در این نوشته با جواب نگارش صفحه 10 نگارش پنجم همراه شما هستیم.

جواب نگارش صفحه 10 نگارش پنجم

1. با توجّه به تصویر، کارهای زیر را انجام دهید:

از تصویر ها، موضوعی برای نوشتن انتخاب کنید.

درباره ی موضوعِ انتخاب شده، دو بند بنویسید.

جواب نگارش صفحه 10 نگارش پنجم
جواب نگارش صفحه 10 نگارش پنجم

موضوع : کوه و نشانه ای از خدا

از سفر کوه نوردی به تازگی برگشته بود. چون به این ورزش علاقه داشتم، سؤالاتی را از او پرسیدم. او این گونه پاسخ داد: وقتی شما به پای کوه می رسی، از عظمت کوه، لرزه بر اندامت می افتد و با خود  می گویی خدایا تو چقدر بزرگی. از زلالی آب رودی که از آن جا می گذرد، شاد می شوی و به پاکی و زلالی آن غبطه می خوری. صدای شر شر آب تو را به سکوت وا می دارد، تا بتوانی دقیق تر به صدای خدا گوش کنی، سپس شروع به بالا رفتن از کوه می کنی. وقتی به نوک قله می رسی و زیر پای خود را میبینی، متوجّه می شوی که چقدر کوچک و ضعیفی و با خود می گویی خدایا به من رحم کن.

موضوع : فصل پاییز

فصل پاییز، یک فصل شگفت انگیز است که با رنگ و بوی خاص خود، ما را به خود مشغول می‌کند. درختانی که در طول سال با شاخه‌های پر از برگ پوشیده شده بودند، حالا با شکلی جدید و خاص، به چشم می‌آیند. رنگ‌های قرمز و زردِ برگ‌هایی که از شاخه‌ها سقوط می‌کنند، به تصویری زیبا و ابدی از تغییر و تحول در طبیعت تبدیل می‌شوند.

2. یکی از صداهای زیر را در ذهنتان تجسم کنید و درباره ی آن یک بند بنویسید.

صدای آبشار

صدای به هم خوردن برگ‌ها

صدای زنبور

موضوع: صدای ابشار

صدای ابشار، شاید یکی از زیباترین صداهایی باشد که در طبیعت شنیده می‌شود. هنگامی که آب به سرعت از ارتفاع بالا به پایین سقوط می‌کند، صدایی شاداب و روح‌بخشی به همراه دارد که به گوشان ما می‌رسد. هنگامی که آب از بالا به پایین سقوط می‌کند، صدای آن با شور و شوق بیشتری به گوشان ما می‌رسد، و به دلیل تنوع و ترکیب بین صداهای مختلف، یک موسیقی طبیعی زیبا تشکیل می‌شود. صدای ابشار، به طرز فوق‌العاده‌ای، احساساتی مانند شادی، آرامش، رهایی و تمرکز را برای ما به ارمغان می‌آورد. در کنار همه‌ی این احساسات، صدای ابشار بیانگر قدرت، انرژی و زیبایی بی‌نهایت طبیعت است که همواره ما را به خودش جذب می‌کند و ما را به سوی شگفتی‌های بیشتری می‌کشاند.

موضوع: صدای به هم خوردن برگ ها

در فصل پاییز، هنگامی که درختان برگ‌های خود را در آغوش باد می‌ اندازند، صدای به هم خوردن برگ‌ها، به گوشان ما می‌رسد. این صدا، با تنوع و ترکیب بین صداهای مختلف، به صورت یک موسیقی طبیعی متفاوت به نظر می‌رسد و احساساتی چون غم و شادی را در دل ما به وجود می‌آورد. صدای به هم خوردن برگ‌ها، همچون یک گفتگوی مهیج و مفید، به دل ما نفوذ می‌کند و ما را به یاد فصل‌هایی از زندگی‌مان می‌اندازد که تغییر و تحول در آن‌ها حاکم بوده است.

موضوع : صدای زنبور

صدای وز وز زنبور من را به خودش جذب کرد، کنجکاو شدم تا ببینم او چکار می کند. به همین دلیل او را دنبال کردم. زنبور با آن صدای زیبای خود به سمت گل ها می رفت و روی تک تک آنها می نشست. از برادر بزرگم که با من همراه شده بود، پرسیدم او چکار می کند؟ برادرم گفت : زنبورها برای تولید عسل، از شهد گل‌ها استفاده می کنند. وقتی کارش به اتمام رسید، به کندویی رفت که در بالای درخت قرار داشت. برادرم گفت : آن ها برای تخلیه عسل تولیدی خود به آن‌جا می روند. خانه ای زرد، کوچک ولی جالب …

گام به گام قسمت های دیگر درس تماشاخانه

برچسب شده در: