در این نوشته با جواب مهارت های جغرافیایی صفحه 18 جغرافیا یازدهم همراه شما هستیم.

جواب مهارت های جغرافیایی صفحه 18 جغرافیا یازدهم

نقشه خوانی/ تفسیر نقشه
1- الف) با استفاده از یک اطلس و مشاهده ی موقعیت نسبی کشور سوئیس و کشورهای مجاور آن، توضیح دهید چرا در سوئیس چهار ناحیه ی زبانی وجود دارد.

 به علت مجاورت با کشورهای همسایه و تحت تأثیر آن ها شکل گرفته است.به علت مجاورت با کشورهای همسایه و تحت تأثیر آن ها شکل گرفته است.


ب) با بررسی نقشه های 1 تا 7 درس اول، درباره ی وسعت و مرزهای نواحی چه می فهمید؟ توضیح دهید. 

قلمرو و وسعت نواحی متفاوت است. گاه یک ناحیه ممکن است بخشی از یک روستا یا یک شهر یا استان یا یک کشور باشد و گاه ممکن است چند کشور را دربر بگیرد و مقیاس جهانی داشته باشد. مانند ناحیه ‌ی گندم‌ خیز یا ناحیه‌ ی مسلمان ‌نشین و مرزهای نواحی تحت تأثیر عوامل طبیعی مانند آب‌ وهوا، ناهمواری، نوع خاک، پوشش گیاهی و… با عوامل انسانی مانند قومیت، زبان، دین، فعالیت ‌های اقتصادی و… تعیین شده ‌اند.


2- هم فکری کنید و با مراجعه به یک اطلس، دست کم دو نمونه مرزهای نواحی طبیعی را که با مرزهای اداری و سیاسی (در ایران یا جهان) منطبق نیستند، مشخص و در کلاس بیان کنید.

 ناحیه‌ ی معتدل خزری در ایران از نظر اداری و سیاسی به سه استان تقسیم شده است و مرز نواحی طبیعی با مرزهای اداری و سیاسی انطباق ندارد. ناحیه ‌ی عرب ‌زبان با مرزهای اداری و سیاسی انطباق ندارد و در قاره ‌ی آسیا و شمال افریقا و در چندین کشور پراکنده شده است. یا رود هیرمند که مرز ایران و افغانستان است در صورت تغییر مسیر آن، تنش‌ سیاسی ایجاد می‌ کند.