز مطرح شده است.

جواب فعالیت صفحه 141 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 141 اقتصاد دهم

تحقیق کنید در چه کشورهایی و چگونه برنامه مقاوم سازی اقتصادی اجرا شده است؟

در کشورهایی که دارای موقعیت حساس راهبردی و جغرافیایی هستند و رقبای منطقه ای و فرا منطقه ای زیادی می توانند به اقتصاد آن کشور ضربه بزنند، یا کشورهایی که در اثر محدودیت های منابع طبیعی و یا مسائل سیاسی، اقتصاد آسیب پذیری دارند.

 

معمولا در این کشورها، علاوه بر جذب سرمایه های خارجی، بیشتر به نیروهای داخلی تولید کشور خود تکیه دارند. هم دولت فعالانه حضور دارد و هم با زمینه سازی های گوناگون، بخش خصوصی و مشارکتهای مردمی را به سمت اقتصاد ملی جذب کرده است.

جواب فعالیت صفحه 142 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 142 اقتصاد دهم

یک شرکت دانش بنیان را معرفی کنید و در مورد فعالیت های دانش بنیان آن بحث کنید.

برای نمونه مدرن اندیشان ساعی (توسعه و پیاده سازی سامانه های اطلاعات مکانی مبتنی بر وب و موبایل (

Web-GIS, Mobile-GIS

)) شما میتوانید لیست شرکتهای دانش بنیان را در آدرس

http://pub.daneshbonyan.ir

/ مشاهد نمایید و با استفاده از شناسه ملی و یا نام هر شرکت در مورد زمینه های فعالیت آن تحقیق نمایید. با وارد کردن شناسه ملی شرکت در سایت http://www.rooznamehrasmi.ir/news/newslist.aspx

میتوانید آخرین آگهی ها و تصمیمات مدیران شرکت را مشاهده کنید.

همچنین ببینید: گام به گام عربی دهم انسانی

جواب فعالیت صفحه 143 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 143 اقتصاد دهم

فهرستی از کالاها و فناوری هایی را ارائه کنید که در دوران تحریم، متخصصان ایرانی توانستند جایگزین کنند

نظامی: تولید موشکهای تدافعی (کروز، بالستیک فوق سریع ضد رهگیری و…)

پروژه های فضایی: موشک های ماهواره (امید و مصباح) پزشکی: ساخت دارو (ایدز و دیابت، نانو دارو، ضدسرطان)، تولید پلاسما، پیوند اعضا الکترونیکی: نشاندن هواپیمای بدون سرنشین RQ170 توضیح این که در دوران تحریم در زمینه های مختلف مانند صنعت، پزشکی، هسته ای، کشاورزی و نظامی و… پیشرفت هایی به دست آمده است.

در صنایع سدسازی، لوازم هواپیما، صنعت کشتی سازی، صنعت نفت و نانو پیشرفتهایی حاصل شده است.

در صنعت پزشکی، جراحیهایی مطابق با جدیدترین تکنولوژی جهان، شبیه سازی، داروسازی، در زمینه انرژی هسته ای، در زمینه ی کشاورزی، اصلاح نباتات، سموم کشاورزی و امور دام، در زمینه نظامی، ساخت موشکهای دوربرد و میان برد، زیردریایی، تونل سازی و … که همگی در سایه اتکا بر توانمندی های داخلی و متخصصان کشورمان صورت گرفته است.

جواب پرسش های درس چهاردهم اقتصاد دهم

جواب پرسش های درس چهاردهم اقتصاد دهم

1- منظور از ریل گذاری اقتصادی چیست؟

سیاستهای کلی کشور، مسیر اصلی اقتصاد را مشخص می کند. تاکنون بیش از ده سیاست کلی در زمینه اقتصاد توسط مقام معظم رهبری مشخص و ابلاغ شده است. توجه به این سیاست ها موجب می شود قطار اقتصاد در ریل خود حرکت کند و به مقصد نهایی برسد.

۲- چه تصویری از اقتصاد ایران در چشم انداز ۱۴۰۴ ارائه شده است؟

در سال ۱۶۰۶ ه. ش اقتصاد کشور در وضعیت و موقعیت (مقصد) تعیین شده بدین صورت خواهد بود: «کشوری با جایگاه اول اقتصادی در سطح منطقه آسیای جنوب غربی، ارتقای نسبی سطح درآمدسرانه، رسیدن به اشتغال کامل و… لازم است که شاخصهای کمی کلان برنامه های توسعه و بودجه های سالانه مانند میزان سرمایه گذاری، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی، میزان اشتغال و تورم، کاهش فاصله درآمد میان دهک های بالا و پایین جامعه باید متناسب با این سند چشم انداز تنظیم و تعیین شود.»

۳- چند مورد از مؤلفه های اصلی اقتصاد مقاومتی را نام ببرید.

۱) درونزایی

۲) برونگرایی و گسترش ارتباطات

۳) پیشرو، مولد و فرصت ساز

4) مدیریت مصرف و بهره وری حداکثری

5) اقتصاد دانش بنیان.

6) اقتصاد مردمی

۷) توزیع عادلانه ثروت و درآمد

۸) مقاوم سازی در برابر فشارها و تهدیدات

۹) توان تحریم شکنی

۱۰) کاهش اتکای بودجه و تراز تجاری به درآمدهای نفتی

4- اقتصاد مردمی را توضیح دهید.

برنامه ریزی مناسب برای مقاوم سازی اقتصاد، مستلزم توانمندسازی مردم در همه ابعاد است، زیرا پیشرفت اقتصاد در هر کشور در گروی پیشرفت اقتصادی آحاد مردم است. رشد اقتصادی بهتر است به رشد توانمندی (سرمایه انسانی و ارتقای قدرت تولیدی عموم مردم استوار گردد تا پیشرفت اقتصادی مطمئن تری را در پی داشته باشد. در اقتصاد مردمی، برنامه های دولت، زمینه ساز افزایش مشارکت مردم در اقتصاد است.

برای مشاهده سایر دروس گام به گام اقتصاد دهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.