در این نوشته با جواب فعالیت های درس 16 تاریخ دهم همراه شما دهمی ها هستیم.

جواب فعالیت های درس 16 تاریخ دهم

درس ۱۹ هنر و معماری

جواب فعالیت ۱ صفحه 145 تاریخ انسانی دهم

 الف – محتوای این سنگ نوشته، کدام ویژگی هنر و معماری هخامنشی را نشان می دهد؟ برای پاسخ خود دلیل بیاورید.

 تلفیق هنر و معماری هخامنشی را نشان می دهد زیرا از هنرهای همه ملل استفاده می کند. در این دوره تجربیات و سبک های هنری اقوام ایرانی شیوه های بومی آمیخته شد و هنری کاملا جدید و تحت سیطره روح و هنر ایرانی پدید آمد.

جواب فعالیت ۲ صفحه 146 تاریخ انسانی دهم

به تصویر بالا دقت نمایید، چه شباهت هایی در آنها می بینید؟ از این شباهت ها چه نتیجه ای می توان گرفت؟

 ظاهر هر دو مورد یکی است (مانند ریش) و می توان نتیجه گرفت که پیوند هنری و فرهنگی ایران و منطقه بین النهرین که در زمان هخامنشیان بخشی از خاک ایران شده بود و هخامنشیان از دستاوردهای آن استفاده کردند.

جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۵۲ تاریخ انسانی دهم

به پنج گروه تقسیم شوید و با راهنمایی دبیر خود، هر گروه یک بخش از آثار هنری دوره ساسانی را در قالب پاورپوینت معرفی و در کلاس ارائه کنید،

الف – بناها،

ب- سنگ نگاره ها،

پ – ظروف فلزی،

ت- سکه ها،

ث- زیور آلات

بناها : معبد آناهیتا، آتشکده های ساسانی، برج خاموش، شهر مدور، قلعه دختر، کاخ سروستان، پل تاریخی کوار، طاق کسری و فلک الافلاک تنها بخشی از بناهای معماری دوره ساسانی هستند.

سنگ نگاره ها: نقش برجسته های ساسانی اسناد مهم و معتبر اوضاع سیاسی – مذهبی و اجتماعی در این عصر است. این سنگ نگاره ها معمولا د مقابل سراب ها و رودخانه ها نصب می شوند و در سه دسته با مضامین مذهبی، غیر مذهبی و ترکیبی ظاهر شده اند.

این نقوش عمدتا برای آگاه ساختن مردم از کارهای باشکوه و دلاورانه و پیروزی های بزرگ حاکم خلق شده و نشان دهنده ارتباط شاهنشاه با نیروهای فرازمینی و اعطای ح فرمانروایی توسط اهورامزدا یا یک روحانی زرتشتی و گاه در حضور یاران اهورامزدا (مهر و آناهیتا).

عمده ترین آنها در بیشاپور نقش رستم، طاغ بستان، نقش رجب و فیروز آباد است. در این نقوش شاه را با کلاه می توان شناخت. ظروف فلزی: مهمترین مصنوعات فلزی که از دوره ساسانی بر جای مانده است ظروف نقره ای است که برخی از آنها طلاکاری شده است. برخ از این ظروف نقره نوشته ای دارند که نشان دهنده نام صاحب ظرف و وزن آن است.

این ظروف که محل دقیق آنها هنوز مشخص نیست دارای اشکال مختلفی هستند که رایج ترین آنها عبارتند از: بشقاب، کاسه نیمکره، تنگه، تابوت با نقش های متنوع، رتون، ظروف به شکل مجسمه کامل

حیوان. سکه سکه های ساسانی از طلا، نقره و مس بودند، اما نسبت ارزش آنها در تمام دوره ساسانی ثابت نبود. درهم نقره معمولا بین

۳.۶۵ تا ۳۰۹۴( شصت و پنج تا سه نود و چهار) گرم وزن داشت. این وزن بر اساس سکه های اشکانی و فنیقیه است. در سکه های ساسانی نقش شاه همیشه در یک روی سکه نقش بسته و روی دیگر آن معمولا شومینه است.

سکه های ساسانی از طلا، نقره و مس ساخته می شدند . سکه های نقره را زوزن می گفتند. تاریخچه سکه مختص سالهای حکومت ساسانیان است. خط و زبان سکه ها پهلوی ساسانی است.

جواهر سازی: در دوره ساسانیان هنر طلا و جواهر سازی مانند سایر هنرها رونق گرفت . کیفیت و ظرافت سکه ها، جواهرات و زیورآلات مربوط به این دوره گواه این امر است.

فرهنگ و تمدن ماد را می توان پیشرو سبک های هنری دانست. با شکل گیری امپراتوری بزرگ هخامنشی، رونا نزدیکی فرهنگ ها و تمدن های شرق باستان به نقطه عطف خود رسید. در زمان ساسانیان، طلا در ایران مصرف زیادی داشت.

از شکوه صنایع دستی ایران در دوران هخامنشیان و ساسانیان کم می توان گفت شاهان این سلسله مانند هرمز اول و خسرو دوم به ساختن زیور آلات اشرافی به ویژه تخت سلطنتی توجه زیادی داشتند که مورخان را به حیرت واداشت.

تهیه کننده جواب فعالیت های درس 16 تاریخ دهم: جناب آقای بهرام شفیعی

براش مشاهده سایر دروس گام به گام تاریخ دهم انسانی روی عبارت لینک دار کلیک کنید